D-Star

Christer5

Well-Known Member
Hur snabbt kommer D-Star att användas av radioamatörer i Sverige.

Är på väg att köpa en all mode mottagare som inte har D-Star och frågan är bör man köpa en ny mottagare idag,vill gärna lyssna på amatörradio.
 
Ingen som vill svara mig ?

Kanske för jag inte är radioamatör ?

Hoppas jag verkligen inte!

Jag tror att intresset för Dstar inte är speciellt stort i SM. Jag vet att några testar det, tror det var på västkusten men är inte säker. Däremot verkar engelsmän och jänkare aktivare. Där finns det till och med repeatrar för Dstar.

Så du får nog söka info utanför Sverige och söka i andra amatörforum för att hitta mer om Dstar.
 
Det finns väl några som är aktiva, men detta är ju något nytt, som inte har funnits så länge här i Sverige. Som allt annat nytt som introduceras kan det ta lång tid innan det sprider sig och fler tagit till sig den nya tekniken. För min del är dock intresset noll.
 
Ingen som vill svara mig ?

Kanske för jag inte är radioamatör ?

Nej så är det givetvis inte. Den största aktiviteten på forumet är normalt måndag morgon t.o.m. lunch på fredag.

Det finns redan D-star-aktivitet och även repeatrar. Aktiviteten är vad jag vet måttlig, men sakta ökande. Om du vill höra all trafik och D-star-pionjärerna, så behöver du redan nu D-Starmottagare.

Om du oroar dig för att all trafik på FM ska försvinna och gå över till D-star, så tror jag inte att det kommer att ske under din mottagares normala livslängd.

Spontant så tänker jag när du säger att du har en allmodemottagare, att den mera är tillför att akltivt själv sitta och lyssna runt, framför allt på kortvåg. D-star på VHF och högre band avlyssnas lättast med en scanner som står och går. Skaffa det du tänkt och skaffa en scanner sernare med D-star när du tycker du behöver det. Du lär inte nöja dig med en mottagare framöver om du fastnar i hobbyn i alla fall. ;)
 
Tror nog altrig D-Star kommer slå i sverige pga att systemet tog fram för att det är så fruktansvärt trångt på amatörbanden i Japan, alla stora amatörradiotillverkares hemland.

Men än mer häpen blev jag idag när jag såg på SRS hemsida att iCom's handradios med D-Star levereras med Nickel CADMIUM-batterier??!!!

Vilket sekel lever vi i??

Nog för att man kunde köpa till både NiMH och Li-ion batterier... men ändå... är inte cadmium totalförbjudet att sälja i sverige idag förresten?
 
Det är oxå ett omstritt trafiksätt. Jag och många andra amatörer anser D* vara en styggelse.
Detta för att ICOM valt att använda en sluten codec i systemet. Ägarna till denna codec förbjuder alla försök att göra egna kompatibla lösningar. Det strider helt emot den öppna anda som hittills gällt inom amatörradion enligt min åsikt.

Om du trots allt vill lyssna så ska visst SK0QO driva en D* repeater på 70cm här i Stockholm.


mvh
Bengt - SM0KBW
 
Det är riktigt att NiCad batterier inte är tillåtet numera. Inga nya ICOM apparater säljs med NiCad accar. Dock är det tillåtet att sälja slut på inneliggande lager. NiCad finns i nuvarande tid endast för äldre ICOM radio, många kommersiella. Flera kunder saknar NiCad accarnas kvalitet och bunkrade upp stora mängder innan förbudet.

SRS är mycket noga med miljöpolicy det är oxo imponerande att någon enda radioamatör ifrågasätter saken, ett fint miljöinitiativ SM7ATO.

Det är även ett ansvar hos kunderna att inte köpa, eller sprida miljöovänliga saker, som NiCad, bensin, CO2, etc.

Ang D-STAR så liknar motståndet mot nya utvecklngar lite det man hörde från tiden då SSB kom, när AM skulle erasättas av FM i komradio och amatör kanaltrafik fanns liknande bakåtsträvanden.
D-STAR utvecklas dock mycket fortare än både SSB och FM gjorde på sin tid. Som jag ser det säljs knappast några kanalmaskiner med enbart FM numera. Samma typ av motstånd mot nymodigheter finns vi när det gäller att gå ner i FM bandbredd inför 12.5 kHz frekensetegen. Det var bättre förr.....tyxs man tycka. Men i verkligenheten verkar ändå viljan att utveckla hobbyn vara större numera. D-STAR är en sådan verklighet.

