Bygga en Fan-dipole för 80-60-40m och uppåt

Ett sätt att undvika risken att klippa för mycket är att korta den elektriska längden genom att vika tråden tillbaka på sig själv. Då är det lätt att förlänga igen om det blev för kort.

Jag antar att du avser att mata antennen med balun och koaxialkabel. Har du begrundat alternativet med en enda tråd och stege eller perforerad bandkabel som med balanserad anpassare kan ge perfekt SVF på alla frekvenser?
Det är som tidigare berörts är lite besvärligt med stege men bättre multibandsantenn blir svår att hitta och som DFF skriver blir det ritktigt bra om man har en tuner för ändamålet.

Ett alternativ är att sätta en balun nära shacket, kanske på utsidan väggen nära tunern, men en KORT koax in till avstämmaren.
Jag kör så själv så från min remoteplats och jag kan stämma av en 80m dipol med autotuner på alla band utom låga delen på 160m och med goda rapporter.

Lite förluster blir det på så sätt och hade jag möjligheten så hade jag använt en tuner som till exempel en Annecke istället men efter som jag kör den stationen remote går det inte tyvärr då jag måste ha möjligeheten att fjärrstyra tunern men det fungerar ändå riktigt bra.

Bilden jag bifogar visar förlusterna i en stagmatad dipol klippt för 80m och det är svårslaget.
Som synes är SVR tämligen hög på många band men med rätt avstämmare spelar det ingen roll alls.

Otroligt att inte fler kör stegmatat men det blir det svår om antennen och shacket ligger på olika sidor om huset.
Då kan man inte kan spika stegen efter golvlisten i huset som med en koax så man får dra den luftburet genom tv-rummet så kan den bättre hälften ha den som tvättlina, hopps vad skrev jag nu.......? :rolleyes:

stege.png

Otroligt att inte fler kör stegmatat ..
Ja det där får jag höra ganska ofta och det blir lite tjatigt.

Det handlar inte om enklaste möjliga kommunikation utan om att klara sej med så få hjälpmedel som möjligt inkopplat.
Däri ligger triggen hos mej att efter eget huvud lura till multibandsproblemet med en massa trådar ist och ändå få det att fungera med bra rapporter.
Ingen tuner och absolut inget internet eller dator heller. Föresten är jag inte noga med maximalt antal band heller, det blir vad det blir och resten kvittar.
Fandipol är min melodi sedan några år nu.
Efter att ha läst i den här tråden slås jag av vilken flax jag måste ha eller bra qth kanske…som lyckats slänga upp mina 3 par trådar just nu på ett gehör och det funkar hur fint som helst.
Laboration med ett fjärde par trådar jag gör ibland påverkar inga andra band som går att se på en analysator iaf.
Mina dipoler sitter i knippen till samma matningspunkt in i samma ringkabelsko på resp sida om balunen.
Trådarna spretar sen isär med ngn meters mellanrum 5m bort och ännu mer isär i ändarna.
Inga extra plaströr eller snören används. Varje dipol är helt separat upphängd så dessa kan laboreras med eller tas ner utan att ngn av de andra påverkas varken mekaniskt eller elektriskt.

Stegmating ser jag som ngt för den som vill ta en genväg med blott en enda dipol och som kanske har tröttnat på det som jag håller på med.

Ja, en sådan lösning funkar också bra då man alltid kan hitta en punkt på stegen där den stegmatade antennen har låg SVF.
På min hemsida sm6pop.se har jag under fliken antenner en bild på en liknande lösning.
Frågan är vilket som är enklast, en tuner eller ett räcke med relä och kablar till brytare i shacket som kopplar in olika steglängder.
Det kan skillja i lite i fartfaktor mellan olika fabrikat så det kan bli lite klippa och klistra för att komma helt rätt.
Jag har inte mätt på någon bandkabel men koaxer kan också skilja sig lite i fartfaktor från vad databladet säger.
Nu är det inte så höga frekvenser så det spelar kanske ingen roll men på höga frekvenser kan det vara avgörande om man behöver klippa matningskabeln för att slippa en kvart av en våglängd om antennen inte är helt i resonans.

stege.jpg

Stegmating ser jag som ngt för den som vill ta en genväg med blott en enda dipol och som kanske har tröttnat på det som jag håller på med.
När jag ändå är igång så får jag igen kommentera ditt tidigare inlägg VRL.
Ingen tröttnar på dina antennexperimet, åtminstone inte jag.
Många antenner och även mycket annat inom vår hobby har sprungit ur just det experimenterande som också du håller på med.
Nu måste det vara så att du har gott om utrymme för dina trådar vilket inte alla har.
När det gäller mig själv och en del andra så är man nöjd när man hittar något som fungerar bra och då sitter den kvar tills den ramlar ner:D men expirementerande är en av faktorerna som driver vår hobby framåt.

