Contest-regler

Angående testreglerna på VHF & UP.
Vem kan vinna distrikts-segern ?
Antag att SM2xxx åker till Stockholm och lånar en 2.3GHz rig och kör ETT QSO så vinner han Mikro i SM2, eller....

fick en FRÅGA från SM5ACU:
Om man under året kör NAC från olika distrikt - hur räknas ens
resultat i totalsammanställningen efter årets slut?
Exempel: Antag att jag som SM5ACU kört
portabel i SM0 4 gånger,
portabel i SM4 2 gånger,
portabel i SM5 2 gånger, samt
portabel i SM7 1 gång,
dvs totalt 9 tester. Räknas mitt resultat till SM5 (pga callet), till SM0
(pga max antal tester där), eller räknas det inte alls i
totalsammanställningen?

Vad tycker ni ?
/ 73 Tommy
 
Det var ju en intressant frågeställning Tommy...

Om SM2xxx kör radio från Stockholm så befinner han sig i Distrikt 0 enligt min mening.

Sunt förnuft säger då att han inte bör kunna tillgodoräkna sig de "lättvunna poängen" som deltagare i Distrikt 2 där han bevisligen inte befunnit sig under testen. Han hade ju rest till Stockholm, kanske i avsikt att försöka bättra på sina vinstchanser.

Man kan krångla till allt om bara viljan finns.

Ett bra debattämne som nog kan inspirera många att tänka kreativt och göra reglerna i det närmaste omöjliga att förstå för en vanlig amatör... :))

73
Bengt EQL
 
Angående testreglerna

Min uppfattning är,om man kör med /distriktsiffra ska siffran
i callet räknas. Det är väl fortfarande samma Amatör/Signal
som kör, om genomförande av QSOet sker från annan distrikt,
ändra det inte ordinäre QTH. Jag deltar väl alltid som SM6, även
om jag för tillfälle befinner mig på annan ort, tex. semester o.d.

73 de Gerhard
 
Nej, det verkar ologiskt enligt min uppfattning.

Å andra sidan kanske reglerna medger radiokörning från olika distrikt etc etc och då är det naturligtvis helt OK. Jag har inte i detalj studerat reglerna ännu.

Bengt EQL
 
Deltagare: Radiosändaramatörer med giltigt tillståndsbevis i Sverige. Alla

förbindelser skall ha genomförts från svenskt territorium. CEPT-licens för

utländsk medborgare i Sverige är giltig. QTH får ej bytas under testen.

Detta står i testreglerna, tycker inte, att det finns något att fel-
tolka, men man kan väl diskutera.

MvH gerhard
 
En av anledningarna till att jag hoppade in i denna tråden var att den tekniska utvecklingen går framåt. Fler och fler radioamatörer kör "remote" via radiolänk eller Internet.

I USA är detta mycket utbrett och här i Sverige finns flera amatörer som sitter hemma i lägenheten och har stationen med de stora antennerna på en annan plats. Ofta i närheten av bostaden av praktiska skäl. Dock finns inga tekniska hinder för SM2xxx om vi håller oss till honom, sätter upp en remote-station i SM0 och en i sydvästra Skåne.

SM2xxx lär vinna med hästlängder före t ex SK7xxx som normalt ligger högt upp i listan.

Med detta påhittade exempel så tror jag att många hade börjat protestera mot både det ena och andra.

Men som sagt i slutänden är det reglerna som bestämmer vad som skall gälla. Kanske är din tolkning rätt.

Nu går jag i RX-mode och så får vi se vad andra tycker...

73
Bengt EQL
 
Har inte beräknat erp på UHF/SHF listorna NZB lade ut,

Kanske är det läge att be deltagarna att (frivilligt) komplettera loggen med
beräknad erp (W) på de band man deltager ?.

Kan man inte räkna ut sin erp - går det bra att anteckna data som:
Pout(W), Ant.gain(dBd/dBi), coax loss (-dB)
och kanske även data på: rig (märke), masl (m), preamp (gain/NF)

/Christer :cool:
 
Hej

Inte mycket nytt på detta ämne så jag fyller på med lite "ideer".

Testresultat är jag bara intresserad av en lista per band. Gärna per band
på mikrovåg också (kanske inte i QTC men på nätet).

Detta med distriktsmästare och vart man skall räknas drar jag ett streck
över för min egen del. Dvs totalt ointressant (kan tas bort för min del).

