D-STAR Lite nyheter

För övrigt så borde QO ta tag i sin störande RU6:a! Byt frekvens på den istället, den stör alldeles för mycket i Uppsalas södra täckningsområde.

Med tanke på bristen på lediga frekvenser för repeater i stockholmsområdet så kanske salarepeatern(?) borde flyttas så att den inte störs? Tror att det finns lite fler lediga frekvenser för den än vad det finns för QO!?
 
Med tanke på bristen på lediga frekvenser för repeater i stockholmsområdet så kanske salarepeatern(?) borde flyttas så att den inte störs? Tror att det finns lite fler lediga frekvenser för den än vad det finns för QO!?


Uppsala har haft RU6 sedan hedenhös! QO hade RU7 från början och då var allt frid och fröjd. Sedan när allt avreglerades (eller när det nu var) så fick QO för sig att göra som dem ville och flyttade sin RU7 till RU6, varför har jag ingen aning om?

Man får väl i alla fall hoppas att avsikten inte var att störa, för det gör den ordentligt, så pass mycket att många inte ens kan köra sin lokalaste repeater (Uppsala)
 
En Hedenhös repeater är ibland mycket bredbandig.
Förr fick man tag på en utrangerad kommersiell radiostation, utrangerad efterssom den var avsedd för 50 kHz kanaldelning. Senare relästationer är byggda med apparater avsedda för 25 kHz kanaldelning.
Idag krävs 12,5 kHz kanaldelning och med tillhörande bandbredd.
Relästationer som "alltid har funnits" kan därför ha banbredder på upp till 40 kHz, åtminsone mottgaren.
Vid störningsproblem är det därför viktig att ta in denna del i bedömningarna.
Vid 12,5 kHz kanaldelning skall deviationen vara +-2,5 kHz och max modulationsfrekvens 3 kHz, vi får en bandbredd under 10 kHz.
Vid det gamla 25 kHz kanaldelningsystemet var deviationen +-5 kHz och man talar om c:a 16 kHz bandbredd.
Hedenhös med 50 kHz kanaldelning hade +-15 kHz deviation och nästan inga talfilter, bandbredd 40 kHz. Mottagaren hade bara LC filter och var bred...
Givetvis kan man lätt dra ner deviationen på en Hedenhös, och därmed är sändaren kanske OK. Men vem sitter och bytter MF filter i relästationsmottagare?

Ofta kan en äldre FM-sändare som en gång varit avsedd för breda system modulera osymmetriskt, detta kan ge störningsproblem. Dvs att den har en deviation på -2 till +7 kHz. Och man kallar detta för +-2,5 kHz.

Obs att detta är inget klagomål på en viss relästation, utan endast fakta om vad som bör gälla. Vad mna bör tänka på. Känslan av att det finns många gamla breda mottagare på höga QTH infinner sig bara...

För övrigt förvånar det mig att det är så trångt hos er där öst.
Hr i Värmland är det oftast tyst på alla kanaler.

Med smalare FM krävs bättre FM detektor, och bättre frekvensnoggrannhet och mer symmetriskt modulad sändare, brantare talfilter.
Vilket oxo krävs för en DV station. Detta är ett ytterligare skäl till att andra fabrikat inte vågar sätta in DV i sina kanalstationer, det kan krävas utveckling av VXO i PLL etc.



de
SM4FPD
 
En Hedenhös repeater är ibland mycket bredbandig.
Förr fick man tag på en utrangerad kommersiell radiostation, utrangerad efterssom den var avsedd för 50 kHz kanaldelning. Senare relästationer är byggda med apparater avsedda för 25 kHz kanaldelning.
Idag krävs 12,5 kHz kanaldelning och med tillhörande bandbredd.
Relästationer som "alltid har funnits" kan därför ha banbredder på upp till 40 kHz, åtminsone mottgaren.
Vid störningsproblem är det därför viktig att ta in denna del i bedömningarna.
Vid 12,5 kHz kanaldelning skall deviationen vara +-2,5 kHz och max modulationsfrekvens 3 kHz, vi får en bandbredd under 10 kHz.
Vid det gamla 25 kHz kanaldelningsystemet var deviationen +-5 kHz och man talar om c:a 16 kHz bandbredd.
Hedenhös med 50 kHz kanaldelning hade +-15 kHz deviation och nästan inga talfilter, bandbredd 40 kHz. Mottagaren hade bara LC filter och var bred...
Givetvis kan man lätt dra ner deviationen på en Hedenhös, och därmed är sändaren kanske OK. Men vem sitter och bytter MF filter i relästationsmottagare?

