Digital rundradio

Är helt enig med dig AOM!
Min favoritkanal är på dagarna just P1.
Jag inhandlade ett par rejäla hörselskydd med inbyggd FM-mottagare för några år sedan. Kopplar av utomhus med ved/ris-huggning samtidigt som jag lyssnar på P1. Favoritprogrammen är 1230-ekot och intressanta informationer efter kl 1700.
73
Bengt
SM6APQ

Det allvarliga med kommersiella etermedia är förutom den låga kvaliteten hos programmen att makten över opinionsbildningen hamnar hos kortsiktigt vinstdrivande organisationer som allför ofta har tveksamma motiv.

Förbrytare som Berlusconi kan ta och behålla makten genom att ha enorma mediaresurser bakom sig vilka byggts upp via reklamfinansiering. De som betalat dessa reklampengar vill givetvis också ha sin del av bytet när landets tillgångar "omfördelas".

En "sjuka" som tyvärr breder ut sig bland Public Service är att man jämför sig med de kommersiella aktörerna och anpassar sitt programutbud både i form och innehåll för att likna dessa.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag får dessutom lite vatten på min kvarn när du själv surfar ut på nätet för information. Vad var det för fel på lokalradion? ;)

Glöm det där med att trycka upp, numera får du nog fixa en "app" istället. Fast grunden är att dessa filurer som inte har två extra burkar med Bullens pilsnerkorv i skafferiet ändå inte kommer intressera sig för någon information ändå. Alltså måste behovet tillgodoses på filurernas plattformar - mobiler, surfplattor m.m. Och om de allt förmodan lyssnar på radio, så är det inte SR utan nån dunka-bunka kanal vars programledare är någon pinsam 50-åring som skriker som en fjortis mellan reklaminslagen :eek:

// VDT

Nu spårade det här ju ur från orginaltråden, men okej.

Lokalradion sänder inte information om planerade, lokala strömavbrott.

Jag hade ju läst informationen som delades ut i brevlådan men kastat lappen.

Att trycka upp en "Om kriget kommer" är ingen konst, att distrubiera och få folk att läsa den är nog omöjligt :D
Det skulle vara om man tryckte den på mjölkpaketen.

Fast det där med två burkar pilsnerkorv extra kanske löser sig nu när TV har börjat sända "American Preppers" eller vad det heter, där folk bunkrar mat och vatten (och vapen, det är ju USA).

Det finns ju ett svenskt "preppers" forum på nätet där folk tävlar i vem som hamstrar på sig mest snören och fällknivar.

Själv har jag en mera asketisk inställning till det där, visst har jag batterier i radion, sprit till spritköket och alltid några burkar köttsoppa, ärtsoppa eller annan mat som tål att lagras länge och är lätt att ta med sig, men det är mera för att plötsligt får man lust med lite friluftsliv.

Men visst kan jag både laga mat och koka kaffe hemma också om det skulle bli ett långvarigt strömbortfall med min utrustning.

Den enda "nödutrustningen" jag faktiskt har som enkom nödutrustning är en gasolvärmare för att värma rummet i garaget som har vatten indraget.
Där kan jag inte hålla värmen med vedeldning nämligen, det kan jag i bostaden

Amatörradio kan jag köra på batterier, jag har gott om dom, och håller dom laddade. (elbåtmotor, husvagn, traktor, ett par bilar samt ett enkomt till radion)
 
Det som är allvarligt med DAB migreringen är att det är ännu en spik i kistan som begraver ett gott och starkt civilsamhälle, ett samhälle där medborgarna har kunskap, civilmoral, och solidaritet med gemensamma värderingar.
Public Service, är som K-A mycket riktigt hävdar, en fundamental motvikt till ensidig kommersialisering av media, och det är sannolikt bättre att ge inflytandet till parlamentarikerna, än till de stora mediabolagen.