En klassindikering i totallistan vore intressant att ha i form av en bokstav.
Man vad lägga in i olika klasser ? Mycket har nämnst men jag tycker det
skall vara enkelt så man baserar det på UTEFFEKT och antenlängd och
får fram stationens Wm klass. Sedan kan man lägga lämpliga gränser tex
0 - 500 Wm är klass D
- 5.000 Wm är klass C
- 50.000 Wm är klass B
mera är klass A
Har inte räknat på gränserna men det viktiga är att Wm är enkelt att
räkna. Effekt kan alla mäta (eller bör kunna mäta). Antennens längd kan
alla mäta (med tumstock eller liknade). Det totala mW erhåller man genom
att summera alla effektsteg som matar antenner och multipliserar detta
med summan av alla använda antenners längder (<1m är 1m).

Att prata om antenngain i dBi mm ger bara tolkingsproblem med vad
antennen har för gain medan längden går att mäta. Kabelförluster får man
ta på det egna förlustkonto om man nu har mycket dämpning....

jäpp det var lite att fundera på.... men det blir nog pannkaka av det!

73 och kör radio de ULF/SM0LCB
 
PTS föreskriver utsänd effekt. Inte effekt i Werp.
Det handlar om effekt som är utmatad, inte inmatad.
Tycker diskutionen om Werp krav är onödig.

Likaså om om man bor på skånes västkust, SM2, SM3 eller i en gryta. Folk bor där dom bor och får själva leva o köra test därefter.

Aktivitetstesterna är ju till för att aktivera banden.
Dels för att vi ska få lite QSOn i loggen (Det är ju inte alltid man får svar om man ropar CQ på 2m och 70cm).
Och en annan orsak är att aktivira banden för att bevaka våra intressen mot de kommersiella.

Kan väl vara OK att ha 2 olika klasser. Det blir ju trots allt bara 7 extra diplom som skall delas ut/band men att börja dela in folk i Werp, QTH, meter över havet, meter över marken osv kan bli så långdraget och komplicerat att folk kommer att dra sig för att köra test.

Jag för min del skulle vilja se en "rover" klass. Det har dom ofta i USA på deras VHF tester

Just my 10 cents!

73 Magnus
 
Hej
Några synpunkter från SM0DFP.
Tycker det är ok att köra från annat distrikt än hemmadistriktet. I slutsummeringen tillhör man det distrikt där flest tester är körda.
När det gäller remotestationer ser jag ingen skillnad på ett sådant qso jämfört med ett traditionellt. Däremot ska inte byte av QTH på remotstationen tillåtas under samma test, men det är ju redan reglerat. Att använda maskinmoder, dvs WSJT JT44 PSK63 och liknande datamoder är redan ok i reglerna. Jag räknar även ett QSO som giltigt där mycket långsam CW ritar upp telegrafitecknen på vattenfallet hos motstationen. Fullt läsbart och därför fullt giltigt enligt mitt sätt att se det.
Och så detta med clustret. Lustigt att se hur många åsikter som kommer fram när frågan ställs om det är ok med clustreanvändning under tester. Det finns bara ett fall som inte borde tillåtas och det är när rapporter utväxlas via clustret (klart otillåtet). Vid mikrovågskörning skulle jag vilja påstå att clusteranvändning eller motsvarande är nödvändigt för att koordinera frekvens och antennriktningar. På just denna punkt skiljer sej clusteranvändningen markant från kortvågsanvändning.
Som redan någon sagt i detta forum, man tävlar mot sej själv och kanske möjligen dom som har likanade förutsättningar, QTH, antenner, effekt etc. Olika utjämnande regler med handikapp eller multipplar för det ena eller det andra tror jag inte på. Reglerna är alldeles utmärkta som dom är.
En sak tror jag alla är överens om, ju fler QSO'n , desto roligare är testen.

73 de Per, SM0DFP
QRV i contest från SK0UX på 144,
QRV från 1296, och alla band upp till 47GHz hemifrån egen station.
 
Jag har haft tankar på det här med klassindelning, dock inte så invecklad utan baserat på uteffekt, singel & multi.

Enl mitt förslag skulle det finnas som nu två "stora" klassindelningar dvs. singel & multi opr.
i varje klass finns sedan två indelningar;
Klass 1 upp till 25w ut (då de flesta nyare riggarna har en max effekt på 25w, med vissa undantag).
Klass 2 över 25w ut (alla andra)

Enkelt uppställt skulle det bli så här:

Klass "A" Singel 1 (upp till 25w)
Klass "A" Singel 2 (över 25w)

Klass "B" Multi 1 (upp till 25w)
Klass "B" Multi 2 (över 25w)

Klubben jag kör i skulle då hamna i Klass B 2 då vi kör med 200w.

