denkonstigaste kortvågsantenn jag varit med om

Jaha ja, nu är du väl ändå ute och cyklar -FPD ?!

Ännu mer kring temat "dom och vi" ... Radioamatörer och riktiga radioamatörer! Fy fan vad jag är TRÖTT (ja jag skriker!) på att behöva läsa dom epiteten. Är vi tillbaka här nu? igen?

73 från Johan

Som nybliven amatör är du enligt vissa äldre alltid fel. Det var samma sak i slutet av 70-talet fast då gällde det T-cert.

Kommer ihåg ett QSO där två äldre stötar i en ring började tala om hur de minsann byggt sina grejer själva i tidernas begynnelse, till saken hör att de själva körde på köpta riggar och antenner.

Trött på deras "mobbing" av yngre amatörer så beskrev jag vad jag körde på, det var en gammal Storno rörhäck som jag byggt om för 2m, antennen var hemtillverkad - ja det enda jag faktiskt köpt var koaxen ;)

Detta resulterade i att jag istället blev utskälld av dessa två äldre herrar för att alla inte är tekniskt avancerade samt att jag skulle sluta skryta.

Insåg då att hur du än gör - så är du i vissa äldre amatörers ögon fel. Det enda man kan göra är att sortera bort dessa för det finns massvis av äldre som faktiskt är justa och gärna hjälper nya/yngre amatörer!
 
Hej -KBW :)

Jo jag vet ju hur det är idag, börjar tyvärr efter något år lära mig det. Ironiskt är att jag var aktiv tidigt 70-tal. Byggde min första mottagare då, läste teknik och tränade CW. Skrev godkänt T-cert, missade telegrafin 2ggr om, tappade sugen. Köpt MC, gick ut skolan ... å så hade det gått nästan 40 år innan jag kom igång nu.

Hade jag kört på med CW'n, kanske klarat den på 3'dje försöket, ja då hade jag haft hyfsat låg SM3 signal idag och ingen av de här grin Ollar'na hade kallat mig PR amatör, inte antytt att jag inte är riktig amatör ... Vad är det för skillnad, jag är precis samma person, med precis samma radiointesse idag som för 40 år sedan?

Den här hobbyn, som lider av färre och färre utövare, behöver inga fiender. Det finns tillräckligt många bakåtsträvare med signal för att man skall kunna lägga amatörradion i graven. Tyvärr, tyvärr ...

Nu kliver jag av den här diskussionen åtminstone tillfälligt :)

/J
 
Last edited:
@SA3BYC:

Vi är ganska jämnåriga, är två år yngre än du. Har haft ett trassligt förhållande till CW med en serie av börja - tröttna - börja - tröttna .... Nu kan jag om jag vill, genomföra ett QSO i runt 80-takt men den rätta gnistan har inte infunnit sig.

Kul att du kom igång - vi kanske hörs på banden någon dag!
 
Jag tycket att det borde ställas högre krav för att få bli radioamatör, betydligt högre krav än vad som någonsin har ställts...

...i social kompetens....

Det är uppenbarligen en bristvara oavsett årgång på radioamatör.
 
Jag tycket att det borde ställas högre krav för att få bli radioamatör, betydligt högre krav än vad som någonsin har ställts...

...i social kompetens....

Det är uppenbarligen en bristvara oavsett årgång på radioamatör.

Ja, inför B90 igen !

Social kompetens är ett annat ord för konflikträdsla eller att ställa krav, därför har sverige ramlat ner till 26;e plats i de nationella matteproven !

Ta bort betygen i skolan så inte eleverna blir stressade !
 
Social kompetens är även ett annat ord för folkhyfs.

Inför det igen så blir det så mycket trevligare.
 
Social kompetens är även ett annat ord för folkhyfs.

Inför det igen så blir det så mycket trevligare.

Har man inte några problem som ADHD eller närliggande diagnoser så brukar man inte ha problem med social kompetens. Det tillhör den del av vår intelligens som brukar refereras till som EQ :)
 
Den konstigaste/roligaste HF-antenn jag har använt mig av bestod av 300m koppartråd ca 100m upp i luften med hjälp av en låddrake. Tråden lutade naturligtvis men det gick bra ändå.
 
