Jag har till och med en handvevad radio, med ficklampa och laddutgång för mobiltelefonen
(fick den som reklamgåva, ingen kvalitetsprodukt men den fungerar)
Att nå internet när strömmen har gått är i princip omöjligt för dom flesta människor.
Vi hade ett planerat stömavbrott här (som grannen inte hade hört talas om) så han kom över till mig för att höra vad som hände.
Jag satt och såg film på min laptop, amatörradion stod i gång och skvalade och för att få fram informationen om hur långt avbrottet skulle vara så delade jag ut internet från min mobiltelfon till min laptop via WiFi så vi kunde surfa.
Han hade ingen laptop, ingen mobiltelefon som kunde dela ut WiFi och hans fiberkonverter/router var strömlös.
Han hade kunnat surfa med sin mobiltelefon lika gärna men han tänkte inte ens den tanken.
I ett skarpt läge när strömmen är borta över ett större område lär ju dock inte det fungera heller, då tusentals människor kastar sig på telefonerna för att starta spotify (det får ju inte bli tyst) och några till försöker surfa via mobiltelefonbaser som går på reservkraft och ett internet som också drabbas av infrastrukturstörningar.
Nej, radio är bra och viktig infrastruktur, bara vi lyckas lära den moderna människan vikten av att ha en batteriradio med fräsha batterier hemma.
Kanske dags att trycka upp en ny "Om kriget kommer" och distrubiera till samtliga hushåll, fast med mera tonvikt på fredstida besvär som stora elavbrott, översvämmningar och utsläpp och hur man förbereder sig på det.
Visst har många mobiltelefoner en inbyggd radio, men den är ofta usel och fungerar bara med kabelheadset, dessutom dränerar den ju telefonen på ström rätt effektivt.
Lyckligtvis har ju moderna telefoner så dålig batteritid så dom flesta har tvingats skaffa en bil-laddare, då kan man ju lyssna på bilradion medans man laddar telefonen i bilen.