SM6XYY
Well-Known Member
Om det var det som var hans intention ja, men det var det ju inte..![]()
Även en blind höna hittar ibland ett korn
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om det var det som var hans intention ja, men det var det ju inte..![]()
Jaha ja, nu är du väl ändå ute och cyklar -FPD ?!
Ännu mer kring temat "dom och vi" ... Radioamatörer och riktiga radioamatörer! Fy fan vad jag är TRÖTT (ja jag skriker!) på att behöva läsa dom epiteten. Är vi tillbaka här nu? igen?
73 från Johan
Jag tycket att det borde ställas högre krav för att få bli radioamatör, betydligt högre krav än vad som någonsin har ställts...
...i social kompetens....
Det är uppenbarligen en bristvara oavsett årgång på radioamatör.
Social kompetens är även ett annat ord för folkhyfs.
Inför det igen så blir det så mycket trevligare.
Slå nu inte på 27-MHz-folket. Det finns en del dugligt folk bland dom ,och några av oss har t o m blivit nåtsånär habila radioamatörer också.
Den konstigaste/roligaste HF-antenn jag har använt mig av bestod av 300m koppartråd ca 100m upp i luften med hjälp av en låddrake. Tråden lutade naturligtvis men det gick bra ändå.
Jag har tänkt att försöka med en heliumballong vid tillfälle och en tunn tråd, men det har inte blivit av ännu. Kanske några tivoliballonger som barn brukar få skulle räcka att lyfta upp 50m (5/8-ing på 80m) tunn tråd?
Precis, jag vet inte riktigt själv. Tivoliballongerna kanske är ett alternativ:
Tivoliballongerna brukar ju förses med en M10 mutter som förankring så att dom inte ska flyga iväg, så det kan nog behövas ett cluster av ganska många ballonger för att orka lyfta tråden, även om man använder den tunnaste tråd man hittar.
Ang TAXI och 27 MHz så fanns redan i början av 60 talet möjlighet att från Televerket få en egen frekvens där man kunde ställa krav på att få vara ensam, i bandet 68 - 88 MHz. Något som ingen lovade på 27 MHz. Men det var förståss dyrare...... Kanske en komradio då var dyrare än taxibilen.
Dessutom användes ju 29 MHz till komradio för yrkesbruk.
Någon som vet om det är trafik på 29 MHz numera dvs 29,7 - 30 MHz??????
Så att komma och klaga som yrkesutövare är lite överaskande.
Ute i landets glesbygder var dock 27 MHz användbart för yrkesbruk, tills en massa andra länder börajde köra 27 MHz och när de stora solfläcksmaximuumen härjade.
För att gå tillbaka till tråden, så hade jag en riktig Drake en gång som verkligen funkade.
den var som en flygplansvinge, tjock fram och tunn bak med rätt form. Luften blåste upp den till formen.
Det fanns, eller finns ett företag som säljer sådana, men vet inte vad de heter, i sydsverige har jag för mig, Blekinge?
Draken vara av tunnt specialtyg, fanns i olika storlekar och bara att släppa så var den uppe. Min var väl en dryg meter bred. Varken svans eller annan stabilisering behövdes. Jag hade några hundra meter snöre och den kunde stå still i timmar.
Jag vågade inte med antenntråd då det fanns en kraftledning som den kunde ramla ner på.
Att flyga drakar är en hobby liksom amatörradio, liten kanske och det är svårt att hitta leverantörer.
Har för mig att Teknikmagasinet, Biltema eller Kjell o Co har någon liknande sak men i leksaksutförande.
de
FPD
Kite Antenna Part 1 of 2 - YouTube
Finns en tysk firma som säljer utmärkta drakar för antennexperiment. Måste hitta länken bara.