.........de "anropssignal"

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Ni som kör kortvåg och CW, hur gör ni efter att ni ropat CW och en svag station som inte ligger exakt på er frekvens säger de och sin anropssignal? Hur 17 vet man om det är en själv som denne operatör anropar?

Jag har råkat utför att jag har svarat i tron att vederbörande ropar på mig för att efter avslutat sändningspass fattat att så inte var fallet......

Finns det några "stora grabbar" här som upplevt samma sak, är det ofog eller ett utslag av: Jag vet, jag kan och jag är bäst som ligger bakom dessa operatörers beteende?

73 de Bjarne
 
Jag har då fått lära mig att man svarar så här på ett anrop:
"din signal" de "hans signal"

"Bjarne" de "QRP"

//QRP
 
Jag har då fått lära mig att man svarar så här på ett anrop:
"din signal" de "hans signal"
"Bjarne" de "QRP"

Ja, det har man ju fått lära sig.
Själv gör jag alltid på det viset så är det inget att ta fel på.
Tyvärr hoppar en del över det och säger bara de "egen signal". Jag brukar inte svara då, utan avvaktar. Jag vill höra min egen signal så det inte är någon tvekan vem han/hon ropar på.

Tror det är DX-jägarna som infört det, man hör ofta att de gör så i pile-up.

/Ingvar
 
Självklart är det ju så att i en "pileup" på ett DX så säger man ju bara sin egen signal, eller en del av den, inte hela signalen eller DX:ets signal de sin egen.......men det är ett ofog av dessa förståsigpåare att bara säga de "sitt eget call"

Jag kommer i fortsättningen att fortsätta att ropa CQ......när dessa "amatörer" dyker upp

73 de Bjarne
 
Det du beskriver Bjarne har blivit allt vanligare de senare åren. Troligen är det ett resultat av att allt måste gå fort fort fort och att alla har bråttom. Själv tar jag aldrig notis om någon som "svarar" på det sättet ty det vittnar ju bara om att vederbörande har väldigt ont om tid. Varför då sinka denne stackare i onödan. Själv har jag alltid gott om tid när jag kör radio och försöker så långt möjligt undvika meningslösa 599 TU 73 QSO.

Nio av tio förbindelser är per definition meningslösa, d v s inget av värde utöver signalrapport, namn och QTH överförs. Sedan är tiden slut och vederbörande hastar iväg för att trakassera näste CQ-ropare.

Tänk om vi överfört detta märkliga beteende på Skype eller mobiltelefon. Ring ring... Hej hej du hörs bra, fem nio, jag heter Bengt och bor i Lund. Hej hej, nu måste jag lägga på och ringa till nästa och berätta att han hörs bra....osv. Amatörradion i ett nötskal.

Rapporten kan man vara utan eftersom den är högt standardiserad som 599 eller 5NN om det är contest och övrig viktig info som namn och QTH kan man ju finna på QRZ.COM

/Bengt
 
Intressant problem.
När vi talar med varandra mellan fyra ögon är det aldrig någon tvekan om att vi MÅSTE veta vem vi talar med och att det är mig han lyssnar på.
Men när vi inte har radio eller telefon använder vi ju andra medel, än att ropa namnet, exvis ögonkontakt.
Att sitta vid fikabordet och tala med Per som sitter längst bort till vänster kräver att vi har ögonkontakt, att vi båda vet att det är vi som talas vid.

Att överhvudtaget tro att man kan ha en radiokontakt utan att båda parter är 100 % säker på vem man talar med (har QSO med), verkar ju knasigt.

Men tid är pengar, tid är bristvara, ja det vet vi ju. Men varför är det antalet QSO det som tycks räknas då?

I telefon brukar man som första moment se till att vi båda verkligen vet vem som talar.
Även om många gillar att skoja, och hoppas att svaranden skall kunna gissa vem som ringer. Inget kul skämt efter 29 samtal, då är tid pengar och man vill så snabbt som möjligt avverka mängden samtal.


Allt det här fick vi noga lära oss från unga år, men idag finns tydligen inget sådant i läraoplanen från barn till vuxen.

Jag har för mig man fick lära sig att hälsa noga på nya människor, se varandra i ögonen och berätta vem man är.
Även detta verkar vara något som hör historien till, se på TV när statchefen, hälsar på alla vid statsbesöket, han skakar visserligen hand, men ser hela tiden åt ett annat håll för att snabbt komma vidare. Aldrig ögonkontakt med den han hälsar på.
Så problemet finns utanför radion oxo.