PR-radio på 27 MHz - historik

Slå nu inte på 27-MHz-folket. Det finns en del dugligt folk bland dom ,och några av oss har t o m blivit nåtsånär habila radioamatörer också.

Om jag inte minns fel öppnades 27 MHz för privatradio 1 juli 1961.

Syftet var att folk som inte var intresserade av teknik skulle få en möjlighet att kommunicera på relativt korta avstånd med varandra. Den "typiske" användaren var t ex en seglare som ville ha en chans att stå i förbindelse med familjen, taxiföretag, vägförvaltningen (transportdirigering vid tillfälliga enkelriktningar) o s v.
Televerket tilldelade anropssignaler typ PR-1234 till en familj, taxiföretag etc.
Meningen var att om PR-1234 var tilldelad familjen Svensson kunde övriga familjemedlemmar skaffa sig transceivrar och kommunicera inom familjen. Det var sådeles inte tillåtet att "Svensson" pratade med Taxi Kungsbacka (som då hade ett annat PR-nummer) om taxiföretaget råkade ha samma kanal.

Undantag från denna regel gällde på kanal 16, 27 MHz, där båtklubbar var tilldelade en PR-signal eller "namnsignal" och båtarna hade rätt att kommunicera med basen. I "min" region, Kungsbacka, fanns PRIKUNG som gjorde ett fantastiskt bra jobb med tanke på sjösäkerheten. Göteborg Radio skaffade sig en 27 MHz transceiver och vi samarbetade med PRIKUNG när det gällde sjöräddning.

På våren 1966, när jag tjänstgjorde på Televerkets kontrollstation i Onsala, fick jag ett samtal från ett taxiföretag som i panik förklarade att dom omöjligt kunde kontakta sina bilar. Orsaken var, förklarade anmälaren, att en massa stationer som kallade sig Laban, Ollonet, JeHu osv ockuperade kanalen med långa samtal utan att respektera taxikommunikationen.

Det dröjde inte länge förrän kontrollstationen fick ta emot flera samtal från seriösa utövare på 27 MHz som p g a störningar från "okända" stationer ej kunde använda privatradion till det ändamål den var avsedd till.

Jag vill poängtera att alla dessa anmälningar kom från utövare av PR-radio som använde utrustningen till det ändamål den var avsedd för - inte från radioamatörer eller kontrollstationer. Televerket hade då ingen kontrollverksamhet på 27 MHz. Man räknade med att de seriösa utövarna skulle använda radioutrustningen till det ändamål som Televerket hade föreskrivit.

Efter att min chef berättat situation på 27 MHz för Televerket i Farsta beslöts att kontrollstationerna i Sverige skulle avlyssna, föra journal och inrapportera den "illegala" trafiken på 27 MHz.

Det jobbet fick jag. Jag tillbringade en eftermiddag/kväll i veckan på TV-stationen Brudaremossen för att avlyssna och spela in de värsta "syndarna" i Göteborgsregionen.

Det var ett mysigt jobb! Jag kom snart underfund med hur dessa operatörer försökte lura eventuell avlyssning. Om en station var tilldelad signalen PR-9876 dök en kompis upp på kanalen och kallade sig PR-9876 Bertil.
Det skull då verka som "Bertil" tillhörde samma licens.
Anropsförfarandet var enligt min mening mycket konstigt. Ofta hörde man "PR-9876 till Bertil kom" Var det PR-9876 som anropade Bertil, eller tvärt om?

Man pratade sällan teknik. Samtalen rörde sig mest om alldagliga saker. Ofta varnade man för polisens fart eller nykterhetskontroller. Koden var enkel, t ex "Det är halt ikväll på Gibraltargatan."

Det hände ibland att man pratade teknik. Ofta rörde det sig om antenner och SWR. Vi fick oss ett gott skratt på Kontrollstationen när jag spelat in ett samtal från en PR-utövare bosatt på en av öarna i Göteborgs södra skärgård. Han beklagade sig över att samatalsnivån från "fastlandet" på hemtelefonen var mycket svagt. Hans motstation hade lösningen. "Pelle, det är stående våg på telefonledningen. Jag har läst att impedansen på Televerkets "tvåtrådsystem" skall hålla 600 ohm. När kabeln går i saltvatten kommer impedansen att ändras och föresten - din dialog håller ingalunda 600 ohm. Det blir ett fruktansvärt högt SWR och som följd därav svaga signaler i luren."

