DC-DC converter som stör.

SA0BVJ

Member
Hej. Då jag som många andra lider av kraftiga störningar i hemmet har jag snickrat ihop utrustning för att kunna köra portabelt. Dock verkar jag inte komma ifrån störningarna ens ute i skogen och den här gången är det egen utrustning som är boven i dramat, nämligen den DC-DC omvandlare jag tänkte använda för att kunna mata en netbook från 12V källa.

Här är det lilla aggregatet i fråga, Clas Ohlson Artikelnummer 36-4160:
https://www.dropbox.com/s/0vhpshqimhrc365/qrm1.mp4

Jag har plockat ur det ur sitt hölje, satt drosslar på in och utgång, kondensatorer på utgången samt kapslat in agreggatet i en plåtlåda. Störningarna har minskat något men det är långt ifrån tyst.

https://www.dropbox.com/s/246n8jy5iav74bf/qrm2.mp4

Hur sjutton gör jag för att få den att sluta störa?
 
Jag kör en laptop med extra batteri i CD/DVD facket och SSD disk, då räcker batterierna mer än en 4 timmars NAC med marginal. Ingen lösning på ditt störningsproblem, SRIi

/ Tommy
 
Jag har nu kontaktat Clas Ohlson med mina klagomål på detta skräp samt rapporterat till Elsäkerhetsverket i hopp om att dom framöver gör en marknadskontroll och rensar upp bland detta mög.

Jag har även investerat i ett betydligt större batteri till datorn så jag inte behöver denna produkt.
 
Blev kontaktad av en medarbetare på Clas Ohlson som svar på detta, även han radioamatör men vill han ge sig tillkänna här får han göra det själv.

Produkten uppfyller alla krav enligt dom och det är väl där det brister för många av dagens switchade prylar, kraven (när det gäller RFI) är helt enkelt för dåliga (dvs. obefintliga när det gäller utstrålad störning i 0-30mhz, enbart ledningsbunden störning regleras i detta frekvensområde).

Den goda nyheten är dock att denna laddare samt storebror kommer utgå inom kort för att ersättas med en liknande men bättre (läs mindre RFI) produkt. Den lär ju inte heller vara helt störningsfri men förhoppningsvis åtskilligt bättre än detta.
 
Modifierad DC/DC stör inte radio

För en massa år sedan köpte jag en DC/DC-omvandlare för att driva datorn från 12V. Tror den köptes på Kjell & Co. Jag testade öht inte om den störde radio på KV utan tog det för givet och byggde om den direkt.

Ombyggnaden byggde på klassiska EMC-åtgärder: skärmad låda, zonindelning och filtrering. Följer man dessa enkla saker så blir det bra. Omvandlaren inhystes i en Elfa Al-box. Tanken var att få en läskig störmiljö inne i boxen och en störningsfri miljö där ute - zonindelning. För att inte sabotera zonindelningen så passerade både inkommande och utgående DC lådan via genomföringsfilter.
Det är nog lite naivt att tro att det alltid funkar med några kabelvarv på en ferritkärna, många gånger krävs hårdare tag om det ska fungera och bli helt störningsfritt.
Den avstörda apparaten mättes sedan upp i labmiljö och det var omöjligt att se några signaler vid EMC-mätning enligt militär standard (MIL-STD 461E, RE102) i kortvågsområdet. Några signaler har jag heller aldrig hört vid praktisk användning vilket väl är ett gott omdöme om resultatet. Dessutom fick DC/DC:n en trevlig hemmapularprägel i sitt nya utförande. Kanske är modifieringen en besvikelse för den som vill ha en snabb lösning, men den här blev i alla fall bra.

Hade det gått att lägga in bilder så hade ni fått se innanmätet men med
lite fantasi så... Tänk er en Al.box. Därinne finns den otäcka DC/DC-omv.
Två genomföringsfilter finns på en bit bleckplåt. Hmm, det kanske gick... :)
Bilden visar lådan med öppet lock (EMC-egenskaper förstörda!).

