Bygga en Fan-dipole för 80-60-40m och uppåt

räknas det som riktigt tätt ihop?
Ja!
Detta blir inte något stort problem då man vanligtvis ändå viker kabeln genom en äggisolator och klämmer ihop med en wire-klämma.
Låt inte änden "spreta" ut i luften då den annars kommer att införa en kapacitans till omgivningen som sänker frekvensen för antennen.
Vid antenntrimmning bör man så fort jag vet att man kan klippa bort överflödig antennlina göra så men man bör vara beredd på att resonansen stiger något i frekvens.

Ja!
Detta blir inte något stort problem då man vanligtvis ändå viker kabeln genom en äggisolator och klämmer ihop med en wire-klämma.
Låt inte änden "spreta" ut i luften då den annars kommer att införa en kapacitans till omgivningen som sänker frekvensen för antennen.
Vid antenntrimmning bör man så fort jag vet att man kan klippa bort överflödig antennlina göra så men man bör vara beredd på att resonansen stiger något i frekvens.
Tack för tydligt svar!

Nu har jag byggt och trimmat.
Min W3DZZ var perfekt avstämd på 3.58 som jag ville ha på 80m, så jag bestämde mig för att återanvända den som 80m-element, sen kompletterade jag med element för 60m och 40m. Jag klippte enligt måtten från SM0GLD+2%.
Jag började bygga igår, men det blev snabbt mörkt. Jag gjorde grovjobbet, men när jag skulle kolla resonanser var det INGENTING! Så jag utgick ifrån att matarkoaxen pajjat eller liknande. För mörkt att felsöka.
Idag i dagsljus kunde jag prova med annan koax. Då såg jag tre tydliga dippar, bild 1.
Resonansen för 80m-elementet låg kvar nära önskat, men nu 3,625MHz. Inget att oroa sig över på det här stadiet, eftersom de två andra skulle trimmas och antennen nu hängde på ca halva höjden mot avsett...
Jag tappade resonanserna, lite hipp som happ, så skruvade åt "Polerna" i balunen och fick stabilare värden sen.
60m 0ch 40m låg lågt, vilket ju var förväntat med för långa element. 40m ganska exakt 2% för lågt, men 60m strax över 4%.
Jag klippte halva teoretiska och kom halvvägs, så sen klippte jag lite till och hamnade väldigt nära det SM0GLD räknade fram, trots myglet med W3DZZ som 80m-element.

Jag har dock fått en dubbel-dipp på 40m och undrar om det kan komma sig av att elementbenen är olika långa?

Jag behöver en hjälpreda för att kunna kontrollmäta längderna.

En del elementben behöver även sträckas lite i relation till andra, men det tar jag en annan dag. Kanske samma som jag får hjälpreda att mäta elementben...

Stort tack för alla tips råd och beräkningshjälp!

/Tobias
SM0TGY

Attachments

• 2024-12-02 11.16.34.png
    2024-12-02 11.16.34.png
    367,7 KB · Views: 8
  • 2024-12-02 12.47.23.png
    2024-12-02 12.47.23.png
    388,8 KB · Views: 6
  • 2024-12-02 12.47.38.png
    2024-12-02 12.47.38.png
    375,5 KB · Views: 6
  • 2024-12-02 12.46.52.png
    2024-12-02 12.46.52.png
    289,5 KB · Views: 8
  • 2024-12-02 13.22.23_s.jpg
    2024-12-02 13.22.23_s.jpg
    835 KB · Views: 9
Ja!
Jag hade drygt två meter av varje ben på 60m och 40m-elementen som var dubbelvikt in tillbaka och eltejpat med ca 50cm mellanrum. Det var det första som klipptes bort och det förändrade inte frekvensen på dipparna märkvärt, så det stödjer iallafall i det här exemplet det som sägs av SM0GLD här!

