CW fortfarande populäraste Mode

Och ett QSL innebär väl inte utväxlande av "QSO-nödvändig" information - utan per definition en bekräftelse av densamma.... ;)
/Lasse

Hej Lasse
helt riktigt, dock kan det ju hända att man inte får ett QSL kort från motstationen då han inte anser QSOt är komplett.:)
Mvh Lars
 
Well, det finns ju många olika preferenser. Själv är jag näst intill obildbar när det gäller CW och beundrar dem som har tid och uthållighet att lära sig CW. Jag tog själv T-cert på det glada 80-talet och kom från PR-radion. Dock inte för ragchew på repeatrar, det var inte min grej. Jag gillar radioapparater och tekniken bakom. Sen om man överför tal, telegrafi eller digitalmoder är för mig ointressant. Jag gillar också att bygga och experimentera med antenner. Så jag tycker nog att alla sorters radiosamband är intressanta. Det är inte heller fel att vara "old school", dvs bygga med rör eller kristaller eller QRP-stationer. Alla delar av hobbyn har olika dimensioner och svårigheter. I mitt fall så har det lett till att jag har börjat lära mig att programmera PIC-processorer, läst in mig på antennteknik och lärt mig mer om datorkommunikation. Och det är ju inte helt fel heller.

Slutsaten är att med vår hobby kan man kontakta hela världen med en radio (+ev. dator) och lite tråd. Inga komplicerade nätverk, routrar och optofiber överallt. Och det i sig borde vara en bedrift som gör varje operatör nöjd med varje QSO.

Jag skulle vilja lära mig CW, eftersom det funkar bra för det jag är intresserad av (VHF, UHF), men jag skulle inte vilja gå tillbaks till hur det var förr. Annars misstänker jag att våra amatörradioband skulle försvinna i lika snabb takt som antalet CW kunniga äldre amatörer blev silent keys. Och om priset vi betalar för amatörradiobanden är ett antal repeaterkörare och digimodare, så tycker jag att det är det värt för att hålla hobbyn levande.

73 de -.- .- ..
 
Bra synpunkter RCL. Men jag vet inte om det är så stora skillnader på aktivitetsnivån totalt sett jämfört mellan förr och nu. Den har tagit andra former och fördelningen är annorlunda.

Om vi låter ordet "förr" representera 60-talet så fanns det gott om stationer på 2 m CW/AM och NBFM (smalbands-FM). Aktiviteten var utspridd över veckodagarna och peakade försiktigt under aktivitetstesterna. Jag ser detta i ett antal gamla loggar jag fått överta av några VHF-pionjärer som nu är SK. Sak samma noterade jag själv i början av 70-talet då jag själv var aktiv på 2 m.

Nu förtiden finns knappt någon vardagstrafik kvar på de smalbandiga moderna på 2 m förutom när det är aktivitetstest och andra större tester. Här i Skåne är bandet stendött med undantag för en och annan tysk eller holländare som ropar CQ då och då utan att få svar. När det är test drar alla igång på utsatt tid. Aldrig förr har man kunnat köra så många stationer på en enda kväll på 2 m.

Det som hänt de senare åren sedan datorerna kom in i bilden är också att andelen helautomatiserad radiotrafik inom de digitala moderna ökat drastiskt. Först kom Packet Radio och sedan APRS plus en handfull annat. Många operatörers medverkan är dock begränsad till att att vara Sysop:s. En del har det tekniska intresset och kunskaperna att bygga nya Noder eller att hålla igång systemen. Den typiska användarna laddar in filer i ena änden och tar ut dom på skärmen i den andra. När det gäller APRS sker det mesta automatiskt och man kan följa Kalle på Internetkartorna när han far runt i Sverige.

När det gäller kortvågstrafiken förr i tiden så var aktiviteten under veckodagarna betydligt högre än den är idag. En stor del av dåtidens operatörer visade sin aktivitet genom att ropa CQ, det stora flertalet lyssnade mycket och ofta. Det var väldigt lätt att få spontana kontakter. På 80 och 40 m var det svårt att finna lediga frekvenser särskilt kvällstid varför många stannade uppe halva nätterna eller körde dagtid om de var fria från skolan alt var pensionärer. Alla andra skötte sitt jobb utan att bli störda av Twitter och Facebook... Häpp!

Nu för tiden gapar de flesta kortvågsbanden tomma och stundtals hörs bara ett fåtal stationer. Anledningen till detta kan bero på att våra moderna kommunikationsmedel som Internet etc tagit över stor en del av det vanliga sociala snacket där själva radioanläggningen bara var ett verkyg. Även vi som är intresserade av att föra tekniska eller otekniska diskussioner finner det lämpligare att använda Internetforum, bloggar och chattkanaler. Vi kan ju t o m skicka bilder och scheman på det vi diskuterar. Fantastiskt utveckling av "amatörradion" eller hur? Några sådana diskussioner existerar knappast idag på kortvåg vilket givetvis är lite tråkigt om man försöker minnas hur det var förr.