Däremot verkar nobelpristagarna se Kungen i ögonen för att vara säker på att båda parter vet vad dom håller på med. Men de har väl tränat.

Kallas ibland artighet, men är en nödvändighet.

Proffsradiooperatören exvis flygledaren, är mycket noga med att veta vem han har radiokontakt med.

Ibland får jag QSL kort att fördela, det är slående vad många fel det finns. Och det kanke kommer sig av slarv med anropsignaler, eller slarv med att förvissa sig om vem man talar med.
Och nog har man hört kommunjakts QSO där man verkar ha fått fel anrospignal men är nöjda ändå.

de
Roy
 
Tänk om vi överfört detta märkliga beteende på Skype eller mobiltelefon. Ring ring... Hej hej du hörs bra, fem nio, jag heter Bengt och bor i Lund. Hej hej, nu måste jag lägga på och ringa till nästa och berätta att han hörs bra....osv. Amatörradion i ett nötskal.


Det kanske är en utveckling, telefon-DX, man låter telefonen slumpa ett nummer och så får man se (höra) vem som svarar...
Fast det kanske det är så telefonförsäljarna jobbar? :confused:
 
"Men varför är det antalet QSO det som tycks räknas då?"

Ja du Roy det är verkligen en befogad fråga.

Man kan nog bara konstatera att de allra flesta av oss som kör radio nu förtiden är överdrivet intresserade av snabba korta förbindelser utan konkret innehåll. Nya amatörer som kommer in i hobbyn lyssnar och tar efter.

Den information som utväxlas i en radioförbindelse är alltid signalrapporterna. Därefter kommer förnamnet på operatören. Däremot finns det väldigt många som utelämnar uppgifter om sitt QTH och ytterst få lämnar någon stationsbeskrivning. De som trots allt offrar tid på att beskriva sin station meddelar ofta att dom kör med en ICOM eller YAESU till någon form av enkel antenn. Thats it. Fullständigt ointressant information - eller?

Med den vetskap vi har om radioamatörer generellt, d v s att en klar majoritet inte är särskilt intresserade av radio på ett djupare plan så förstår väl var och en att renodlad radioteknik, antennteknik och radiovågutbredningsfenomen inte tillhör de vanligaste samtalsämnena på amatörradiobanden. Att diskutera alldagliga saker som politik, familj, resor, mat, flugfiske och andra intressen gör man nog inte heller på morsetelegrafi. Särskilt inte med någon från ett annat land som man knappt känner eller inte ens vill lära känna för allt smör i Småland. Vad är det för vits med att känna en Vlad från Ukraina eller en Manfred i Hamburg?

Vad återstår då mer än att försöka avveckla så många radioförbindelser som möjligt per tidsenhet, jaga så många länder som möjligt, köra så många kommuner som möjligt, leta efter nya öar till IOTA-diplomet, jaga bergstoppar, delta i allehanda tävlingar för att köra så många QSO dom möjligt. Inte inom något av dessa områden av amatörradiotrafiken finns utrymme att ödsla tid på att utväxla onödig eller oviktig information. Det gäller att vara så effektiv som möjligt helt enkelt. När anropssignaler och RST utväxlats är radioförbindelsen tekniskt sett komplett och kan avslutas och loggas.

När det gäller telefoni kommer saken i ett annat läge. På telefoni finns betydligt större möjligheter att kommunicera med varandra på ett naturligt telefonliknade sätt. Men inte heller här kretsar samtalen om radio. Den övervägande delen av trafiken är någon sorts tomgångstrafik där väder och vind står högt upp på ämneslistan följt av vilken ICOM-radio man har och kanske några ord om den tillhörande PC:n och hur mycket minne den har eller info om annan periferiutrustning.

Trots dessa fina möjligheter till naturliga och normala samtal så tycks ändå den största delen av radiotrafiken handla om mängdkontakter på något sätt. Många snabba QSO:n av typen goddag, signalrapport och adjö igen.

Amatörradio är förmodligen en av världens fattigaste hobbies sett till själva innehållet, substansen i hobbyn. Men kul har vi med våra apparater eller hur? :)

/Bengt
 
Jag hade i går en förbindelse på CW med en till början svag signal från N7IV. Efter de inledande fraserna fortsatte vi av bara farten att prata om applikationer inom amatörradio, och innan jag visste ordet av hade nästan 20 minuter gått.

