Dokumentation sökes

NDB-fyren Lunde (LUE) på 427 kHz är vad jag känner till i full drift, eftersom den är listad som ett navigeringshjälpmedel för Kramfors flygplats i LFV:s sammanställning över svenska flygplatser.

http://www.lfv.se/aIP/aIP Amdt/ES_Amdt_A_2012_6_B_en.pdf

En frekvent och välinformerad deltagare på ham.se, Lars/SM3KYH som är ansvarig för sådant här i hela landet inom LFV, kan säkert utveckla saken. Ser även att han har postat tidigare i tråden just om denna NDB.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Efter att man lade ned Ludvika flygplats för ett tiotal år sedan så stängdes dom av och kommunen fick ta över "bekymret" med masterna.
Har diskuterat med kommunen i ett och ett halvt år om att ta över dessa och nu har jag fått det mot att jag fraktar bort dom.
En står på en badplats och har varit i tidningen till och med för att folk vill ha bort den.
Bättre var då att en som vill ha dom fick ta dom och kommunen slapp riva och frakta bort dom.

En står på en badplats och har varit i tidningen till och med för att folk vill ha bort den.
Bättre var då att en som vill ha dom fick ta dom och kommunen slapp riva och frakta bort dom.

Skulle kunna få en plats i stm, seså Kristoffer, se tll att alla hamnar hos dig:D
Hur långa är sektionerna?

/Micke

En frekvent och välinformerad deltagare på ham.se, Lars/SM3KYH som är ansvarig för sådant här i hela landet inom LFV, kan säkert utveckla saken. Ser även att han har postat tidigare i tråden just om denna NDB.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Inte helt korrekt Karl-Arne. Mitt ansvar begränsar sig till den radio som används mellan flygledare och piloter. Jag tidigare arbetat med sådana där fyrar på min förra arbetsplats. Just LUE som SM3RAB nämner har jag besökt många gånger.

Angående masterna till dessa fyrar så är de konstruktionsmässigt master.... Men de är tillverkade i ca 25mm duraluninium med ca2.5mm gods som är sammanfogat med rostfria specialdesignade plåtsvep. Med andra ord är detta ingen antennbärare utan "bara" en vertikalanten.

Där ser man, då minns jag fel.

Kom annars att tänka på att dessa hyddor i sina originalutföranden hade innerväggar och tak av asbestcementplattor.
Sitter dessa kvar så ska man borra och skruva i dem med urskillning.

Minns att jag fick hyra en dyr byggdammsugare när en sådan hydda byggdes om för att husera Sjöfartsverkets Navtex och gränsvågssändare i Tingstäde för ett 10-tal år sedan. Utan dammsugaren hade inte elektrikern tagit i jobbet...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ok! Tack för info AOM och KYH. Ja, det var just som en del i en vertikalantenn jag hade tänkt mig en sådan. Men är den i drift kan det bli lite dumt om jag åker dit en natt och tar ned den ;-)

Ja, fackverket verkar rätt så klent på den och sektionerna är ca 4m på den tycker jag det ser ut som.
När man inte kör fyren på den borde man kunna ha den som en fin lyssnarantenn också tycker jag :)

Det finns en och annan spik som varit rejält varm i äldre konstruktioner för sådana där hyddor. Brunt i trävirket rubt pm. Klar brandfara.

Har börjat montera ned ena fyren för flytt nu, var visst tvungen att ta båda i Ludvika för att få en :)
Har plockat ur enheterna och transporterat hem.

View attachment 2620

Dammsugaren i hörnet brukar inte användas för damm i dessa kurer utan mer för att bana väg i det tjocka lagret av döda flugor, så man slipper knastret under skorna :p

Klättra absolut inte i antennmasten då den egentligen inte klarar någon vikt överhuvudtaget,
de som länge stått kustnära har lika maffig godstjocklek som aluminiumfolie ;)

Polera också infästningsisolatorerna nogsamt innan driftsättning.

KYH> Det finns en och annan spik som varit rejält varm i äldre konstruktioner för sådana där hyddor. Brunt i trävirket rubt pm. Klar brandfara.

Kan du utveckla det där? Menar du att HF skulle ha värmt upp spiken, eller är jag som vanligt helt ute i busken?

KYH> Det finns en och annan spik som varit rejält varm i äldre konstruktioner för sådana där hyddor. Brunt i trävirket runt om. Klar brandfara.

Kan du utveckla det där? Menar du att HF skulle ha värmt upp spiken, eller är jag som vanligt helt ute i busken?
Prexis vad jag menar. Kan nog bekräftas av t ex SM2DLA Som som kanske kan fylla på?

Minns ett varningsmeddelande om detta för tjugotalet år sedan. Sören?

Tips. En sak att göra med hyddan om det inte är för sent.
Lägg en silkonsträng under kanten på takplåten som en droppnäsa. Det är mycket vanligt med förstörda innertak , väggar och golv pga att vatten runnit bakvägen in på plåtens undersida.
Om den har nockplåt så tillse även där att det är tätt. Det brukar liga ett helt bort-torkat nockband av skumplast som gör att vid starkt regn och blåst drar vattnet bakåt uppför plåten hittar nocken och rinner ner där...

Halloj!
Ja, väggarna verkar inte allt för bra. Plåten sitter rätt så löst men den är å andra sidan spikade med pappspik bara, får kanske göra en grundlig undersökning.

Jag och -4TQI satt och funderade på det där med kristaller för att snabbt komma igång...
Om man tar mottagarkristaller från gamla PR-burkar så ligger ju dessa på 26.510 - 26,8.
Detta genom 14 ger frekvenser mellan 473-478kHz... då ska man bara hitta några gamla kristaller :)

Jag och -4TQI satt och funderade på det där med kristaller för att snabbt komma igång...
Om man tar mottagarkristaller från gamla PR-burkar så ligger ju dessa på 26.510 - 26,8.
Detta genom 14 ger frekvenser mellan 473-478kHz... då ska man bara hitta några gamla kristaller :)

4059 kan vara en vettig delare att labba med, det svåra blir kanske att hitta kristaller som landar rätt.

Jag tror att du har räknat fel :)
Somliga 27MHz kristaller svänger på sin 3:dje ton.
/Micke

Jag tror att du har räknat fel :)
Somliga 27MHz kristaller svänger på sin 3:dje ton.
/Micke

Sant, de flesta är 3:e övertonens,
kittlar man en X-tal för kanal 21 på sin grundfrekvens och dubblar den så trillar man in på 18,140 :)

Back