Finns det ett enda skäl till att den tekniska utvecklingen inom amatörradio skall stanna vid ett visst trafiksätt, AM, eller FM, men att det sen skulle vara det stopp vid FMn eller digitalmodulation. Till och med kommersiell komradio använder idag mycekt digital modulation.
Ja till och med TV modulerar digitalt. varför skall amatörradio stanna vid FM?
Kanek skall vi återgå till postryttare för att sända QSL kort oxo?

Man måste inte intressra sig för D-STAR, men de som vill skall kunna få testa det senaste. Andra får, och kör AM för att göra sina experiment.
 
Helt rätt :D

Läste på sk7bq's sida en artickel om D-Star, skriven av SM5LWC om jag inte minns fel.

Där tog han upp detta om den skyddade standarden som iCom valt att använda, och precis som du tycker jag det är fel.

Jättebra... man måste ha en iCom eller Kenwood-burk för att kunna nyttja D-Star i dagsläget om jag inte missförstått saken.

Frågan är hur Yaesu kommer agera när dom nu arbetar fram digitala alternativ. Om dom kommer med en öppen standard så tror jag att D-Star kommer dö ut fortare än kvickt. Just för att radioamatörer har så spridda åsikter och uppfattning av vilka tillverkare för fabriktbyggda maskiner som är bäst osv...

Sedan är jag dock lite osäker på hur den grupp amatörer som bygger egna riggar ställer sig, med D-Star så måste dom väl köpa förprogrammerad hårdvara just för detta om dom vill kunna nyttja D-Star i hemmabygge??

Nä, amatörradion tycker jag ska vara lika fri som Linux även i framtiden.. Hoppas innerligt att Yaesu kommer med en helöppen digitalstandard :D
 
Jo man kan förståss tycka att allt skall var gatis, men nu uppever vi en global kapitalistisk värd.
Där vi till och med måste betala för tandläkarbesök eller nya glasögon.
Mig vetrligen är det ingen som bygger en FM mottgare med en hembyggd diskriminator idag, man "TVINGAS" köpa en IC med en "hemlig" quadrakturdetektor i, om mna skall ha en chans till prestanda.
Nog finns det D-STAR till ljudkorten. Och det är väl upp till vilken radioamtör som helst att skapa ett digitalt pratradiosystem.
Det kunde ha varit så att D-STAR kunde debiteras per QSO som man kan göra med exvis TETRA, så nog är D-STAR gratis. Så jag tycker nog att JARL har tänkt i amatöradions andra, när de utvecklade D-STAR.
Varför inte Yaesu har blivit med i D-STAR är en bra fråga, dock är det ju Motorola som äger dem numera och de lär snart dra ett rött streck över "HAM".

D-STAR är det snabbast växande amatörradio aktiviteten globalt just nu. Det går snabbare än SSB och FM.

Men återigen vill man inte köra D-star så slipper man, och kan köra kommuner, Morse, AM, FM, PSK-31, FMn, SSTV eller hundra andra MGM trafiksätt utan att någon klagar på detta.
 
Det finns goda patent och det finns dåliga patent.

Det som definierar ett dåligt patent inom amatörradion är det som förhindrar icke kommersiell användning av patentet.

D-Star är i min uppfattning något som amatörradio världen borde gå en rejäl omväg runt.

Varför?

D-Star är ett vapen för bl.a ICOM att förhindra hemma byggen etc, där D-Star codec'en skulle kunna användas. Man kan ganska lätt skapa en D-Star ecoder/encoder i en FPGA, t.ex från Xilinx. Titta på SDR för exempel.

Jag förstår naturligtvis att de stora Japanska leverantörerna helst skulle se att allt hemmabyggande förbjöds eller gjordes impopulärt då nyckel teknologi saknas pg.a patent.

Jag har full förståelse för att man vill ha återbetalning av investerade medel men...

