RM2D skrev;
"Så, utan emotioner, låt oss forska vidare och bli vis på våra egna och andras tester och synpunkter. Målet med min "kritik" är att inte få nya amatörer att tro dipolen är överlägsen vertikalen... utan att få dem intresserade att testa BÅDA antenntyperna för att köra radio för att uppleva verkligheten - inte att få sanningen serverad i ett forum."
Det du skriver i ditt senaste inlägg är i princip det samma som jag redan påstått och baserat på praktiska experiment redovisat i flera tidigare inlägg men med olika infallsvinklar och fokus. Så i sak är vi kanske mer överens än du själv inser. Läs igen vad jag skriver så skall du se att jag faktiskt redan tagit notis om det du kritiserar mig för att vilja bortse ifrån.
Ja, det är ett stort problem att det inte finns tillräckligt många Skimmermottagare utspridda över världen och det var därför vi valde ut ett specifikt geografiskt område i nordöstra USA där koncentrationen var särskilt stor och där vi förutsatte att antalet mätvärden skulle bli tillräckligt många för att kunna bilda underlag till ett tillräckligt säkert svar.
Tråden startade med ett citat från AZQ där han blivit misstrodd för att ha kört en lång rad DX med dipolantenner. Där såg jag en möjlighet att dels ge honom stöd, dels redovisa de praktiska experiment via RBN som jag och några kompisar genomfört de senaste månaderna och som torde intressera många. Om vi klarar av att hålla känslorna borta Mats och bara diskuterar fakta och teori så borde denna tråden bli både intressant och en ögonöppnare för många av oss. Det finns säkert antennexperter som följer tråden och kanske hux flux hoppar in med sina erfarenheter och synpunkter. Inget fel med det och kan de överbevisa mig om att det praktiska försök som vi gjort inte är relevant så köper jag naturligtvis den förklaringen men samtidigt uppstår ju fler frågor som kan generera fler möjligheter till experiment.
En GP-antenn så som t ex SEK beskriver den är en toppenbra antenn och just en sådan installation använde jag på 7 MHz från 1970 fram till 1992. Under den långa perioden kördes alla DX som kunde höras på 7 MHz CW och jag var övertygad om att min GP var den optimala DX-antennen, om vi nu bortser från Yagi-antenner och liknande på hög höjd som jag förstod var bättre. Min GP var superbra tills jag fått upp min 28 m mast och började experimentera med tråddipoler på olika höjder. Några på 28 m höjd som svagt inverterade V och andra som helt horisontella dipoler på c:a 20 m höjd, en halv våglängd över marken på 7 MHz. Sedermera monterades en roterbar dipol för 7 MHz på 20 m höjd. Oj oj oj, vilket lyft.
Konklusionen blev att de horisontella dipolerna i sin huvudriktning i de flesta fall var bättre än GP-antennen som efter något år monterades ner för gott. 10 m stålmasten som den suttit på såldes till en annan amatör.
Som jag ser på saken så har dessa mina praktiska erfarenheter av GP kontra dipol under åren 1992-1993 stöd i teorin och förklaringen är sannolikt den att en horisontell dipolantenn på c:a en halv våglängd över marken ger 6 dB högre antennvinst än en vertikal, detta beroende på sk markgain. Notera att detta endast gäller i dipolens huvudriktning. I andra riktningar kunde GP-antennen vara betydligt bättre eller ibland likvärdig men också sämre.
Försöken på 21 MHz återbekräftar i mångt och mycket dessa iakttagelser och stämmer väl överens med teorin vad jag kan förstå.
RM2D skrev;
Jag talar varmt för vertikalen på grund av ett par orsaker:
1. Inte alla tomter har höga fästpunkter för dipoler
2. Om amatören i fråga vill ha en antenn som även på DX-avstånd fungerar likvärdigt oavsett orientering
3. Vertikalen är inte mer komplicerad att bygga än en dipol och har mindre tendens att gå sönder än dipoler om enbart klenare och mer rörliga träd finns att tillgå som fästpunkter
4. I contestsammanhag där oftast ALLA stationer räknas är det en klar fördel att ha en antenn utan riktverkan, om man nu inte tycker att rundstrålande antenner skapar QRM från motstationer
Jag håller med dig på alla punkter och GP-antennen eller vertikalen är en utmärkt kompromissantenn som går tillräckligt bra och där man klarar sig med ytterst enkla medel. Finns inget att klaga på här.
En sak som sällan förs på tal när någon frågar om - vilken antenn är bäst - är till vad antennen skall användas. I vilka riktningar och för vilket förbindelseavstånd. I otaliga trådar har vi diskuterar förluster i matarkablar och matchboxar på delar av dB men samtidigt förträngt det faktum att olika antenner vertikaler eller dipoler kan uppvisa skillnader i häradet 20 dB eller mer beroende på monteringshöjd och riktning.
Här kan det vara relevant att fundera på vad en horisontell dipol kan ge om det finns lämpliga fästpunkter som passar med ens favoritområden som kan vara Sydamerika, Asien, Australien eller USA. Med lite funderande kan man kanske få till en dipol som täcker det som man är mest intresserad av och om det gäller lågbanden och trafik inom Sverige så är vertikaler sällan lösningen. Jo, mellan södra SM7 och norra SM2 vinner vertikalerna över en dipol på låg höjd, alltid.
Har vi kommit närmare varann nu i våra erfarenheter Mats eller är vi fortfarande på ljusårs avstånd från varandra?