Syns litegrann på mittenelementet på bilden här:

Attachments

• 2024-12-02 11.11.10_s.jpg
    2024-12-02 11.11.10_s.jpg
    47,1 KB · Views: 7
Om dipolbenen är lite olika långa har ingen betydelse för resonansen. Det är den totala längden som bestämmer frekvensen.
Det enda problemet skulle vara att matningsimpedansen blir något annat än beräknat.

Jo för att svara på era frågor, SM0GLD och SM6PVB. W3DZZ sitter där, som ett av tre element, 30cm från 60m elementet och 60cm från 40m-elementet. Traps och hela h-e sitter kvar...

Antar att jag ska bygla förbi trapsen då... (Skämsgubbe)

Sen får jag väl fintrimma om lite igen...

T

Om dipolbenen är lite olika långa har ingen betydelse för resonansen. Det är den totala längden som bestämmer frekvensen.
Det enda problemet skulle vara att matningsimpedansen blir något annat än beräknat.
Justja, det visste jag väl egentligen.I extremfallet blir det en ändmatad…
Det kan väl bli lite obalans och mantelströmmar på coaxen?

Jag ska mäta benlängderna hursomhelst. Sträcka upp lite bättre och kortsluta över trapsen.

T

Angående vikta ändar: Jag gör ett försök till förenklad förklaring:

Gå tillbaka till teorin: En antenn strålar p.g.a. att laddningar (i vårt fall elektroner) accelererar. Bara därför.

I mitten på en dipol är strömmen som högst, d.v.s laddningar accelererar som mest. Strömmen avtar mot ändarna. Vid antennens ände är den "nära noll". Viker man in en bit kommer strömmen från den invikta delen att till viss del motverka den något större strömmen i den bit den är vikt mot. Men inte helt.

Därför kommer den delen av antennen där kabeln är vikt att "nästan försvinna".

I verkligheten, d.v.s. en icke-ideal antenn med en icke-ideal omgivning, kommer andra effekter att påverka. Därför behovet att klippa, vika, tejpa, och i värsta fall förlänga.

OCI

Angående vikta ändar: Jag gör ett försök till förenklad förklaring:

Gå tillbaka till teorin: En antenn strålar p.g.a. att laddningar (i vårt fall elektroner) accelererar. Bara därför.

I mitten på en dipol är strömmen som högst, d.v.s laddningar accelererar som mest. Strömmen avtar mot ändarna.
Ska vi vara lite noga accelererar elektronerna inte alls i mitten av en ideal dipol, utan accelerationen sker tvärt om i kanterna. Strömmen är störst i mitten eftersom det där passerar flest elektroner.

Jo för att svara på era frågor, SM0GLD och SM6PVB. W3DZZ sitter där, som ett av tre element, 30cm från 60m elementet och 60cm från 40m-elementet. Traps och hela h-e sitter kvar...

Antar att jag ska bygla förbi trapsen då... (Skämsgubbe)

Sen får jag väl fintrimma om lite igen...

T
Du skrev förut att du inte var så brydd av hur det såg ut på frekvenser över 10 MHz, menade du då att du ville ha 30-metersbandet?

Någon som har bättre koll får gärna rätta, men utöver att de förstör första övertonen, som ändå borde ligga en bit över 10,1 MHz, borde väl inte trappsen ställa till några problem förrän du försöker köra 18 MHz? (Utöver att de kanske ger lite förluster nere på 80 meter...)

I teorin är väl grejen med de parallella antennerna just att signalen ska kunna resonera i de trådar som är bäst avstämda utan att påverkas så mycket av de andra, så det borde inte vara någon katastrof för 40 meter om du utöver den väl avstämda antennen har en ytterligare som ligger ungefär rätt.

Nu lever vi ju inte i teorin, på gott och ont, och jag är inte alls säker på hur verkligheten kommer i vägen. Har någon något klokt att säga om detta?

Edit: Förstår ju att det är kul om det även funkar på högre band, även om de inte är prioriterade, och att det ju är bättre utan örluster på 80. Min poäng var mest att de extra trådarna åtminstone inte borde göra antennen sämre på något band du redan hade.

