Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ingen som vill svara mig ?
Kanske för jag inte är radioamatör ?
Ingen som vill svara mig ?
Kanske för jag inte är radioamatör ?
J
Där vi till och med måste betala för tandläkarbesök eller nya glasögon.
Mig vetrligen är det ingen som bygger en FM mottgare med en hembyggd diskriminator idag, man "TVINGAS" köpa en IC med en "hemlig" quadrakturdetektor i, om mna skall ha en chans till prestanda.
.
Ang D-STAR så liknar motståndet mot nya utvecklngar lite det man hörde från tiden då SSB kom, när AM skulle erasättas av FM i komradio och amatör kanaltrafik fanns liknande bakåtsträvanden.
D-STAR utvecklas dock mycket fortare än både SSB och FM gjorde på sin tid. Som jag ser det säljs knappast några kanalmaskiner med enbart FM numera. Samma typ av motstånd mot nymodigheter finns vi när det gäller att gå ner i FM bandbredd inför 12.5 kHz frekensetegen. Det var bättre förr.....tyxs man tycka. Men i verkligenheten verkar ändå viljan att utveckla hobbyn vara större numera. D-STAR är en sådan verklighet.
Finns det ett enda skäl till att den tekniska utvecklingen inom amatörradio skall stanna vid ett visst trafiksätt, AM, eller FM, men att det sen skulle vara det stopp vid FMn eller digitalmodulation. Till och med kommersiell komradio använder idag mycekt digital modulation.
Ja till och med TV modulerar digitalt. varför skall amatörradio stanna vid FM?
Kanek skall vi återgå till postryttare för att sända QSL kort oxo?
Jo man kan förståss tycka att allt skall var gatis, men nu uppever vi en global kapitalistisk värd.
Där vi till och med måste betala för tandläkarbesök eller nya glasögon.
Tycker att det är bättre att vi radioamatörer definierar vad som är amatörradio. Sedan är det upp till kommersiella aktörer att bygga efter de definitionerna. Inte tvärtom!
De projekt som jag sett har baserats på ICOM:s D-Star kort UT112 eller vad det nu heter.
De är bestyckade med AMBE chipet bl.a. Men det är fortfarande samma problem med patent....
Det verkar startas ett projekt för att få en öppen D* lösning på The Codec2 Project: Next-Generation Audio Codecs and Vocoders for Two-Way Radio
mvh
Bengt / SM0KBW