Det förekom ofta att olika utövare hotade varandra. Vid ett tillfälle misshandlades en privatradiooperatör i en trappuppgång i Kortedala. Jag hörde hela incidenten p g a att en tredje person höll PTT intryckt på sin transceiver. Han ville väl antagligen göra ett reportage till eventuella lyssnare eller kanske som en varning till andra PR-stationer.

Ofta beklagade man sig över att Televerket inte tillät mer än 5 Watt och att man inte fick kommunicera med andra länder "som dom där radioamatörerna får".
Man ondgjorde sig också över att Televerket hade kvar telegrafiprovet i "modern tid" (1966!) när nästan inga stationer använder det med undantag av "dom där amatörerna."

Jag upplevde därför att många 27 MHz operatörer var mycket aggresiva när dom satte den sidan till.

Jag har med detta inlägg försökt att belysa fakta hur jag upplevde när Televerket släppte loss och generöst gav tillstånd till "privata" stationer att använda HF (3 - 30 MHz) utan att behöva avlägga prov i morsetelegrafi.
Allt för ofta mådde jag illa när jag hörde hur dessa kanaler misshandlades med halvillegal och illegal trafik. Jag själv är "uppfostrad" med Internationella Radioreglementet.

Det fanns naturligtvis undantag av PR-utövarna. En av dom i Göteborgsregionen har tagit amatörcertifikat och jobbar nu som teknisk expert för försvaret.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Den konstigaste/roligaste HF-antenn jag har använt mig av bestod av 300m koppartråd ca 100m upp i luften med hjälp av en låddrake. Tråden lutade naturligtvis men det gick bra ändå.

Har försökt i inlandet men det brukar vara för byigt - var det vid kusten?
 
Ja, faktiskt. Det var 1973 eller däromkring. Vi (Jag och SM7EYW) hade en avstämmare nere vid radion och en TV-monitor som visade draken inne i shacket. När den senare försvann så låg 300m tråd ute på marken och över en väg...:D....inga bilar märkte dock något.

Jag har tänkt att försöka med en heliumballong vid tillfälle och en tunn tråd, men det har inte blivit av ännu. Kanske några tivoliballonger som barn brukar få skulle räcka att lyfta upp 50m (5/8-ing på 80m) tunn tråd?
 
Jag har tänkt att försöka med en heliumballong vid tillfälle och en tunn tråd, men det har inte blivit av ännu. Kanske några tivoliballonger som barn brukar få skulle räcka att lyfta upp 50m (5/8-ing på 80m) tunn tråd?

Det ska finnas väderballonger att köpa, var det inte i en tråd här på HAM.SE som det nämndes?

Men vart får man tag i Helium och till ett rimligt pris?
 
Precis, jag vet inte riktigt själv. Tivoliballongerna kanske är ett alternativ:
 
Precis, jag vet inte riktigt själv. Tivoliballongerna kanske är ett alternativ:

Tivoliballongerna brukar ju förses med en M10 mutter som förankring så att dom inte ska flyga iväg, så det kan nog behövas ett cluster av ganska många ballonger för att orka lyfta tråden, även om man använder den tunnaste tråd man hittar.
 
Tivoliballongerna brukar ju förses med en M10 mutter som förankring så att dom inte ska flyga iväg, så det kan nog behövas ett cluster av ganska många ballonger för att orka lyfta tråden, även om man använder den tunnaste tråd man hittar.

Har ett minne att Mythbusters fick en människa att lyfta med vanliga tivoliballonger och det var ohemult många ballonger som gick åt.

Dessutom "pyser" de sakta, roade min son när han var liten med att balansera lyftkraften med en motvikt så de blev "tyngdlösa" och svävade fritt, men det krävde dagligen en reduktion av motvikten.
 