Jag hade ropat CQ och han hade svarat, så frekvensen var "min", men det hindrade inte en italienare från att ropa på amerikanen som dock var tvungen bryta för dagens sysslor.
Det blir allt svårare att hitta någon att prata med på CW - även på foni - där innehållet är mer än RST, namn och QTH. Konstigt nog så fylls loggen ändå med en del meningslösa förbindelser. Måste börja ransonera mina kommande kortvågs-amatörradioförbindelser

73 de Bjarne
 
"Konstigt nog så fylls loggen ändå med en del meningslösa förbindelser. Måste börja ransonera mina kommande kortvågs-amatörradioförbindelser"

Åhå åhå... Du får väl göra som jag... använd enbart sändare som är försedda med en portion frekvensdrift, chirp eller annan tidstypisk signatur för hur det lät förr. Då kommer dina signaler att väcka nyfikenhet bland just de radioamatörer som började sin bana med att bygga sina egna sändare.

De känner direkt igen alla de små egenheterna och har svårt att låta bli att svara dig. Då artighetsfraserna - rapport, namn och QTH - klarats av ligger fältet öppet för en djupare diskussion i ett ämne som intresserar er båda.

Omvänt kan du lyssna efter motsvarande signaler själv och konsekvent svara alla som har dålig ton, som chirpar eller där sändaren har andra små egenheter för sig. Chansen att råka på en teknikintresserad radioamatör är extremt stor.

Om du chirpar för mycket och din ton är alltför uppseendeväckande kommer du att få klagomål från de som inte byggt eller inte ens är intresserade av att bygga själv och som aldrig upplevt surplusperioden med allt WWII-skrot som byggdes om. :)

/Bengt
 
Vad säger man....."Spot on" Bengt!

Jodå, jag har fått svar av de som undrar vad det är för kniv jag använder, men ingen har faktiskt frågat vad för sändare jag använder när jag kör med rörsändaren, men däremot talat om att den chirpar.

73 de Bjarne
 
Kanske lite OT, men problemet med vem som anropas finns ju tyvärr också i vardagen. Jag möter emellanåt någon för mig okänd person som på lagom "pratavstånd" utbrister t.ex. "Hejsan!". Jag hejar ju artigt tillbaka men ser kanske lite undrande ut. Den jag möter ser också undrande ut, men rusar vidare. Han fortsätter och pratar, och jag ser ett "microlitet blåtandsheadset" vid hans öra. Mannen svarade alltså i telefon, och det är inte helt lätt att direkt se det nuförtiden. Kommunikation är svårt.

/Sven
 
Last edited:
Tänk om vi överfört detta märkliga beteende på Skype eller mobiltelefon. Ring ring... Hej hej du hörs bra, fem nio, jag heter Bengt och bor i Lund. Hej hej, nu måste jag lägga på och ringa till nästa och berätta att han hörs bra....osv. Amatörradion i ett nötskal.
/Bengt

Ha ha jätte roligt. Nu har jag läst det fyra gånger och skrattar högt varje gång :D Hur har det blivit så inom amatörradion, vad det är för mänsklig drivkraft som ligger bakom? Om det är tävling där det gäller att ha så många olika kontakter som möjligt under viss tid förstår jag det, men annars? Kanske är det något liknande som ornitologer gör, när de samlar fågel observationer.

Radioamatören: -"Jag knep 3st W och 5 VK i går", nu har jag över 5000 QSO i loggen.
Ornitologen: -"Jag fick pipskvättan och buskpiparen i går", nu har över 200 arter.
 
Och så har vi flygplansskådarna Aircraft spotting som jagar flygplan. Eller tågfantasterna som åker land och rike runt med bil för att beträda banvallar efter nedlagda järnvägssträckor. Stationshusen skall fotograferas och föras in i listor. Järnvägslinjerna prickas av en efter en på en järnvägskarta. Om en rälsspik eller fragment från en giftimpregnerad slipers hittas så är dagen räddad minst en vecka framåt.

/Bengt
 
Att samla, registrera, dokumentera och organisera verkar vara ett typisk mänskligt drag. Eller kanske manligt? Vad tror ni? Om det sen är DXCC-länder, fågelarter, flygplan, frimärken eller något helt annat spelar kanske inte så stor roll...

