Bygga en Fan-dipole för 80-60-40m och uppåt

SM0TGY

Member
Hej,

blivit sugen på att komplettera antennparken med en fan-dipole med tre trådar, klippta för 80, 60 och 40 m, separerade med VP-rör med 0,3 m mellan trådarna.

Jag har gjort en excelfil med längder, våglängder och hur mnga våglängder varje tråd teoretiskt representerar. Jag tycker mig se att tråden klippt för 80m, ca 41,9m lång borde ge halvvåg på 80m, 1,4 våg på 30m, 2,5 på 17m, 3.5 på 12m osv.
Enligt excelberäkningen prickar jag multipler av halvvåg skapligt för alla band 80m och upp.

Synpunkter, ideer tips i frågan efterlyses.

Jag är medveten om att intrimning kommer att krävas, jag har läst olika om man ska börja från längsta eller kortaste tråd, men hör jag inget annat är min plan att börja med att stämma av den längsta tråden. Eller kör man alla tre paralellet?

Den kommer att hängas upp i ändpunkterna mellan två träd, matarledningen kommer ner rakt utanför shacket.
Där hänger nu en gammal W3DZZ som knappt funkar alls.

1732869540091.png

Jag bifogar ett par bilder på hur D3DZZ som ska ersättas hänger. Kanske svårt att se, men jag markerade med grönt i ena bilder, strax ovanför där den hänger.

73
/SM0TGY Tobias

Attachments

• 2024-02-03 16.22.15_s.jpg
    2024-02-03 16.22.15_s.jpg
    1,5 MB · Views: 22
  • 2024-06-06 09.17.17_s.jpg
    2024-06-06 09.17.17_s.jpg
    1,5 MB · Views: 22
Jag tror du missat bl a ändeffekten, att tråden fortsätter en bit utanför den galvaniska tråden. Och de kortare trådarna har i alla fall för mig fått förlängas inte obetydligt för att få till SWR. Jag har i och för sig inga spridare, och bara 80 + 40 m. 40 m är upphängd med en bit tvättlina i 80 m-dipolen.
På bilden jag tog för ett år sen då det var rimfrost syns förlängningen av 40 m till höger om stora tallen. Det syns även på andra sidan, till höger om skorsten och strax ovan taknocken. Att jag inte har fler band framgår av det som sitter på skorstenens maströr. 30 m och 17 m är körbart på 80 m-dipolen. 12 m går sådär...
På bilden saknas 6 m 3 el yagi som kom upp för några veckor sen.

/Jan

Attachments

• sm4hfi_ant.jpg
    sm4hfi_ant.jpg
    448,9 KB · Views: 23
Jag antar att du avser att mata antennen med balun och koaxialkabel. Har du begrundat alternativet med en enda tråd och stege eller perforerad bandkabel som med balanserad anpassare kan ge perfekt SVF på alla frekvenser?

Jag tror du missat bl a ändeffekten, att tråden fortsätter en bit utanför den galvaniska tråden. Och de kortare trådarna har i alla fall för mig fått förlängas inte obetydligt för att få till SWR. Jag har i och för sig inga spridare, och bara 80 + 40 m. 40 m är upphängd med en bit tvättlina i 80 m-dipolen.
På bilden jag tog för ett år sen då det var rimfrost syns förlängningen av 40 m till höger om stora tallen. Det syns även på andra sidan, till höger om skorsten och strax ovan taknocken. Att jag inte har fler band framgår av det som sitter på skorstenens maströr. 30 m och 17 m är körbart på 80 m-dipolen. 12 m går sådär...
På bilden saknas 6 m 3 el yagi som kom upp för några veckor sen.

/Jan
Ja, jag har missat ändeffekten, men jag förstår inte vad du skriver, kan du utveckla?
Det jag läse är att tråden fortsätter förbi, då förefaller den elektriskt längre? Men samtidigt säger dui att de kortare trådarna behöver vara längre än teoretiskt beräknat. Jag måste ha missuppfattat det ena eller andra eller båda.

Borde jag starta med längsta tråden nära som teoretiskt beräknat och de två kortare startar jag med ca 20% längre än teoretiskt?

Tack för synpunkterna!

73
SM0TGY /Tobias

Jag antar att du avser att mata antennen med balun och koaxialkabel. Har du begrundat alternativet med en enda tråd och stege eller perforerad bandkabel som med balanserad anpassare kan ge perfekt SVF på alla frekvenser?
Jo jag har övervägt det, ofta och noggrannt. Eftersom jag i stort sett bara har antennens höjd som matarledning så blir förlusterna i en vettig koax, ex LMR240 så låga att det inte blir värt den extra komplexiteten vid väggenomföringen som det medför.