73 de SM4UKE
 

Attachments

  • DC_DC dator.jpg
    DC_DC dator.jpg
    36,4 KB · Views: 96
Det är viktigt att förstå att även om en apparat möter alla EMC-normer så betyder det inte automatiskt att det blir helt störningsfritt. Normerna tillåter ju störningar upp till en viss nivå som oftast är mer än vad en känslig mottagare tål på nära håll.

/Micke
 
Den där modifieringen gjordes utan några som helst tankar på att uppfylla någon norm, enda syftet var störningsfri radiomottagning. Sedan var det så trevligt att kravet "Army ground" i MIL-STD 461E uppfylldes i kortvågsområdet. Det är förmodligen ingen slump som satt nivån för just den standarden, militärerna vill nog vara säkra på att radion inte ska vara utstörd av egna apparater.

Kostnaderna för komponenterna var säkert avsevärt högre än vad DC/DC-omv kostade, i alla fall om man hade betalat för alla grejerna. En riktig radioamatör samlar förstås på olika former av EMC-komponenter. :)
 
Skulle vara intressant att se skillnaden mellan "före" och "efter" på den aktuella DC-DC omvandlaren, och hur mycket komponenter det gick åt.

Håller själv på att "speca" kraven på elmiljön i små örlogsfartyg, och tycker det är ett "litet h-e" att övertyga mina uppdragsgivare om vilken skada en enda illa vald systemdel kan orsaka.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Skulle vara intressant att se skillnaden mellan "före" och "efter" på den aktuella DC-DC omvandlaren, och hur mycket komponenter det gick åt.

Mätresultaten finns troligen på en oläsbar CD. Skillnaden var dock väldigt stor.
BOM: två genomföringsfilter (ser ut som Tusonix), en skärmbox och en mellanvägg av bleckplåt. En snabb lösning utan större tanke på att kostnadsoptimera. En dyr lösning som det som vanligt blir när EMC ska ordnas i efterhand.

Jag var under några år med och körde fieldday contest i LA-land. Första året var det massor med störningsproblem. Gick till botten med det och konstaterade att nätaggregaten till loggdatorerna (gamla laptops) var katastrofala avseende EMC. Där blev det en liknande lösning med skärmbox plus nätfilter/intagskontakt och genomföringsfilter för DC ut. Vill minnas att störnivån sänktes sissådär 40-60 dB för de sämre aggregaten. Det intressanta var att det i samtliga fall var nätaggregaten som var problemet, datorerna var genomgående ganska ok. Vid de inledande testerna användes en sniffprobe av en bit RG58 kopplad till en KV-radio för att avslöja vilka delar som stördes, enkel utrustning alltså.

Vi hade sedan en "EMC-policy" att inget fick användas som inte var kollat i förväg. Vi gick igenom nätaggregat, datorer, elverk och så vidare. Kommande tester var helt störningsfria avseende egna medhavda apparater. Det var med andra ord en bra strategi.

Eftersom avståndet mellan antenner och apparater var litet så blev kraven väldigt hårda för att få störningsfritt. CE-märket har inget större värde... Lite trist att så få inser att det räcker med EN enda dålig pryl för att sänka helheten totalt. Liknelsen att en båt inte blir tät förrän den sista läckan har hittats (och tätats!) passar bra när det gäller störningsproblem.
 
Efter att ha testat ett par varianter och efter fruktlösa försök att få bort störningar, blev det 12 + 6 Volt blyackar i serie, placerade i baksätet ))) För första gången blev det helt tyst då radion och datorn stod bredvid varandra. Även Toshibas nätaggregat är en eländig skapelse... så med denna lösning kan jag även köra svaga stationer på 80 och 40 meter i ordinarie schacket utan att temporärt kopplar ur extern strömförsörjning...
 
Last edited:
Back
Top