Dubbelkonantenn bättre än vertikalantenn ?

Det skall finnas 134,4 hyllmeter från Televerket Södra Radiområde på arkivet här i Lund. Jag tänkte rota lite där senare i vår. Arkivet omfattar åren 1965 fram till bolagsbildningen 1991.

Vad jag hört så skall Malmö Radios expedition funnits i en fastighet på Celsiusgatan i Malmö men det är obekräftade uppgifter. Har också hört att expeditionen skall ha funnits på Stadiongatan där avdelningen för kustradio var belägen. Det skall i alla fall ha varit en liten expedition ungefär som AOM beskrev den.

Jag lyssnade mycket på Malmö Radio och alla andra kuststationerna på gränsvågen från 1965/66 då div pip och konstigheter på kortvågsbanden upptäcktes på familjens radiogrammofon. Det var min första kontakt med radiohobbyn och ganska fort upptäcktes att man kunde höra hur sjömännen via Malmö Radio ringde hem till sina fruar osv. Min mor som var av nyfiken natur tyckte det var oerhört spännande att tjuvlyssna och hade full koll medan jag mer fokuserade på att anteckna de olika kustradiostationernas anropssignaler som jag hörde och försökte lista ut var de fanns med hjälp av Norstedt Skolatlas. Särskilt spännande var att lyssna på 2182 på kvällstid och jag ångrar att jag inte bara lät rullbandspelaren stå på för att bevara de minnena. Aktiviteten var ju makalös och kustradiostationer runt hela Europa dånade in. Det skrevs långa listor på alla fartygsnamnen som hördes och listorna blev sedermera till ett snyggt ihophäftat kompendie. Finns kvar än idag och man drar lite på smilbanden var gång det dyker upp. Ett bra minne från en bra tid då man var 12-13 år gammal.

Jag har en av de passningsmottagarna i mitt radiomuseum som AOM nämnde. Mottagaren lär ha använts en kort tid på Blekinge Radio tror jag. Eller om det bara var en utestation för Hanöbukten som fjärrstyrdes från Malmö.

Originalritningarna till mottagaren finns bevarad i en pärm där en del av Malmö Radio sändarstation i Skanör också är dokumenterad. Dock inga fotografier utöver antennen och triplexfiltret.

Jag har mottagaren i drift på 2182 och har kompletterat den med en kristallstyrd BFO samt en röststyrd SSB-squelch som enbart öppnar för tal. Dock finns ju bara några få stationer kvar och enbart för väderinfo. Genua Radio hördes ett par gånger i timman senast jag lyssnade för en tid sedan.

Så här är mottagaren uppbyggd och den konstruerades i Malmö.

View attachment 9228
View attachment 9229

Det finns några schemor till i pärmen där man kan se hur kontrollerna för volym ochstörningsbegränsaren och inkoppling i racklådan var gjord samt stycklistor.
 
1674227713287.png

De sändare som monterades i samband med moderniseringen 1973/74 var av brittiskt (Granger) och kanadensiskt (Nautel). I stativet i förgrunden satt lokalmanöverpanel och
fjärrmanöver (längst ner).

Högst upp satt linjepatchpanel och tontelegrafutrustning. Denna var byggd i RoVa och var tyvärr inte kompatibel med den CCITT-standard (6 och 12-kanalssystem) vilken användes inom andra verksamheter, främst fast radio. Detta ledde till oväntade problem vid nedläggningarna av SAH och SAG, och vid flyttningen av SDJ till Nacka Strand.

Ett CCITT-kompatibelt optoisolerat modemkort med 3 separata telegrafkanaler enligt V.21 och V.23 backkanal fick därför tas fram till de nya installationerna.

I detta kunde dels fjärrmanöver med 300 bps, dels NAVTEX med 100 bps och slutligen telegrafinyckling med max 75 bps överföras över en och samma förbindelse.
Detta kort kom att användas i många olika sammanhang, när NAVTEX nätet kompletterades med kontrollmottagare ute vid sändarplatserna i slutet av 90-talet så fjärrstyrdes utrangerade M92 Maritex-modem med annan programvara via 75 bps kanalen.
 
Back
Top