PS indelning med just bosktäverna "A" & "B" är endast exempel, skulle kunna vara vad som helst.

Contest hälsningar es 73 de
Dennis

Contest Opr.
Göteborgs VHF Klubb - SK6AL
www.sk6al.tk
 
Skulle nog tycka att gänsen 25W vore lite låg. Kanske bättre att ha den vid 100W istället.

Då jag inte är så mycket för att dela in det i klasser tycker jag iallafall att Singel/multiklasser kan vara ok.

´73 Magnus
 
Last edited:
Tanken med 25w var, precis som jag skrev, då de flesta nya riggar lämnar just 25w och då blir det "nästan automatiskt" en klass för nya amatörer, då dessa sällan har tillgång till slutsteg,
och för de som endast kör test för att det är en rolig underhållning utan någon som helst extra utrustning.

/Dennis
 
Finns det inte redan en sådan klassindelning som SM6USS propagerar för i CQ WPX-contesten? Har för mig att allt under 100 W räknas som "low power" och under 5 W är "QRP" i de reglerna.

Dessutom så levererar väl de flesta nya apparater max 100 W på HF, inte 25 W?
 
Då detta är ett VHF forum så trodde jag automatiskt att vi pratade om VHF.
Jag kanske misstog mig, men jag "pratar" endast om tester på VHF, UHF & SIX
dvs de som allmänt skrivs som "NAC" (Nordisk Aktivitets Contest).

/Dennis
 
Last edited:
Citat:
"men dom nyare riggarna har ofta 50-100W på VHF / UHF."

Ja, några få lämnar upp till 50w, de absolut senaste. vad jag vet (FT-847, FT-897, FT-857, kanske mfl)...... Du kanske kan nämna några som lämnar 100w på UHF. Jag känner bara till Icoms IC-910H som lämnar 100w på VHF (144MHz) och 75w på UHF (432MHz). Men dessa riggar kostar rätt mycket och är inga monobandare utan dual eller all mode, all bands riggar.

Men säg den nya amatören som har så mycket pengar att lägga upp till en ny radio, Nej, de *flesta* (inte alla) MONOBandare lämnar max 25w, och det är väl dom som nya amatörer skulle ha råd att inköpa, oftast, skulle jag tro.

Därför skulle en sådan ny klass (upp till 25w ut) främja testviljan hos nya amatörer med sparsam utrustning, då de bara skulle tävla mot likasinnade, tror jag.

/Dennis
 
Last edited:
Och ett 100wasts slutsteg som drivs med 10-20w kostar ca 2-3000 för 2m/70cm vilket är en liten peng/Watt om man jämför ett KW steg för samma band.
Tycker fortfarande gränsen borde vara 100W om det överhuvudtaget skall vara någon gräns.

På VHF/UHF är det inte alltid de stora antennerna och Wattar som ger bra resultat, med liten våglängd kan man ha fruktansvärt mycket gain i antennen för ganska lite utrymme varpå många har möjlighet att köra portabelt från en hög punkt och på så viss slå stationer med 4 stackade och 600W.

73 Magnus
 
Du tycks inte fatta mitt resonemang.
Oavsett om DU tycker det är billigt med 2-3000:- för ett steg är det mycket pengar för en helt ny radioamatör. Det är själva poängen med mitt tankesätt. En ny radioamatör kanske precis lagt lika mycket på en 144MHz allmodestation med kanske en 9ele antenn, då har han automatiskt inte råd att lägga lika mycket på ett slutsteg, bara för att du tycker det är billigt.

Du måste tänka längre än hur du själv har det, många nya radioamatörer är fortfarande studerande och har inte en vidare stor kassa att ösa ur.

Det spelar alltså INGEN roll om det ÄR billigt med 2-3000:- för ett steg, har man inte pengarna ÄR det dyrt.

Alltså har man bara råd att köpa en rigg som lämnar 25w och en antenn (oavsett element) tycker jag att man skall tävla i en klass för sig. Spelar alltså ingen roll ditt resonemang om gain, bandbredd osv.... Faktum är att jag, fortfarande, pratar om en klass med upp till 25w. Då de flesta riggar (enligt ovan), som dessa förmodligen använder, har 25w uteffekt.

/Dennis
 
Last edited:
Back
Top