För de som jagar DXCC-länder så finns idag utmärkta hjälpmedel som DX-cluster. Om man primärt är intresserad av att beställa QSL kort från en DX-pedition så finns det ingen anledning att offra massor av tid på att lyssna över banden som förr. Mer effektivt blir att låta datorn stå för bevakningen av de länder som behövs och som dyker upp på DX-clustret med varningspip eller alarm När ett rart land dyker upp så tar det bara några minuter så är frekvensen ett enda stort kaos. Aktiviteten blir superhög och när stationen körts eller kaoset urartat i panik så återgår folket till passningsläge på datorn och radion kan stängas ett par dagar eller längre.

Tävlingar och andra tillrättalagda aktiviteter bidrar till att ytterligare koncentrera aktiviteten till vissa tidpunkter på vissa veckodagar och bidrar effektivt till att utarma banden när det gäller sporadiska radioförbindelser med möjlighet till ett verkligt innehåll - ett engagerat samtal med en likasinnad om någon spännande företeelse eller radiotekniskt problem.

Morsetelegrafi och att bygga vår egen radioutrustning tror jag är en av de allra sista små ljusglimtarna inom den klassiska amatörradion och som kommer att sysselsätta oss Old Timers till vi trillar av pinnen och ställer tofflorna.

Nya amatörer kommer att förändra hobbyn till helt nya dimensioner som naturligtvis inte behöver vara fel för dom. Vi gamle kan fortsätta att bygga rörsändare och knacka morse för hand. ;)

/Bengt
 
Hej!

Brorsan köpte några 6AG7 åt mig härom dagen, blir bra till en klassiker, min första sändare. 6AG7 OSC - 807 PA, kanske lyxa sig med ett buffer/dubblare mellan OSC och PA, vi får se. Eller banne mig, när jag tänker på't, 2x 807 PA modulerat av 6L6 i knuff-dragkoppling, vad sägs...? He he he.

Jag twittrar inte, inte heller håller jag på med någon ansiktsbok.
 
Anders!
Jo utvecklingen har gått framåt frågan är bara om allt är positivt?
Just det du nämner, datorprogram som används till att köra EME där det finns en databas med call`s som den jämför med och sedan presenterar ett call, och sedan kopplingen till div loggers där man chattar och delvis utväxlar information, i mina ögon mycket suspekta QSOn
Dvs all information utväxlas inte via RF path. Och är således inte ett QSO
Frågan är hur lång tid det tar innan samma program gör allt helt automatiskt, man bara knallar in i sitt radiorum och kollar på pc`n vad har jag kört idag??? Det är ingen utveckling jag ser fram emot.

Lars SM4IVE

Nej jag ser det som antytts inte som positivt. Jag tror i viss mån att vardagshetsen är en starkt bidragande faktor. Man har bara någon timme att utöva sin hobby och för att få maximalt resultat så börjar man ta genvägar. Jag tycker det definitivt går för mycket information via chattar inbyggda i programvara eller via cluster. Jag har t.o.m. fått anrop, QSO info, och erbjudanden via VHF-chatten på clustret. (Använde clustret för att få en uppfattning om condsen på HF, i fall någon undrar) Men det här tveksamma förfarandet är inget nytt. Största lyftet för microtesterna brukar ju lite elakt anses vara mobiltelefonen... Nu mera kanske det är remotestationerna. Något som jag personligen har svårt för. "Det finns ingen regel hur lång micksladden är" brukar det sägas. Nej, men i så fall kan man ju ha sladd ända till motstationen då?!?! Å hur långt borta är superremotesttioner för uthyrning till högstbjudande?

Helautomatiska stationer har väl testats redan på 80-talet med paket-MS om jag minns rätt. APRS är väl en form av automatiskt radiokörande med. Men helautomatiska stationer är heller inget jag vill se. Fast redan nu har operatörsskicklighet och tålamodtestandet förminskat så till den grad att jag aldrig kommer att komma igen på VHF, UHF eller SHF, MS, EME o.s.v. Det känns lite som att själva vitsen med utvecklingen är att avveckla oss själva. Tyvärr verkar det som vi är på god väg att lyckas.

Det är bara auroran som känns lockande numer och då utan chattar och cluster där det kommer diverse antydningar och förslag... F.n. kör jag bara 10 och 6m FM mobilt, och känslan att vara helt skild i från andra system och teknologier ger en trevlig frihetskänsla.

/Anders
 
Och är EME-stationens datorer kopplade via nätvärk på amatörfrekvensen 2,4GHz körs väl allt över RF?

