Digital rundradio

Jag har en tidig DAB/DRM mottagare (Morphy Richards 27024 DRM/DAB Digitalradio ) och den gör av med vansinniga 10 W. Förhoppningsvis har man fått ner förbrukningen på senare modeller.
 
Intressant läsning i dagens nätupplaga av Svenska Dagbladet.
DAB-systemet är ett hot mot svensk radio | Brännpunkt | SvD

- Förespråkare har hävdat folkets rättighet att gratis kunna lyssna på samtliga kommersiella utsändningar i hela landet - möjliggjort med det stora antal kanaler som DAB ger.
Bolagen förutsätter att samhället bekostar utbyggnaden med offentliga medel, vilket lär kosta många miljarder. Här torde behövas en rejäl skattehöjning för alla, eller en bra tilltagen "mottagaravgift".
Vill dessa bolag inte vara med och finansiera (reklamintäkterna räcker inte), får de bli kvar lokalt med egna enkla FM-sändare.
Hoppas att artikeln följs upp med fakta om hur man tänkt, inte bara i Frankrike men också i Schweiz.

/ Curt
 
Ta bort alla "busksändare" med allt skval, reklam och hjärndöda kommentarer och annat larv, så sparar vi energi till de seriösa kanalerna i vanlig FM. Om det stämmer att en DAB-sändare bara förbrukar 10 % av en analog, så kanske ändå nedsläckningen av "busksändarna" skulle räcka ? (Osäker på %-en)
Alltså: P1 (min favorit), P2 (fin musik för avslappning ibland), P4 (endast lokalradio runt nyhetssändningarna).
P4 har dock en fördel i bilen, eftersom en modern radio alltid automatiskt kopplar in den närmaste sändaren. Kan vara bra för lokal info om man är på genomresa. Händer dock ibland vid bra conds, att man blir "kidnappad" av en mer avlägsen station, men det ser man på displayet och åtgärdas enkelt med ett tryck på snabbknappen för just P4.

Sparky
 
Du har rätt Sparky, prata skit och spela skivor kan man göra själv. det behöver man inte betala för.

P1 däremot är helt nödvändigt för att vi skall få information ofärgad och tydlig.
RDS och stationsökning funkar på P1 oxo.

Ehuru vi behöver DAB eller ej är inte en fråga om behov.
Utan en fråga om att skatta folket.
Nya tjänster, nya prylar, nya abonnemang ger intäkter, som skatt, löner och förmögenheter.

Som tur är finns det vissa möjlighet att inte köpa skiten.

än....


de
FPD
 
Ta bort alla "busksändare" med allt skval, reklam och hjärndöda kommentarer och annat larv, ...

Vad är en busksändare?

Är det närradio så brukar dom ha rätt svaga sändare. 20-100 W
(försumbar energivinst)

Är det Kommersiell lokalradio så är det väl några KW/styck.
(Ungefär som en DAB-sändare skulle jag tro)

Till skillnad från P1-P4 storsändarna, 10-60 KW.
 
Ja hur kommer det att gå för närradiosändarna?
De små föreningar och klubbar som sänder med sådan har säkert inte råd att hyra in sig på en DAB-sändare.
Smart drag då försvinner ev konkurens från dessa och de stora slaskskanalerna får mer monopol.

de
FPD
 
Jag ber om ursäkt att jag förbisåg den s k närradion.
Den anser jag inte vara en buskis- eller skvalkanal..
Låg effekt på sändarna avsedd att täcka det verkliga närområdet, inom en kommun t ex.
Närradion kan ha ett berättigande och får gärna vara kvar.
Jag har dessutom en känsla av att de som bara vill lyssna till musik med sina favoritlåtar nog föredrar en reklamfri MP3-spelare framför buskis-skvalet med allt skitprat och reklam.
Jag kan ju ha fel.....

Sparky
 
Last edited:
Ja hur kommer det att gå för närradiosändarna?
de
FPD

Bra fråga!

Skall kommersiella ligga kvar på FM via Teracoms försorg, finns säkert plats kvar även för dessa.

Blir allt DAB-iserat, behöver nog samhället anslå medel för att stödja närradioverksamheten även ur denna aspekt. Säkert inga stora pengar, men som kanske kan komma ifråga vid ev nedskärningar. By by Åshöjdens bollklubb.

Kanalbrist i dag på FM, är tydligen endast en fråga för Stockholm-Göteborg-Malmö. För litet reklamunderlag, helt enkelt. Vi kan inte begära att folk i andra regioner skall vara med och bekosta en mångfaldisering av kanaler, främst till nöje för storstadsregionerna.

/ Curt
 
Last edited:
En "storstation" för FM/TV har minst 4 sändare som i dag är på 2 - 5 kW uteffekt, och det finns ett 50-tal sådana stationer.

Teracom anger 60 kW som utsänd effekt, i så fall är det utstrålad effekt som anges i frekvenstabellerna på hemsidan?
 
Last edited:
Back
Top