Vem tror ni axlar ansvaret för att i en riktig kris, där Sveriges existens står på spel, ge medborgarna korrekt infomation och en balanserad bild av händelseutvecklingen?
Svaret är givet; en allmänt tillgänglig Public Service baserad på analog radio, fritt utsänd med full täckning ut till sista lingontuvan.
Vilken politiker tror ni kan motstå frestelsen att koda DAB radion och på det sättet "säkra" licensintäkterna, så att endast den som köpt lyssningsrätt kan lyssna? Hur många kommer då att kunna lyssna på VMA och all annan radio i händelse av en kris?
Det är lite förvånande att radioamatörer generellt sett visar så dålig uppskattning av de allmänna nyttigheter och institutioner som faktiskt utgjort en välvillig del av förutsättningen för vår hobbys existens:
- Radiotjänst och hela strukturen kring Televerket och Sveriges Radio,
- Politikernas hittillsvarande försvar av Public Service, och "kontrollen" av innehållet med syftet att allmogen ska bildas, inte dränkas i skräp!,
- Allmänt tillgänglig och billig teknik för infomationsförmedling, som AM och FM radio,
- Allmänna institutioner som säkerställer att innehållet i det sända håller en kvalitativ halt.

De ovan uppräknade förhållanden är nu på väg ut, med hull och hår. På marginalen åker radioamatörerna ut med samma badvatten, därför att vi i frekvenstilldelningen sålt ut oss själva som ett marginalintresse som existerar utan kostnadstäckning. Myndigheteras motiv för att satsa resurser för att upprätthålla ordning och reda på banden blir då obefintligt.

Alla politiker älskar Public Service, på samma sätt som politikerna älskade ihjäl SJ, som nu är en spillra med katastrofalt dålig leverans.
Jag ser tyvärr framför mig ett digitaliserat, urholkat Public Service-utbud där den komplexa uppgiften att förse allmogen med bra radio och programutbud, allmänt tillgänglig i torp och stuga, faller platt, med resultatet att stora delar av befolkningen ställs utan god Public Service.

73 de Fredrik / sa0bli
 
Last edited:
Det kan vara samma anledning till att, som dom sa på den analoga radion, alla över 75 år skall inte ha subventionerade mediciner utan skall dö så fort som möjligt därför att dom är inte 'lönsamma' längre ! Dom producerar inget och betalar bara minimal skatt !

Ålder vägs in i medicinnota | Inrikes | SvD
 
Last edited:
AM/FM kontra DAB

Jag är helt nöjd med nuvarande distribution av Public Service genom FM-radio. Kvaliteten på överföringen av t ex musik duger för mig.

När jag framför detta för yngre förmågor, t ex besökare på Radiomuseet i Göteborg, får jag ofta som svar att FM-sändarna är dyra i drift p g a den höga energiåtgången. Jag svarar då att man i så fall kunde ta bort P3!

Ungdomarna hävdar också att DAB innebär att man får plats med fler kanaler.
För min del räcker det, som jag nämnt tidigare, med P1 och ibland P4 när jag vill ha lokala nyheter.

Hur är det med energiåtgången AOM om man jämför FM med DAB?

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag är helt nöjd med nuvarande distribution av Public Service genom FM-radio. Kvaliteten på överföringen av t ex musik duger för mig.

När jag framför detta för yngre förmågor, t ex besökare på Radiomuseet i Göteborg, får jag ofta som svar att FM-sändarna är dyra i drift p g a den höga energiåtgången. Jag svarar då att man i så fall kunde ta bort P3!

Ungdomarna hävdar också att DAB innebär att man får plats med fler kanaler.
För min del räcker det, som jag nämnt tidigare, med P1 och ibland P4 när jag vill ha lokala nyheter.

Hur är det med energiåtgången AOM om man jämför FM med DAB?

73
Bengt
SM6APQ

Man kunde ju annars ta bort P1 och P4 som förmodligen bara har en bråkdel av lyssnarna som P3 och dom kommersiella kanalerna har.

Framförallt skulle man kunna sälja av frekvenserna som P1 och P4 upptar på den fria marknaden och få in en rejäl slant.

Eller så går vi den digitala vägen, spar ström, får plats för fler kanaler, kan sälja fler kanaler och ändå behålla P1 och P4 för dom som vill det.

EDIT: Det var säkert samma gnäll när man gick från AM till FM, analog-tv till digital-tv eller när man var tvungen att köpa en extra box för att det kom en ny TV kanal...
 