Med ett trådlöst head-set på 2,4GHz till datorn kan vi då köra alla våra QSO:n via nätet. ;)

/Anders
 
Mycket imponerade statistik som säger att Morse fortfarande är lika populärt!!!

Nu ska man komma ihåg att statistik är statistik. Räknas aktiviteten som antal köra QSO tror jag CW har en stor fördel p.g.a. vad det används till och hur det körs. Att t.ex. CW contest kraftigt drar upp antal körda QSO är knappast konstigt.
 
Nu förtiden finns knappt någon vardagstrafik kvar på de smalbandiga moderna på 2 m förutom när det är aktivitetstest och andra större tester.


Det där stämmer inte. Vad jag förstått så är det stationer i gång på MS varenda kväll. Aktiviteten via de digitala moderna på EME och MS har gjort att aktiviteten ökat explosionsartat. Det finns i det närmaste dygnet runt folk QRV på chattarna redo att köra.

Sen som jag skrivit massor med gånger här. Att mäta aktivitet bara på hur mycket det sänds på banden är fel. Att bevaka kondsen och grejja med utrustningen är lika mycket aktivitet det. Att en del snattrande flyttats till andra medier är både på ont och gott..

/Anders
 
>>Det finns i det närmaste dygnet runt folk QRV på chattarna redo att köra.
---

Ja det var lite det jag menade och som nog framgår av andemeningen i mitt inlägg, d v s att aktiviteten omfördelats från att ha varit sporadisk jämt fördelad under hela veckan på de flesta moderna utan några extra hjälpmedel som Internet till att bli mer koncentrerad och mer i behov av pålitliga "talk back" förbindelser via chattar och DX-cluster.

Utan dessa hjälpmedel hade det inte blivit många QSO, det är en sak som är säker. Då hade de flesta famlat i mörker och inte hittat varandra. Ta bort mobiltelefonerna från mikrovågstesterna och hela skiten rasar samman som ett korthus. :D

Utan att veta så gissar jag att de som kör EME och MS är relativt få och de som kör sporadiska förbindelser på CW, SSB, och FM direktkanaler är ännu färre. I alla fall hör jag ingen aktivitet här trots bra mottagare och bra antenn på den skånska slätten. När det är aktivitetstest kokar bandet av aktivitet.


>>Att mäta aktivitet bara på hur mycket det sänds på banden är fel. Att bevaka kondsen och grejja med utrustningen är lika mycket aktivitet det.

Ja, jag skrev ju det i mitt långa inlägg. Aktiviteten har omfördelats och förflyttats från bevakning av amatörbanden till bevakning av information som dyker upp på Internet. Vi är alltså helt överens på den punkten - också.

/Bengt
 
Men skall man hård dra det hela så är det många så kallade qson som inte är riktiga.
Nu är det risk att jag får Dx jägarna på mig.
Ett QSO: båda anrops signalerna skall utväxlas samt signal rapport
Lyssnar man i en pilup så sägs aldrig enligt ovan, och detta gäller på både CW o Foni, tyvärr är det många qson som egentligen inte är QSO och många missförstånd uppstår.

Förklara för en newbie. De flesta pileups jag hör på CW så sänds både anropssignaler och signalrapport. Visserligen nästan *ALLTID* 5NN, oavsett hur svag stationen är.
Och visserligen sänder DX-stationen inte sin anropssignal varje QSO men alla (hmmm...) lyssnar ju alltid innan de ropar och vet vem de ropar på.
Reglementet säger väl egentligen bara *att* anropssignalerna skall utväxlas, inte exakt *när*?
// Åke
 
Reglementet säger väl egentligen bara *att* anropssignalerna skall utväxlas, inte exakt *när*?
// Åke

Jag har en gång fått lära mig att de ska utväxlas i början/slutet av varje pass.

Ropar man ett CQ så får man vara beredd på att den som svarar bara ger sin egen signal. Vet inte varför det blivit så. En gång hörde jag två stns. som inte visste att de ropade på varandra bara av den orsaken. Det tog en god stund innan QSO:t kom igång. :eek:
Skandinaviska stationer sköter sig bäst i detta avseende tycker jag.

/Ingvar
 
Last edited:
Hur lång eller vilken tråd?

Jo men du kör ju inte WIFI till motstationen utan via internet (tråd)
Lasse SM4IVE

Har du inte tråd från nyckeln till radion? Och hur lång får den vara? Är det OK med 1m, 2m, 200m, 2km, 10000km? Bör du inte köra nyckeln med blåtand eller ligger det för nära internetteknik?

Och när upphör radioteknik vara radioteknik? Vid 1MHz, 2MH, 2GHz, 1THz? Eller ligger gränsen mellan några moduleringssätt?

73 de SM6VYF/Arne
 
Back
Top