1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Cylinderdipol

Discussion in 'Antenner och master' started by SA5BFZ, Jun 4, 2015.

1. SM0KBW

SM0KBW Well-Known Member

Genom att du gått och modererat dig så blir automatiskt det du skriver tolkat med andra normer och vägs in tyngre. Detta är något som t.ex även de som arbetar inom vården måste tänka på.

2. SA5BFZ

SA5BFZ Member

Och så var vi way off från topic..

Nåväl, den här antennen ska naturligtvis inte jämföras med fullstora sådana. Det krävs bra konditioner samt en bra antenn i andra änden för att QSO ska vara möjligt. Contests är ett utmärkt tillfälle för att skrapa ihop lite kontakter. Har egentligen inget större intresse för tester men med denna dipolen så tävlar man verkligen bara mot sig själv. :)

Ska fortsätta experimentera när tid och dagsljus finns tillgängligt.

73 Alex

SM0O and SA3BYC like this.
  3. SM0O

SM0O Well-Known Member

@ BFZ

Fortsätt experimentera, ser fram emot dina råd och rön :)
    Contest på din antenn låter verkligen som en stark utmaning !

@KBW

:(

4. SM2VJX

SM2VJX Riktig radioamatör!

Jag försökte "Bättre lyss till den mast som brast än att aldrig resa ett fackverk" när kompisens gick i backen, men han var inte road

SM7TLH, SM0KBW and SM7SEK like this.
  5. SM2VJX

SM2VJX Riktig radioamatör!

Ju snurrigare beskrivning och ju fler hittepåord desto bättre?

Det låter som en konsult jag tvingades lyssna på vid en tidigare anställning:D

6. SM5JAB

SM5JAB Well-Known Member

Jag körde en spanjor med QRP HW-8 och antenntråden slängd på golvet. Det gick det med.

7. SM7CBS

SM7CBS Well-Known Member

Jag minns kaffeburksvertikalen. En gång i tiden köpte vi kaffe i kaffeburkar av lödbar plåt. Diametern närmare 2 dm.
    Det fanns en bild i QTC av en mustachprydd amatör med staplade burkar som början. Jag hörde aldrig någon kaffeburksvertikal på banden.

Share This Page