Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är som tidigare berörts är lite besvärligt med stege men bättre multibandsantenn blir svår att hitta och som DFF skriver blir det ritktigt bra om man har en tuner för ändamålet.Jag antar att du avser att mata antennen med balun och koaxialkabel. Har du begrundat alternativet med en enda tråd och stege eller perforerad bandkabel som med balanserad anpassare kan ge perfekt SVF på alla frekvenser?
Ja det där får jag höra ganska ofta och det blir lite tjatigt.Otroligt att inte fler kör stegmatat ..
Ja, och du kommer säkert höra det igen när någon frågar efter tips på en bra antennJa det där får jag höra ganska ofta och det blir lite tjatigt.
Ja, en sådan lösning funkar också bra då man alltid kan hitta en punkt på stegen där den stegmatade antennen har låg SVF.Lite mera bränsle på brasan:
Stegmatning utan tuner!
När jag ändå är igång så får jag igen kommentera ditt tidigare inlägg VRL.Stegmating ser jag som ngt för den som vill ta en genväg med blott en enda dipol och som kanske har tröttnat på det som jag håller på med.
Kan nån förklara detta med tråd o kortvåg o "effektiv" längd.Ett sätt att undvika risken att klippa för mycket är att korta den elektriska längden genom att vika tråden tillbaka på sig själv. Då är det lätt att förlänga igen om det blev för kort.
Javisst. Viker man dem o de är nära varandra, både tråden ut o den lilla bit man viker tillbaka så strålar inte den biten.Och då pratar vi om plastisolerad tråd ( typ fk ) ?
Så att förlänga den dubbelvikta delen förkortar längden. Nu är jag med. Knutar är typ inget att räkna med.Den enkla förklaringen är att där tråden är dubbelvikt, där tar strömmarna ut varandra så att det är som om att den biten inte finns.
Förlänga? Nej, den dubbelvikta delen förkortar längden.Så att förlänga den dubbelvikta delen förkortar längden. Nu är jag med. Knutar är typ inget att räkna med.
Dikt an, som en högtalarkabel, ihoptejpat med eltejp, men isolerade kablar, räknas det som riktigt tätt ihop?Viker man tillbaka tråden i änden och lägger den riktigt tätt ihop så kopplar den delen så hårt kapacitivt att det bara se ut som en lite tjockare kabel.