Håller med ditt inlägg helt.
Jag är en kass teoretiker då jag missar en massa som ändå inte stämmer sen. Därför hänger jag helst upp ngt först, mäter och grejar och kanske kollar teorin sen när antennen är klar och stegar o.dyl är undanställda.
Det ger mej en unik fingertoppskänsla att jag mer o mer ju längre tiden går kan se på ifall en viss antenntyp är ngt att satsa på eller inte.
Jag kan t.ex stå med händerna i byxfickorna hemma hos ngn kollegas gräsmatta och tipsa om att ’flytta den änden dit och dit, kapa den grenen där o där. Dra koaxen åt det hållet ist’ Det är såklart inget märkvärdigt men det att jag blir skickligare på det undan för undan driver mej framåt.

Det är riktigt att jag har hyfsat med plats. Jag har 2x15m att spela med samt invändigt klättringsbar mast att klättra 14m upp i vid matningspunkt. Jag kan klättra upp o ner i den 10ggr/per dag om det krävs.
I ändarna nöds därför 80-dipolen vika av 90˚ de yttersta 4m men det påverkar inget mätbart.
Strax under sitter en kortad 160m dipol. Den mäter ngt på 2x16m så yttersta metern viker av nedåt.
Den är beskaffad med spolar 5m ut på varje ben varpå jag får 20m’s som bonusband på den.
Under den sitter då en inverterad 40m dipol som ju lirar lite på 15m.
Dessa tre ger ju även lite ströresonanser på de andra ej prioriterade banden tillräckligt för radions autotuner att klara av att stämma.

Nästa grej jag skulle vilja ha…det är ngt för BC banden runt 200 och 50meters. Det får väl bli en variant av 160/20 dipolen fast med mkt större spolar kan tänka.

Ett sätt att undvika risken att klippa för mycket är att korta den elektriska längden genom att vika tråden tillbaka på sig själv. Då är det lätt att förlänga igen om det blev för kort.
Kan nån förklara detta med tråd o kortvåg o "effektiv" längd.
Om man viker tillbaka tråden är den tillbakavikta delen inte med i "längden?
Hur påverkas längden om man knyter knutar med tråden som man ser ibland?

Den enkla förklaringen är att där tråden är dubbelvikt, där tar strömmarna ut varandra så att det är som om att den biten inte finns.

Jag klipper alltid ändarna oavsett…och åker på att förlänga när jag klipper för mkt.

Knutar längst ut i ändarna jag alltid har på mina trådar blir liksom en ’dum spole’ vilka i våglängd räknat nere på HF saknar betydelse - där.

Och då pratar vi om plastisolerad tråd ( typ fk ) ?
Javisst. Viker man dem o de är nära varandra, både tråden ut o den lilla bit man viker tillbaka så strålar inte den biten.
Bandkabel strålar t.ex inte heller pga att de båda trådarna’s strömmar i olika riktning tar ut varandra.

Den enkla förklaringen är att där tråden är dubbelvikt, där tar strömmarna ut varandra så att det är som om att den biten inte finns.
Så att förlänga den dubbelvikta delen förkortar längden. Nu är jag med. Knutar är typ inget att räkna med.

Så att förlänga den dubbelvikta delen förkortar längden. Nu är jag med. Knutar är typ inget att räkna med.
Förlänga? Nej, den dubbelvikta delen förkortar längden.
Knutar bryr jag mej aldrig om att ha med i ngn beräkning nej och det funkar fint ändå.

Viker man tillbaka tråden i änden och lägger den riktigt tätt ihop så kopplar den delen så hårt kapacitivt att det bara se ut som en lite tjockare kabel.

Viker man tillbaka tråden i änden och lägger den riktigt tätt ihop så kopplar den delen så hårt kapacitivt att det bara se ut som en lite tjockare kabel.
Dikt an, som en högtalarkabel, ihoptejpat med eltejp, men isolerade kablar, räknas det som riktigt tätt ihop?

Om man tar en sådan "ihopkopplare" och klämmer ihop änden med själva tråden, efter att ha vikt den (antenntråden), så är det ju som att man "döljer" den tillbakavikta längden, dvs det blir en trådlängd som motsvarar den fysiska längden från matningspunkt till "vikningspunkt". Rimligen bör man kunna koppla isär och vika om, om det skulle behövas. Att den sista stumpen är dubbel tråd lär knappast göra jättestor inverkan.

Back