Jämför inte SSB med D-Star. Det handlar inte om ny teknologi, det handlar om att SSB är helt öppet medan D-Star är helt låst för oss som har möjlighet att konstruera och bygga våra mottagare/sändare och annan utrustning.

Valet står mellan att blit tvingade att bli stickpropps amatörer eller så skrotar vi D-Star.

Ett annat alternativ vore att skapa en arbetsgrupp med mål att skapa ett öppet ( GPL ) system för digital amatörradio.

//Dan, M0DFI
 
J
Där vi till och med måste betala för tandläkarbesök eller nya glasögon.
Mig vetrligen är det ingen som bygger en FM mottgare med en hembyggd diskriminator idag, man "TVINGAS" köpa en IC med en "hemlig" quadrakturdetektor i, om mna skall ha en chans till prestanda.
.

Fel.

Du bygger utan problem en fungerande kvadratur detektor med diskreta komponenter som har bättre prestanda än dina "hemliga" detektorer.

Titta på den patenterade Tayloe detektorn, vilken är tillåten att använda för icke kommersiellt bruk. De flesta SDR mottagare använder varianter av Tayloe detektorn.
( Tror att Tayloe jobbar/jobbade på Motorola )

Priset man betalar för att använda diskreta komponenter är att du behöver kunna din elektronik ( eller hitta en bra ritning! ). Dessutom brukar en diskret detektor ta mera plats.
Att en IC skullöe vara bättre, det håller jag absolut inte med om.
Du kan få bättre linearitet om du hartur med en IC då transistorerna får likadana data då de är på samma kisel bricka. Detta kringgås enkelt med att införa justeringsmöjligheter i en diskret lösning.
Jag har dock full förståelse om man använder färdiga IC för digitala moder såsom QAM16 och uppåt men det är inga hemligheter!

Skippa D-Star

//Dan, M0DFI
 
Ang D-STAR så liknar motståndet mot nya utvecklngar lite det man hörde från tiden då SSB kom, när AM skulle erasättas av FM i komradio och amatör kanaltrafik fanns liknande bakåtsträvanden.

Att försöka smutskasta meningsmoståndare som bakåtsträvare är ingen bra debattteknik - naturligtvis anser jag det motsatta.
Att med D* går vi mot en stängd värld där inga experiment är tillåtna och amatörradion blir kringskuren av patent m.m.

D-STAR utvecklas dock mycket fortare än både SSB och FM gjorde på sin tid. Som jag ser det säljs knappast några kanalmaskiner med enbart FM numera. Samma typ av motstånd mot nymodigheter finns vi när det gäller att gå ner i FM bandbredd inför 12.5 kHz frekensetegen. Det var bättre förr.....tyxs man tycka. Men i verkligenheten verkar ändå viljan att utveckla hobbyn vara större numera. D-STAR är en sådan verklighet.

Du fortsätter att ducka från huvudfrågan. Är det bra att protokoll som D* ligger under patentskydd och hindrar all vidareutveckling från amatörkollegiet?

Finns det ett enda skäl till att den tekniska utvecklingen inom amatörradio skall stanna vid ett visst trafiksätt, AM, eller FM, men att det sen skulle vara det stopp vid FMn eller digitalmodulation. Till och med kommersiell komradio använder idag mycekt digital modulation.
Ja till och med TV modulerar digitalt. varför skall amatörradio stanna vid FM?
Kanek skall vi återgå till postryttare för att sända QSL kort oxo?

Ingen vad jag vet ifrågasätter digitala trafiktekniker. Det vi inte gillar är att D* är låst
p.g.a AMBE chipet - och de patent som ligger kring det.

Snälla du svara på det jag skriver om vi ska debattera och inte vad du TROR
att jag tycker om teknikutveckling - för det har du ingen aning om!

mvh
Bengt / SM0KBW
 
Last edited:
Jo man kan förståss tycka att allt skall var gatis, men nu uppever vi en global kapitalistisk värd.
Där vi till och med måste betala för tandläkarbesök eller nya glasögon.

Jovisst, så kan du gärna få tycka Roy.
Men du kommer aldrig att få mig (och förhoppningsvis inte så många till) att acceptera att behöva betala ICOM eller någon annan tillverkare eller patenthållare för att kunna modulera/demodulera eller koda bärvågen på ett visst sätt. HAM spirit? nädu!