Koax är FÖR smidigt!

;-)

Tack för synpunkterna! Fler!?!

73
SM0TGY /Tobias

Last edited:
Hela vägen eller bara i vardera ände?
Hela vägen, har jag tänkt. Direkt vid matningspunkten, sedan med "lagom intervall" gissar några meter, kanske upp till fem? Sedan vid varjke kortlängds avslut, så det blir 0,3 m separation över hela längde, utom just mellan matningspunkten och första spridaren.

73
SM0TGY /Tobias

jag förstår inte vad du skriver, kan du utveckla?
Trådlängden för längsta tråden stämmer bra med förkortningsfaktor. Min kortare tråd fick resonans alldeles för högt i frekvens mot vad jag klippt den till. Därför har jag skarvat i ändarna med nån meter för att få bra SWR på lägre delen av 40 m. 30 m =10,1 MHz är ju ungefär 3x 3,5 MHz, anpassaren i min TS-2000 fixar den missanpassningen. Samma för 18,1 MHz men inte så lätt på 24,9 MHz. För 14, 21 och 28 MHz har jag som syns på bilden en annan antenn.

Fast just nu kan jag inte prova. Igår flyttade jag dipolbenet som satt mot vägen till baksidan av huset, nån meter från andra dipolbenet. Nu matar jag coaxens skärm och mittledare ihopkopplade och kör 160 m via en ANTENNAVSTÄMNING.
Antennavstämning_front.jpg
Burken innehåller STOR spole och vridkondensator med STORT plattavstånd i serie., som sitter i serie med matningen till den inv L-antenn som det blev. Skärm på coaxen från shacket är kopplad till masten, och det ligger även en 20 m skarvsladd ansluten där, utlagd som motvikt under antenntrådarna. Blev några kontakter på 160 med mellan-europa igår med klubbens jubileumssignal SK100FRK på ett i stort sett tyst band. Det kan bli fler ikväll. Bandet är i stort sett okört med den anropssignalen tidigare.
/Jan

Ja, jag har missat ändeffekten, men jag förstår inte vad du skriver, kan du utveckla?
Det jag läse är att tråden fortsätter förbi, då förefaller den elektriskt längre? Men samtidigt säger dui att de kortare trådarna behöver vara längre än teoretiskt beräknat. Jag måste ha missuppfattat det ena eller andra eller båda.

Borde jag starta med längsta tråden nära som teoretiskt beräknat och de två kortare startar jag med ca 20% längre än teoretiskt?

Tack för synpunkterna!

73
SM0TGY /Tobias

Jag separerar10cm i matningspunkten och 50cm i var ände.
Antennen hängd på 15m

80_60_40 fan.jpg

Jag använde dina längder.
Resonanserna hamnade på:
3.65MHz
5.42MHz
7.12MHz
I simuleringen använde jag oisolerad tråd med 3mm diameter.

Jag separerar10cm i matningspunkten och 50cm i var ände.
Antennen hängd på 15m

View attachment 12778

Jag använde dina längder.
Resonanserna hamnade på:
3.65MHz
5.42MHz
7.12MHz
I simuleringen använde jag oisolerad tråd med 3mm diameter.

Wow!
Snyggt!
Jag tänker nog en 1.5mm2 eller 2.5mm2 tråd. isolerad.
Den är väl lite mindre än 3mm i diameter, om det gör någon skillnad.

Resonanserna ligger högre i simuleringen än min avsedda, ca 2%, så jag får starta med aningens längre trådar, som SM4HFI redan påtalat.
Kanske börja med 5% längre för kapmån?

Jag är väl arbetsskadad, men den här blandningen av teori, lite erfarenhet och underbyggnad med simulering gör att det känns lite varmt i själen!

Fortsätt sparka runt min ide så får vi se var vi landar!

73
SM0TGY /Tobias

Jag tänker nog en 1.5mm2 eller 2.5mm2 tråd. isolerad.
Den är väl lite mindre än 3mm i diameter, om det gör någon skillnad.
Isolering och tråddiameter påverkar.
Mest påverkar isoleringen så om jag skulle ange isolering i EZnec så åker frekvensen ner.

För att kunna ange rätt kabel med isolering behöver jag följande:
1, Kabeldiameter (koppardelen).
2, Diameter över isolering så jag kan beräkna isoleringens tjocklek.
3, Isoleringens dielektricitetskonstant eller material.

Dom tre första 1/2 -wl resonanserna hamnar ju ganska rätt och är lätt att justera.
Värre är det med resterande harmoniska resonanser där ingen träffar rätt.

40 to10m.jpg

Last edited:
Isolering och tråddiameter påverkar.
Mest påverkar isoleringen så om jag skulle ange isolering i EZnec så åker frekvensen ner.