Last edited:
Om vi jämför med SSB, FM,CW o.s.v. med DV eller D* så betyder det ju att vi 'gamla nördar' måste sälja av våra gamla analoga stationer och köpa en ny digital.radio för att kunna vara med i 'framtiden' !

Problemet är att ingen vill köpa våra primitiva stationer och dom måste därför gå till återvinningen och därmed så har vi inga pengar att köpa nytt för :)
 
Hur är det med energiåtgången AOM om man jämför FM med DAB?

Det är snart 20 år sedan jag sist kom i kontakt med DAB-nätet, men en siffra som nämndes var att distributionskostnaden per kanal med DAB skulle vara c:a 20 - 25% av den som FM-nätet ger. Energikostnader är en stor del av ett rundradionäts livscykelkostnad.

Dock vet jag inte med vilka kvalitetsmått som denna jämförelse gjordes.
Det stämmer i övrigt ganska bra med energibesparingen som digital-TV medförde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
För min del tycker jag de kan stänga alla FM-sändare på 3m och dra igång Radio Luxembourg på 208m igen.

De kan även ta bort färgen i TV:n . Bogart gör sig bäst i svartvit. Dessutom är det en hälsorisk när det ska slabbas med all färg vid TV-sändarna.
 
Hej!

Behövs DAB? Ärligt talat så vet jag inte. En minskad energiförbrukning kan vara ett argument. Men, för övrigt?

Jag åker bil några timmar per dag, lyssnar på P1 eller BBC Radio Ulster 1341 kHz. Förut en del på Voice of Russia.
Är jag fullständigt hopplös?

Jag saknar faktiskt 208, kanske jag verkar hopplöst föråldrad?
För några månader sedan hade jag förmånen att jobba inom utbildningens värld, var vikarie år ett gäng riktigt trevliga vuxenelever, från uppskattningsvis drygt 20 upp till lite över 40-strecket. Vid ett tillfälle pratade vi om radio, när jag berättade om The Great 208", några (få) log igenkännande och andra såg häpna ut, som de sett en dinosaurie...
 
Last edited:
Klart man saknar 208. Satt uppe och lyssnade hela sista natten med tårar i ansiktet och gråten i halsen. :( Hängde även med över på satelliten sedan, men det det gick ju i graven det med...
 
Vilken politiker tror ni kan motstå frestelsen att koda DAB radion och på det sättet "säkra" licensintäkterna, så att endast den som köpt lyssningsrätt kan lyssna?

Förmodligen de allra flesta politiker! Hel grunden i public-service är att det ska finnas fritt tillgängligt (alla ska dock vara med och betala). Köpt lyssningsrätt kommer knappast inträffa.

Hur många kommer då att kunna lyssna på VMA och all annan radio i händelse av en kris?

Tror du verkligen på allvar att politiker skulle införa ett system där man begränsar möjligheten till att ta emot VMA endast till den som köpt lyssningsrätt?
 
Man kan spara på energin på sändarsidan med DAB.
Men om ser vi på mottagarsidan då?

En typiskt FM mottagare i läderhölje drog kanske 25 mA på 60 talet.
Men då var den byggd med Geramnium förståss och hade 6 st D celler, batteribyte var aktuellt en gång per år kanske.
Idag krävs laddningsbara batterier och nätdrift för att få skval.
Frågan är vad en DAB mottagare drar i ström från sitt batteri?

När man sedan går över till trådradio så krävs en dator, mobiltelefon eller en platta för att ta emot kringkastingen.
3 miljoner mottagare kan bli en ganska stor strömförbrukning, men då hamnar ju elräkningen ute hos folket.

Underligt nog är proagandan om hur mycket bättre ljudkvalitet det skulle bli med DAB, helt borta. Är FM idag så bra att det inte går att vinna ljudkvalitet?
Så var det ju faktiskt redan förra gången man försökte med DAB.

de
FPD
 
När jag framför detta för yngre förmågor, t ex besökare på Radiomuseet i Göteborg, får jag ofta som svar att FM-sändarna är dyra i drift p g a den höga energiåtgången. Jag svarar då att man i så fall kunde ta bort P3!

Ungdomarna hävdar också att DAB innebär att man får plats med fler kanaler.
För min del räcker det, som jag nämnt tidigare, med P1 och ibland P4 när jag vill ha lokala nyheter.