Vidare tycker jag att du som representant för ICOM kan höja dig en nivå och avstå från att spekulera i varför andra tillverkare inte hoppat på DSTAR-spektaklet eller hur länge de finns kvar.

/Lars SM3KYH
 
Vad kostar det s.k AMBE chipet att köpa i DIL och i SMD i ental.

Om inte ICOM säljer kretsen till hemmabyggare eller om man tar ut ett preventivt högt pris för IC'n, då har D-Star enligt min uppfattning inte inom amatörradion att göra.

Då spelar det ingen roll vilka argument ICOM försöker att komma med.


Någon som vet?

//Dan, M0DFI
 
Tycker att det är bättre att vi radioamatörer definierar vad som är amatörradio. Sedan är det upp till kommersiella aktörer att bygga efter de definitionerna. Inte tvärtom!

De projekt som jag sett har baserats på ICOM:s D-Star kort UT112 eller vad det nu heter.
De är bestyckade med AMBE chipet bl.a. Men det är fortfarande samma problem med patent....

Det verkar startas ett projekt för att få en öppen D* lösning på The Codec2 Project: Next-Generation Audio Codecs and Vocoders for Two-Way Radio


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Tycker att det är bättre att vi radioamatörer definierar vad som är amatörradio. Sedan är det upp till kommersiella aktörer att bygga efter de definitionerna. Inte tvärtom!

De projekt som jag sett har baserats på ICOM:s D-Star kort UT112 eller vad det nu heter.
De är bestyckade med AMBE chipet bl.a. Men det är fortfarande samma problem med patent....

Det verkar startas ett projekt för att få en öppen D* lösning på The Codec2 Project: Next-Generation Audio Codecs and Vocoders for Two-Way Radio


mvh
Bengt / SM0KBW



Även om man skapar en "öppen" D* lösning så riskerar man patent intrång.

Utan att riktigt "veta" så gissar jag att D* bara är en digital encoder/decoder baserad på en analog plattform.

Om ett alternativ skall erbjudas så måste det vara fjärran från AMBE patentet.

Jag är dessutom tveksam om man skall välja samma riktning som AMBE, att "snofsa" upp analoga rx/tx burkar med ytterligare en digital modulation, som dessutom är stängd.

Skall man göra hemmabyggen så är nog snarare SDR konceptet den rätta vägen då man får ut I/Q signalerna och kan göra vad man vill i mjukvara eller hårdvara.

Om man nu vill "uppgradera" sin gamla analoga burk med en "inbyggd" digital mode bara för att fortsätta köra röst överföring - då undrar jag om det står riktigt rätt till...

Internet med WiFi och 3G USB dongles har mer eller mindre dödat paket radion. Är det någon som seriöst tror att en D* datamode kommer ändra på detta?

Jag tror nog att jag håller med föregående talare - vad är det vi vill göra egentligen?
Vill vi kunna köra VoIP över VHF/UHF paket radio? Kul - men ganska simpelt.
Krypterat? Nej - har inte på amatörradio att göra... "CQ CQ CQ - Jag har nyckel 1234 psk"
Vad är det för dumheter?!

Naturligtvis gör varje amatör som han/hon vill men innan ni rusar iväg och köper D* prylar, fundera på konsekvenserna...

Nu har jag tyckt färdigt för ett tag - gör som ni vill men tänk efter före!

//Dan, M0DFI
 
Jag är inte helt säker på vad du menar egentligen så därför ställer jag några frågor för att komma vidare, och kanske förstå varandra lite bättre.

1. JARL och ICOM har lagt ner c:a 5 års utvecklingsarbete med D-STAR, det har utmynnat i ett helt nytt trafiksätt med en mängd möjligheter och applikationer som passar för amatörradio. Menar ni med fullt allvar att de skulle ge bort detta arbete helt gratis till de som vill ha det i form av HAM-Spirit? Är det detta faktum som gör att vissa försöker motverka utvecklingen av digitala trafiksätt inom hobbyn? Eller är det rent tekniska specifikationer som gör att det inte skulle fungera bra?
Vad menar du med ”öppna anda som hittills gällt inom amatörradion”? Att programvaror skall vara gratis även om det ligger 5 års utvecklingsarbete bakom och att konkurrenter skall få fri tillgång till dem? Knappast något som någon gång i historien skett förr. Inte ens med analoga kretslösningar som patentskyddats genom tiderna.