För att kunna ange rätt kabel med isolering behöver jag följande:
1, Kabeldiameter (koppardelen).
2, Diameter över isolering så jag kan beräkna isoleringens tjocklek.
3, Isoleringens dielektricitetskonstant eller material.

Dom tre första 1/2 -wl resonanserna hamnar ju ganska rätt och är lätt att justera.

View attachment 12779

Nu har jag mätt lite på de trådar jag har att bygga med.

1, Kabeldiameter (koppardelen). 1,2 mm
2, Diameter över isolering så jag kan beräkna isoleringens tjocklek. 3,0mm
3, Isoleringens dielektricitetskonstant eller material. Jag utgår från att det är pvc. Gamla trådar…

Tack för att du tar dig tid!

73
SM0TGY /Tobias

View attachment 12779

Går det att få frekvenserna på dipparna?

Huvudsyftet med just den här antennen är att sätta upp en winlink-nod på frekvensspannet 3,5-7 (10)MHz så det ör inte så noga var resonanserna över 10MHz hamnar. Men kul förstås om det blir bra ändå.

Jag har en 80 meter horisontell loop som multibandare till ordinarie bruk på hf, den är lite för lpng, ska trimmas ner vid tillfälle, men kenwooden stämmer av den iaf.

Jag håller på och projekterar för en 160~m loop, men vill få upp winlinkantennen först och har snöat in på en tre-elements fan-dipol för det och dina simuleringar gör mig ön mer motiverad att genomföra det.

73
SM0TGY /Tobias

Går det att få frekvenserna på dipparna?
11.39MHz
15.99MHz
19.01MHz
20.82MHz
26.5MHz (resonans på alla trådar samtidigt)

OBS!
Nu pratar vi fortfarande om 3mm blanktråd och högre ordningens resonanser är beroende av avståndet mellan trådarna.
Även höjden över mark påverkar slutresultatet.

För att slippa oändlig iteration låt oss bestämma antennhöjden.

Och nu med den "nya" isolerade antennkabeln.

3.55MHz
5.13MHz
6.75MHz

Vilka frekvenser siktar du på?

Last edited:
Stort tack återigen!

Jag tycker 15m låter rimligt. Det är stora tallar och jag kör upp linan med drönare över topparna.
Flaggstången är 9m och det ör en rejäl bit över toppen på den.

Målfrekvenserna är digitala delen, enligt bilden i första inlägget:
3,58
5,354
7,04
Ungefär

Så de två korta ska kortas.

1732902401181.png

Du nämner avstånden. Någon websida jag kollade på tyckte 0,3m var tillräckligt, men jag ser inget problem med att minska eller öka, om det skulle vara gynnsamt.

För tätt ihop ska ge svajiga resonansfrekvenser, för att trådavstånden varierar proportionerligt mer i vind och annat, antar jag.
Enmeterspinnar ger 0,5m emellan och jag får kanske gå upp till 32mm pp rör men det borde vara görligt.

73
SM0TGY /Tobias

80m: 2x 19.79m
60m: 2x 13.61m
40m: 2x 10.31m
allt enl dina frekvenskrav.

Detta med samma konfiguration som jag började med.
10cm mellan trådarna och 50cm ute vid ändarna.
Vill du ha svar på hur det blir med 30cm hela vägen så vill jag ha en ritning.
Trådarna bör nog utgå med ca 45 grader eller mer till ett avstånd på 30cm och därefter konstant avstånd.

80m: 2x 19.79m
60m: 2x 13.61m
40m: 2x 10.31m
allt enl dina frekvenskrav.

Detta med samma konfiguration som jag började med.
10cm mellan trådarna och 50cm ute vid ändarna.
Vill du ha svar på hur det blir med 30cm hela vägen så vill jag ha en ritning.
Trådarna bör nog utgå med ca 45 grader eller mer till ett avstånd på 30cm och därefter konstant avstånd.
Helt fantastiskt!

Jo jag tänker mig ungefär som du beskriver för 30cm hela vägen.
Jag får börja bygga och se exakt hur det känns bra att det blir och göra en skiss/ritning utifrån det.

Hur pricksäkert tycker du att den här typen av beräkningar brukar bli?
Hur mycket kapmpn ska jag lägga på måtten innan jag börjar?

Eller är de tillräckligt exakta, givet att ingångsvärdena är rätt?

Stot tack!
Trevlig helg!

Hur pricksäkert tycker du att den här typen av beräkningar brukar bli?
Min OCFD låg inom 40kHz på 80m.
Svårt att ha full kontroll på omgivning och höjd över mark.
Att ta till 0,5m är ju ingen kostnad så lite klipp-mån bör man nog ha.

Back