Hej alla !
Nu lär jag bli offentligt halshuggen här, men det får jag väl bjuda på
Kan inte hjälpa att jag tycker det är ett visst gnäll hela tiden som inte riktigt går ihop.
Det klagas under stundom på att det alldeles dött på banden och att det körs för lite radio.
I samma anda klagas det senare på att det är alldeles för mycket trafik och att det, som vanligt,
var bättre förr, och ju mer förr desto bättre, kanske ?
Nu har jag bara varit licensierad sedan 2007, men alla mina kamrater (förutom en) som tog cert
samtidigt är idag aktiva på banden. Somliga på kortvåg och somliga på högre frekvenser.
Jag har aldrig upplevt det som helt omöjligt att bedriva intressanta QSO:n under testhelger faktiskt.
Jag kanske inte kan köra på just "min" frekvens där jag av hävd brukar ligga, men min radio är
utrustad med en VFO och går att flytta i frekvens.
Det finns WARC-band, javisst. och där kan det, även om det inte är contest, också bli en pile-up
då det dyker upp något åtråvärt DX, precis som på vilket annat band som helst. Men, det finns
en VFO här också och inget WARC-band är så smalt att jag inte hittar en ledig frekvens.
Helgen som just passerat var fyllt med contest på kortvågen, ändå lyckades jag köra "riktiga" QSO:n
på samtliga band från 160-12m utan problem. Jag har ju en VFO, som sagt.
Det dök upp en förirrad contestare på 14.330 som av min motstation fick veta att han nu låg
utanför contest-segmentet. Utan protest qsy:ade han nedåt, inga problem sålunda.
Slutligen, man kan ju, om man vill, anse att de snabba "59" QSO:na är en form av teknisk undersökning
där man med dessa snabbt undersöker vilka delar av världen man får kontakt med. Lite vinklat, jag vet...
Tyvärr finns det en jäkla massa (ursäkta franskan) dårar och marodörer som medvetet förstör alla försök
till förbindelser. 14.195 är ofta ett skräckexempel, lika så den senaste DXpeditionen till FT5ZM.
Verkligen anskrämligt hur totalt det kan spåra ur. Mycket sorgligt !
Men jag slapp lyssna och stångas även där med hjälp av min VFO. Fantastisk uppfinning det där.
Summa summarum körde jag ett antal kontakter på samtliga band från 160 - 12m, alla utan större problem.
Sådär, nu har "surjämten" sagt sitt, var så goda att fälla bilan