2.Vad är skillnaden mellan att skydda utvecklingssteg inom radio som man gjort förr, dvs patent på kretslösningar, som blandare, passbandstuningar etc. Något som förekommit i alla tider. Ingen har någonsin haft synpunkter på att långa utvecklingsarbeten på en sådan skulle lämnas öppet för alla att ta del av. Det kan vara ingjutna prylar för att skydda idéer etc. Men så fort det rör sig om programvara verkar det som om alla tillverkare skall gratis bjuda på utvecklingsarbetet.

3.Om JARL och ICOM skulle ha bjudit ut arbetet att utveckla D-STAR fritt skulle vi ha sett andra tillverkare som skott sig direkt, detta hände ju med PACTOR, nu är PACTOR tre skyddat.

4. Hembygge, skulle det verkligen finnas intresse att bygga D-STAR enheter bland radioamatörer, jag skulle inte tro att det är särskilt lönsamt även om man skulle få gratis programvara av utvecklaren. Att få gjort ett kretskort i små antal kostar mer än en hel D-STAR transiver. Att själv etsa sådana mikrokort är inte möjligt. Dessutom är det ju helt fritt för den som vill utveckla samma system, eller ett alternativ, och ge bort gratis med egentillverkad programvara.

5.Applikationer för D-STAR är något som görs ideellt och man kan ladda hem gratis.

6. Klart att man vill ha gratis, det vill jag oxo, jag reagerar på att idag när man läser en tysk eller amerikansk tidning, och finner ett kul byggprojekt, exvxis en liten sändare, man får ett schema och en tidningsartikel där bygget beskrivs. Men man får ingen kretskortslayout som man fick förr, då var det bara att kopiera och etsa ett kretskort. Nu måste man köpa kortet. Varför får man inte det gratis som förr, artikelförfattaren har ju fått betalt för sin artikel, och man har betalat tidningen. Finns ingen HAM-Sprit numera. Är HAM-Spirit att ge bort arbete gratis?

7.DRM är tydligen fritt, med gratis programvara för att lyssna med datorn på DRM sändingar. Är det gratis programvara till de som vill se digital TV med ett hemmabygge? Är det gratis programvara till de som vill göra en kopia av en IC-2725, dvs konstruktionsfilerna? Nej men dessa har stulits och dåliga kopior av radioapparaterna florerar. Det är således ett enormt stort värde i utvecklingsarbete.

8.Borde även programvaran till exvis en IC-756PROIII som gör DSP:n till en HF mottagare vara gratis så att alla kan i amatörradioandan bygga sig en sådan radio? Ham-Spirit?

Jag tror att upphovsmannaskyddet kommer att stärkas för det mesta i prylväg framöver, både konstruktionselement, programvaror, kretskortsfiler. Jag menar stärkas ytterligare för analoga utvecklingsarbete är ju och har alltid varit skyddat på samma sätt.
Jag tycker resonemanget liknar det som fanns då PTT knappen infördes på 40 och 50 talet, och den som fördes då SSB skulle ersätta AM, liksom den diskussion som fördes när FM skulle ersätta AM på komradio som byggdes om till kanalradio för amatörradio. Varför skall det finnas bakåtsträvande inom hobbyn, borde inte amatörradio fortsätta vara i framkant, och att vi som radioamatörer borde göra experiment med just digital modulering. Det finns så många grenar inom hobbyn att det alltid finns något framåtsträvande att ägna sig åt, och inte att försöka bekämpa det andra gör.

Slutligen, vad ”HAM spirit” är det borde vi kunna starta en annan tråd för. Det vore kul att höra vad man menar med detta idag. Kanske HAM spirit är att du gratis lagar kompisens radio om han gräver din grop för antennmasten. Inte ens detta förekommer nog idag i någon större utsträckning. Det skall vara pengar.
 
Back
Top