Last edited:
Jag gick ut på lunchen och påtade lite mer. Demonterade trapsen och kopplade ihop ledarna där trapsen varit. Som förväntat blev antennen lite kort då, resonans på ca 3.85MHz. Men dubbeldippen på 40m försvann och resonans spot on på 7.027MHz.

Jag längde då 80m elementet och hamnade på 3.49MHz, lite lågt, men det kapar jag en dag men mindre snö.
60m och 70m kröp ner en aning i frekvens när jag hissade antennen i topp. Jag kapade på halvhöjd, dvs. sänka höja, sänka höja, men bara till halvhöjd... Gick sisådär...

Nu är resonanserna alltså på 3,49; 5,35 och 7,00 MHz.
Så alla tre ska kapas någon cm per ben.
SWR är lite högt på 40m också så det är troligen så att ett ben är längre än det andra, men som sagt, en annan dag med mindre snö.

Tobias /SM0TGY

Du skrev förut att du inte var så brydd av hur det såg ut på frekvenser över 10 MHz, menade du då att du ville ha 30-metersbandet?

Någon som har bättre koll får gärna rätta, men utöver att de förstör första övertonen, som ändå borde ligga en bit över 10,1 MHz, borde väl inte trappsen ställa till några problem förrän du försöker köra 18 MHz? (Utöver att de kanske ger lite förluster nere på 80 meter...)

I teorin är väl grejen med de parallella antennerna just att signalen ska kunna resonera i de trådar som är bäst avstämda utan att påverkas så mycket av de andra, så det borde inte vara någon katastrof för 40 meter om du utöver den väl avstämda antennen har en ytterligare som ligger ungefär rätt.

Nu lever vi ju inte i teorin, på gott och ont, och jag är inte alls säker på hur verkligheten kommer i vägen. Har någon något klokt att säga om detta?

Edit: Förstår ju att det är kul om det även funkar på högre band, även om de inte är prioriterade, och att det ju är bättre utan örluster på 80. Min poäng var mest att de extra trådarna åtminstone inte borde göra antennen sämre på något band du redan hade.
Jag har inte varit supertydlig med anändningsmålet.

För generellt HF så kör jag en full wavelength loop på 80m med en 4:1 balun. Den kan stämmas av på alla band 80m och upp med den inbyggda avstämmaren i min Kenwood TS-870. Som parentes kan nämnas att Yaesu FT10dx inte klarade det.
Loopen är lite lång, jag kommer att starta en separat tråd om det.

Nu har jag fått för mig att jag vill jobba mot en Winlink gateway på HF och VHF och då behövs en rig och en antenn särskilt dekikerad för detta. Eftersom min W3DZZ inte funkade för i princip någonting bortom 80m så tänkte jag att den skulle kunna ersättas av en fan-dipol för 80m och 60m, som är målbanden för winlink gatewayen, sen 40m som extra för det kanske kan vara fiffigt någongång.

Sen finns en mer långsiktig plan att få upp en 160m fullwaveloop för allmänt HF, inte WInlink, men det får bli efter att en del träd fällts.

Så nej, inga band utäver 80/60/40 behövs.

T

Förstår ju att det är kul om det även funkar på högre band
Efter dom första grundläggande harmoniska resonanserna 80, 60, och 40m så hoppar impedansen upp till ca 100 ohm och värre blir det ju högre i frekvens man går. Dessutom så börjar antennen stråla i längriktningen så man bör veta hur man placerar antennen.
Om delar av en dipol resonerar med delar av en annan på en till synes lämplig frekvens så kan man räkna med att strålningsdiagrammet blir "aningen" skevt.
En "Fan" dipol är ju i första hand avsedd att användas på dom halvvågsresonanser man har klippt trådarna för.
När en dipol uppvisar en låg impedans så uppvisar dom andra hög impedans och då avsätts sändarenergin i den dipol med lägst impedans.

Back