SA6APZ
 
I går var det en EC-station som bara sa sin anropssignal efter mitt CQ.......när jag inte svarade så sade han tillslut hela ramsan SM7FBJ de EC.....k, men det blev tyvärr bara ytterligare en meningslös radioförbindelse, även om jag försökte hålla liv i förbindelsen.

73 de Bjarne
 
OK Bjarne. Jo, men vi måste också vara ärliga och komma ihåg att det som "vi" nu upplever som meningslöst faktiskt kan upplevas som väldigt meningsfullt av motstationen. Om jag ser tillbaks när jag själv började med amatörradio 1969 så körde jag nästan enbart meningslösa radioförbindelser där signalrapport, namn och QTH information utväxlades. Ibland berättade jag att sändaren var på 10 W input och antennen en dipol. Trots denna totala meningslöshet var radioförbindelserna meningsfulla för mig eftersom jag fann mening i att köra så många kontakter som möjligt med stationer så långt bort som möjligt. Nya antenner sattes upp och radiostationen förbättrades vilket innebar att den faktiska tiden räknat i minuter och sekunder det tog för att få kontakt kunde nedbringas till ett minimum.

Dessutom var den mottagna signalrapporten en konkret bekräftelse på att radioanläggningen fungerade liksom QSL-korten som nålades upp på väggen. Rapporter såsom 599 +20 dB uppskattade mer än 449 QRM. I takt med att mer erfarenhet samlades in och telegraferingshastigheten genom enträgen övning i meningslöshet höjdes, ökade också meningen med amatörradio. Det mesta som jag och "alla" andra pysslade med på den tiden hade ett stort mått av tävling i sig och någon tanke på att det egentligen var meningslöst hade jag inte.

Jag och många andra slogs om DX:en i pilarna och det gällde att knipa DX:et om inte först så i alla fall så fort som möjligt. Detta blev ytterst ett mått på vår operatörsskicklighet och hur bra våra radiostationer fungerade.

Frågan blir då när det meningsfulla blir meningslöst och om det i ett sådant läge går att återfinna meningen med amatörradio. Om jag talar för mig själv så ser jag efter kanske 500-tusen QSO ingen mening i själva radioförbindelsen rent innehållsmässigt. Däremot är den tekniska sidan av hobbyn fortfarande extremt intressant och här finns obegränsade möjligheter att mixtra med radioelektronik, antenner, sändare etc.

Genom att då och då köra några meningslösa radioförbindelser avprova utrustningen i skarpt läge, d v s inte bara på en 50 ohms konstantenn kan en viss mening fortfarande upplevas.

-Vad är meningen med Amatörradio?

/Bengt
 
Mitt på igen Bengt, jovisst är det så. Jag tycker att vissa "meningslösa" förbindelser är roliga pga av enkelheten i utrustningens antenn tex, eller effekt. Jag kan riktigt se hur förvånad den andre operatören blir när båda rapporter är 5NN, han med sina 100W och jag med mina 10W. Det kan göra de "meningslösa" förbindelserna lite mindre meningslösa..

Men ofta ser jag på QRZ.com att den jag precis pratat med är en gammal räv, som radar upp den ena radion efter den andra....och likaså med allt som passerat i radioväg under alla år...

Sök på W7QC på QRZ.com.....den "grabben" har humor.....han har fattat vad jag pratar om...

73 de Bjarne
 
Last edited:
Jag lyssnade på 10 MHz bandet en stund under helgen.
Hörde en station som ideligen ropade CQ med Morse och han skrev CQCQCQ CT3AS BK dvs han utelämnade DE, smart det tar ju bara tid att sända och berätta vem som sänder. kanske han ropade CQ riktat till CT3JAS men då brö mna väl tala om vem man är själv.

Men det verkar ändå om att han rationaliserat bort två bokstäver för att vinna tid.
Vinna tid vid allmänt anrop? Att han körde brejk (BK) vid CQ är oxo underligt?

Hoppas han att motstionen oxo har bråttom och bara har tid att lyssna på förkortade allmänna anrop.

Ja vart är vi på väg? Suck


Nej han fick aldrig något svar trots ideliga CQ.
Jag stanande vkar för att lyssna vad han höll på med.


Eller finns det en förklaring som jag missat?

de
SM4FPD
 
Back
Top