Ofta kan en äldre FM-sändare som en gång varit avsedd för breda system modulera osymmetriskt, detta kan ge störningsproblem. Dvs att den har en deviation på -2 till +7 kHz. Och man kallar detta för +-2,5 kHz.

Obs att detta är inget klagomål på en viss relästation, utan endast fakta om vad som bör gälla. Vad mna bör tänka på. Känslan av att det finns många gamla breda mottagare på höga QTH infinner sig bara...

För övrigt förvånar det mig att det är så trångt hos er där öst.
Hr i Värmland är det oftast tyst på alla kanaler.

Med smalare FM krävs bättre FM detektor, och bättre frekvensnoggrannhet och mer symmetriskt modulad sändare, brantare talfilter.
Vilket oxo krävs för en DV station. Detta är ett ytterligare skäl till att andra fabrikat inte vågar sätta in DV i sina kanalstationer, det kan krävas utveckling av VXO i PLL etc.



de
SM4FPD


De flesta här i "ÖST" är oxå tysta, det är ett fåtal som trafiken sker på. Andra verkar ha blivit lämnade vind för våg. Så med en viss samordning skulle det säkert gå att vrida fram någon frekvens. Tyvärr är det ju så att det är analoga repeaters på de för DV avsedda frekvensparen (enl bandplanen) i SM0 området. När det gäller VHF skulle man kunna klämma in någon "X-kanal" om man planerar ordentligt med effekter och strålningsloober osv. Min avsikt är att försöka få upp en D-STAR (DV) på 2m inom kort.

//Johan - SM0TSC
 
Föreslår att vi lägger D-Starrepeatrarna på s.k X-kanaler. Det kommer i vart fall jag göra. 6,25 KHz kan knappast störa intilligande analogkanaler.

För övrigt så borde QO ta tag i sin störande RU6:a! Byt frekvens på den istället, den stör alldeles för mycket i Uppsalas södra täckningsområde.

Gällande problematik om störningar RU6 SK0QO och RU6 Uppsala föreslår jag att repeateransvarig / styrelsen för ansvarig klubb tar kontakt med repeateransvarig / styrelse för SK0QO så går säkert problem att lösa / minimeras.

Kontaktdata för Styrelse & funktionärer SK0QO finns på SK0QO - Södertörns Radioamatörer (som för övrigt är helt "nyrenoverad"



//Johan - SM0TSC

PS Kanske är det RU6 i Uppsala som "stör" RU6 Södertörns norra täckningsområde hihi ;-) DS
 
Last edited:
Är det inte dags att lägga ner diskussionen om D* öppenhet?

Vi anser alla att vi har en välgrundad argumentering och anser att de andra inte har det.
Tror att det bara är kommer leda till ökad osämja och det är det sista som den lilla skara
som vi amatörer utgör behöver?

Kör ni era system och håll er till reglerna och jag är nöjd!

Förövrigt så är allt som rör mail via Internet (och Internet självt) ett illa valt argument då
det bygger helt på öppna protokoll - precis det som vi anser att D* saknar.


mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
Är det inte dags att lägga ner diskussionen om D* öppenhet?

Vi anser alla att vi har en välgrundad argumentering och anser att de andra inte har det.
Tror att det bara är kommer leda till ökad osämja och det är det sista som den lilla skara
som vi amatörer utgör behöver?

Kör ni era system och håll er till reglerna och jag är nöjd!