73
Bengt
SM6APQ

Så bara för att du tycks föredra P1 & P4:a så ska alla andra tycka och foga sig i vad du tycker då eller? Anledningen till att du tycker P1 är så bra är att de har ett utbud som du föredrar. På samma sätt finns det dem som tycker P3:s utbud är att föredra. Hela tanken med public service är ju att det ska finnas något för alla, såväl griniga surgubbar som bara vill ha P1 till hippie-ungdomar som vill ha P3.

Tycker man att delar av SR, SVT & UR:s utbud är dåligt så tycker man rätt! Det är helt enkelt inte tänkt att man ska tycka att allt är bra, utan det ska finnas något för alla, och det gör det idag också.
 
Underligt nog är proagandan om hur mycket bättre ljudkvalitet det skulle bli med DAB, helt borta. Är FM idag så bra att det inte går att vinna ljudkvalitet?
Så var det ju faktiskt redan förra gången man försökte med DAB.

de
FPD

Jag tror att det är så att man har offrat kvaliteten för en hårdare komprimerad sändning.

Det fanns väl för hög efterfrågan på kanaler.
 
Man kan spara på energin på sändarsidan med DAB.
Men om ser vi på mottagarsidan då?

En typiskt FM mottagare i läderhölje drog kanske 25 mA på 60 talet.
Men då var den byggd med Geramnium förståss och hade 6 st D celler, batteribyte var aktuellt en gång per år kanske.
Idag krävs laddningsbara batterier och nätdrift för att få skval.
Frågan är vad en DAB mottagare drar i ström från sitt batteri?

Frågan diskuteras åtskilligt.
En grov uppskattning är att DAB-mottagaren f.n. förbrukar minst dubbla energin jämfört med en FM-mottagare.

Antar vi att en FM-mottagare av dagens snitt i genomsnitt drar 1 W,
och att dagens DAB-teknologi leder till en fördubbling hos 3 miljoner lyssnare så har vi en extraförbrukning på 3 MW, och därmed ett årligt ytterligare energiflöde på 8760*3 = 26000 MWh ifall alla lyssnar H24.
Extrakostnaden för detta ligger i häraden 30 miljoner kr med dagens energipriser.

Frågan är då vilken besparing som går att utföra på sändarsidan.

En "storstation" för FM/TV har minst 4 sändare som i dag är på 2 - 5 kW uteffekt, och det finns ett 50-tal sådana stationer.

Alltså c:a 200 sändare med i genomsnitt 4 kW ineffekt eller avrundat 1 MW installerad effekt. Det är rimligt att kunna reducera denna installerade effekt med kanske 2/3 med DAB-teknik, och då blir det runt 400 kW kvar. Energikostnaden för detta är c:a 3 miljoner kr/år jämfört med 8 miljoner kr/år.

En besparing för SR/Teracom, men en fördyring för användarna. Men det går som bekant "på ett annat konto"...

Oavsett detta så känns diskussionen igen när det gäller "trådradio".
"1943 års radioutredning" vägde olika alternativ för dubbel/trippelprogram mot varandra, bl.a. fler LV/MV-sändare, kortvåg för nationella sändningar, FM samt trådradio.

Till sist valdes trådradioalternativet, mest beroende på att man var rädd för att stöta sig med lyssnarna genom att göra deras mottagare omoderna i förtid. Värdet på de installerade mottagarna uppskattades till minst 200 miljoner, och det var mycket pengar 1943.

Dock kunde man inte förutse vilken utbyggnadstakt TV-sändarnätet skulle få under 1950-talet, och eftersom FM och TV kan dela infrastruktur så valde man att satsa på detta istället för trådradio.

"The rest is history..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det senaste inom automotive-branschen är att bilens Infotainment streamar internetradio direkt. Om man för ett ögonblick inte tänker på den internetkapacitet som behövs för att fordonsflottan skall kunna göra detta i en storstad, men även beaktar att folk i hemmen lyssnar på internetradio (undertecknad: P1, P2 Classic, BBC, Linn Classic mm) så kan man fundera på om inte utvecklingen snart sprungit förbi DAB...
 
Back
Top