Ang TAXI och 27 MHz så fanns redan i början av 60 talet möjlighet att från Televerket få en egen frekvens där man kunde ställa krav på att få vara ensam, i bandet 68 - 88 MHz. Något som ingen lovade på 27 MHz. Men det var förståss dyrare...... Kanske en komradio då var dyrare än taxibilen.
Dessutom användes ju 29 MHz till komradio för yrkesbruk.
Någon som vet om det är trafik på 29 MHz numera dvs 29,7 - 30 MHz??????
Så att komma och klaga som yrkesutövare är lite överaskande.
Ute i landets glesbygder var dock 27 MHz användbart för yrkesbruk, tills en massa andra länder börajde köra 27 MHz och när de stora solfläcksmaximuumen härjade.

För att gå tillbaka till tråden, så hade jag en riktig Drake en gång som verkligen funkade.
den var som en flygplansvinge, tjock fram och tunn bak med rätt form. Luften blåste upp den till formen.
Det fanns, eller finns ett företag som säljer sådana, men vet inte vad de heter, i sydsverige har jag för mig, Blekinge?
Draken vara av tunnt specialtyg, fanns i olika storlekar och bara att släppa så var den uppe. Min var väl en dryg meter bred. Varken svans eller annan stabilisering behövdes. Jag hade några hundra meter snöre och den kunde stå still i timmar.
Jag vågade inte med antenntråd då det fanns en kraftledning som den kunde ramla ner på.

Att flyga drakar är en hobby liksom amatörradio, liten kanske och det är svårt att hitta leverantörer.

Har för mig att Teknikmagasinet, Biltema eller Kjell o Co har någon liknande sak men i leksaksutförande.


de
FPD
 
Ang TAXI och 27 MHz så fanns redan i början av 60 talet möjlighet att från Televerket få en egen frekvens där man kunde ställa krav på att få vara ensam, i bandet 68 - 88 MHz. Något som ingen lovade på 27 MHz. Men det var förståss dyrare...... Kanske en komradio då var dyrare än taxibilen.
Dessutom användes ju 29 MHz till komradio för yrkesbruk.
Någon som vet om det är trafik på 29 MHz numera dvs 29,7 - 30 MHz??????
Så att komma och klaga som yrkesutövare är lite överaskande.
Ute i landets glesbygder var dock 27 MHz användbart för yrkesbruk, tills en massa andra länder börajde köra 27 MHz och när de stora solfläcksmaximuumen härjade.

För att gå tillbaka till tråden, så hade jag en riktig Drake en gång som verkligen funkade.
den var som en flygplansvinge, tjock fram och tunn bak med rätt form. Luften blåste upp den till formen.
Det fanns, eller finns ett företag som säljer sådana, men vet inte vad de heter, i sydsverige har jag för mig, Blekinge?
Draken vara av tunnt specialtyg, fanns i olika storlekar och bara att släppa så var den uppe. Min var väl en dryg meter bred. Varken svans eller annan stabilisering behövdes. Jag hade några hundra meter snöre och den kunde stå still i timmar.
Jag vågade inte med antenntråd då det fanns en kraftledning som den kunde ramla ner på.

Att flyga drakar är en hobby liksom amatörradio, liten kanske och det är svårt att hitta leverantörer.

Har för mig att Teknikmagasinet, Biltema eller Kjell o Co har någon liknande sak men i leksaksutförande.


de
FPD


Kite Antenna Part 1 of 2 - YouTube

Finns en tysk firma som säljer utmärkta drakar för antennexperiment. Måste hitta länken bara.
 
Kite Antenna Part 1 of 2 - YouTube

Finns en tysk firma som säljer utmärkta drakar för antennexperiment. Måste hitta länken bara.

Flugdrachen: Kite´n´Art, das ausführliche Drachen-Fachgeschäft für Einleiner, Lenkdrachen, Zubehör & Kunst - Neuheiten

"Tube Tail Power Sleds" kan användas som bärare av antenner. De hade en ännu mer lämplig variant som hette "Floh S" men den verkar ha försvunnit.

Om någon köper kunde det vara intressant att få höra om erfarenheter.

Glöm inte att ladda ur koaxen innan du sätter in den i radion. En drakantenn kan bli riktigt "laddad"..
 
Back
Top