God morgon,
SM7EQL skrev en gång på ham.se (tror jag det var) att "den största förtjänsten med G5RV är, att den minskar QRM:en på banden". Som den näst största förtjänsten med den antennen skulle jag då vilja framhålla "egenskapen att decennium efter decennium förse världens ham-fora med något att diskutera".
Och då är vi snubblande nära denna diskussion, alltså runt en antenn med stub. Jag upphör aldrig att fascineras av mänsklighetens förkärlek för att välja en mer komplicerad lösning framför en enklare, förmodligen i tron att något med flera delar är bättre än något med få.
Karl-Arne refererar till Rothammels klassiska Antennenbuch. En uppenbarligen "outslitlig" multibandantenn. som hängt med i alla upplagor är en dipol matad med stege. Bara just det för "alla" band, inget mer - kan det bli enklare än så? [i hans böcker f ö kallad "Multiband-Dipol (Doppel-Zepp)]. Den inte bara fungerar utmärkt på alla KV-band, helt utan stubar, traps och mystiska plastklumpar märkta "Pat. pending" o dyl, ja t o m allmänt vedertagna teorier bekräftar att den fungerar.
Eftersom den sällan förekommer i diskussioner, befarar jag att den kan bli bortglömd - alltså därför att teorierna stämmer och det således inte finns mycket att snacka om. I objektivitetens namn skall jag väl "erkänna" att den kräver en ATU i shacket, men det är ju en pryl som man har användning för även i andra sammanhang.
Ursäkta det smått elaka inhoppet i en lärorik diskussion, som säkert fortsätter att vara intressant!
73,
Rolf