Förövrigt så är allt som rör mail via Internet (och Internet självt) ett illa valt argument då
det bygger helt på öppna protokoll - precis det som vi anser att D* saknar.


mvh
Bengt / KBW


Applåder för den insikten, det finns nog plats för oss alla, kvarstår dock frågan att det finns ganska många D-STAR kapabla enheter i buskarna, vad kan vi göra för att ni skall komma igång?

//Johan - SM0TSC
 
Får vem som helst använda D-STAR standarden fast byta ut den propertiära codecen mot en öppen sådan? Alltså. Skulle exempelvis Yaesu kunna bygga en digital station med hela D-STAR implementerat fast med en annan codec, utan licenskostnader och andra begränsningar?
 
Jag skulle tro att de ställer frågan till JARL i om de är intresserade av sådana byggen.
Finns det codec kretsar som är öppna?
Är väl en bättre fråga?

de
Roy
SM4FPD
 
En codec är egentligen bara mjukvara, kretsen tror jag är en vanlig signalprocessor frän Texas.

Speex är bl.a en fri codec-mjukvara som man skulle kunna använda - förut vet jag att det diskuterades på några engelskspråkiga siter om att använda just Speex i hop med D*.

mvh
Bengt / KBW
 
Går den att bygga in i en handapparat då?
Och varför är den bättre?

Varför är mjukvara "bara"? Någon har väl ändå lagt arbete på att göra den, i en radiostation med D-STAR är Codecekretsen en komponent som bör vara liten billig och väl funegrande. den bör även kunna köpas färdig i framtiden. Det var därför JARL valde den typ som nu gör jobbet. Att observera är att JARL med ICOM utvecklade D-STAR för kanske 5 år sedan och valet föll på den IC som nu gäller av dessa skäl.

Kanske dumma frågor från en som mest jobbar med analoga saker, IC etc. Mne mna måste ju försäka lära sig.

de
SM4FPD
Roy
 
Begreppet är väl lite flytande men oftast är en codec ett program som komprimerar / avkomprimerar en dataström. Ungefär som zip gör med filer. Det är ofta många timmars jobb nedlagt på en codec och det vill man förstås ha betalt för.

En sådan codec måste läggas i en egen CPU - t.ex en Signalprocessor från Texas Instrument. Har fått för mig att det beryktade Ambe chipet är just en sådan processor som kör den hemliga codec mjukvaran.

Speex som jag nämnde tidigare kan oxå den placeras i en egen signalprocessor och därigenom vara en färdig komponent att löda in.

Denna nya krets kommer dock antagligen inte vara kompatibel med ambee. En Station som kör med en sådan codec kommer inte kunna överföra tal till en ICOM station.

mvh
Bengt / KBW
 
Går den att bygga in i en handapparat då?
Och varför är den bättre?

Varför är mjukvara "bara"? Någon har väl ändå lagt arbete på att göra den, i en radiostation med D-STAR är Codecekretsen en komponent som bör vara liten billig och väl funegrande. den bör även kunna köpas färdig i framtiden. Det var därför JARL valde den typ som nu gör jobbet. Att observera är att JARL med ICOM utvecklade D-STAR för kanske 5 år sedan och valet föll på den IC som nu gäller av dessa skäl.

Kanske dumma frågor från en som mest jobbar med analoga saker, IC etc. Mne mna måste ju försäka lära sig.

de
SM4FPD
Roy

AMBE2020 är i grunden en DSP-processor från Texas Instruments, så teoretiskt skulle man kunna göra en "pinkompatible" krets med en annan tal codec. Har dock ingen aning om vad ett utvecklingskit för denna signalprocessor från TI betingar i pris. Och precis som Bengt säger skulle man inte kunna överföra DV (Digitalvoice) till en station med AMBE2020 (Nuvarande ICOM), slowspeed data (det som används för callsign signalering och GPS positionering mm) skulle dock fungera u.a


//Johan - SM0TSC
 
Last edited:
Finns det någon som kör DD på 1.2GHz?

73 de SM6VYF/Arne

Inte mig veterligen i Sverige, i vårt västra grannland finns dock någon repeater uppe. Hur är aktiviteten på 23cm för huvudtaget??

//SM0TSC - Johan
 
Back
Top