sm3pwm said:
Hej Christer! Jag är väl lite otydlig, men jag har tänkt mig ett rörsteg, om jag ska bygga själv. Transistorstegen vågar jag mig inte på.
Det jag menar med att det ska gå att ta med sig är att det inte får väga mer än ca 20kg, och storleksmässigt gå ner med lätthet i skuffen på en bil.
MEN här kommer det jag funderar lite på. Om jag ska köpa komponenterna, kanske specialbeställa trafo mm för att få det så lätt och litet som möjligt. Då kanske man kommer upp i liknande priser som att köpa ett färdigt?
Nätdelen är ofta det man fastnar på, ofta svårt att hitta en trafo med alla behövliga
spänningar, det blir ofta 3CX rör för enkelhet (och om man har hög driveffekt).
Köper du nytt har du alla spänningarna i samma trafo.
Peter Dahl har en trafo för nästan alla rörtyper, en prislista finns på deras hemsida,
priserna varierar kraftigt, men runt 280-310$ är ett exempel.
De trafo som Linear Amp's säljer för ett 3cx800 ligger på 90-150£ bara för trafon.
Om du kör på en triod kan man köpa wattsunlimited basic-nätdel för HSP,
byggsatsen går på 585$ i senaste QEX. Sen tillkommer manöversp. trafo.
Linear Amp har också gått över till GS31 och G35 i sina 2m PA, billigare, dom kör med 2.8kV eller mer.
RFdelen är enklare att bygga, om man redan har teflon i bakfickan.
Att hitta 0.2-0.3mm teflon är inte helt enkelt i SM, 0.1mm rätt enkelt som man får addera lager på lager.
I mina rörPA har jag en trafo för varje spänning, det tar plats och blir tungt.
Sen använder jag bara surplusdelar, dom är inte heller optimala vad gäller storlek och vikt.
Vad gäller storleken, RFlådan brukar bli ungefär samma storlek oavsett ett rör eller två rör
om man jämför samma effektuttag, dvs. 2x4cx250 ~3cx800 osv, däremot är de ryska högre med sina bamse-anodkylare.
Ett beg. äldre hempulat 2m rörPA brukar gå från 5000 och uppåt ?
Som referens har jag en pärm full med 2m rör PA artiklar 30 år bakåt i tiden,
t.om en artikel på ett 2m PA med en 3-500Z
den du.
/Christer