DVB-T = SDR !

Köpte när de lanserade version B och antog att det var snabbast, men det var kanske en missbedöming, nu vet jag inte hur länge de svenska haft RPI revB på lager dock. Priset blev runt 270 Sekiner styck, så det är i.a.f en tröst för ett Linuxhjärta ;)

För övrigt så är det ju oftast ingen skillnad var man beställer inom Unionen, tar ungefär samma tid att få hem grejerna, även från svenska siter. Dessutom brukar utbudet vara större på siterna nere på kontinenten. Priset brukar dessutom vara lägre.


Vi kanske åtminstone ska skapa en ny tråd om RPI, kanske under en annan forum rubrik?

Ja det vore skoj om vi samlar alla PI och kusiners projekt under en tråd

//TSC
 
länkar in en gammal tråd om mitt SDR-projekt, det kanske kan ge lite inspiration,
i dagsläget kör jag dock vanlig cat5-kabel upp till antennen.

Precis som SM1TDX skriver så skall man inte förvänta sig särskilt mycket av dessa små mottagare, varken när det gäller filtrering, storsignalegenskaper eller frekvensnoggrannhet.

http://www.ham.se/antenner-och-master/23141-aktiv-usb-antenn.html

edit:
ser att ni diskuterar RasPi, jag fick min i somras, det är nog en lämplig modul med lagom kraft till streaming men till ren avkodning kommer den fort till korta men för den prislappen så... :)
 
Last edited:
Canal digital usb-mottagare

Någon som hittat sw till en DVB-T /usb mottagare som heter A-867.
Canal digital skickar med en sån till sin senaste PVR för att ta emot terrest tv.

Det har inte de kretsar som nämnts tidigare utan har kretsar som heter
:AF9035B-N2 , MXL 5007 T , 402R6

/Mats
 
Någon som hittat sw till en DVB-T /usb mottagare som heter A-867.
Canal digital skickar med en sån till sin senaste PVR för att ta emot terrest tv.

Det har inte de kretsar som nämnts tidigare utan har kretsar som heter
:AF9035B-N2 , MXL 5007 T , 402R6

/Mats

Har bara sett de två versionerna som nämnts i tråden. Först ut var de med E4000 chipet, sedan dök de med RTL2832U/R820T chippen upp. De är inte bara för DVB-T utan täcker även bl.a FM-rundradio.

Man kan få tag på donglar via Ebay, eller om man nöjer sig med E4000 finns donglar på K&Co, till ett högre pris dock.
 
Det var några påstående/frågor om vilka chip som fungerar. Det är två inblandade: rtl2832 samt en tuner (e4000, r820 mfl). Inga andra typer av billiga DVB-T-mottagare går att använda på detta 'felaktiga', men för oss radiointresserad, trevliga sätt.

Denna sida sammanfattar bra tycker jag:

Welcome to the rtlsdr.org wiki! [rtlsdr.org wiki]

Eric
 
Har i dag testat några donglar med 3 st olika tuner som jag hade liggande.

RTL2832U E4000 Tuner 60MHz to 1700MHz
RTL2832U R820T Tuner 24MHz to 1850MHz
Som redan beskrivit så fungerar dom bra, ja bra för dom pengarna.

Testede även RTL2832U FC0013 Tuner 50MHz to 1700MHz
Samma resultat som dom andra 2 men lite mer brusig.
Har inte funnit några uppgifter att den inte skulle fungera när jag Googlade på FC0013, bara att ingen har testat den som SDR-mottagare, har kanske missat något.

Har bara gjort en funktionstest med dom olika donglarna och inte hunnit med att testat hela det utlovade frekvensområdet ännu.
Har använt både SDRsharp och HDSDR som mjukvara och mest lyssnat på 2m och 70cm med en duoband GP för dom frekvenserna och resultatet utföll till belåtenhet, riktigt skojigt att "leka" med SDR.
Har även beställt Ham It Up v1.0 - RF Upconverter för att kunna lyssna på HF-banden, leveransen från USA tog bara 10 dagar och den ligger nu hos posten för avhämtning och utprovning.

Finns det någon i SM-land som har testat denna converter så vore det intressant att få höra lite omdömen.


7XFD
Stefan
 
Jag har satt upp Kjell & Company-dongeln och en SDR-mottagare som heter GQRX (för Mac). Det funkar, men jag tycker känsligheten är rätt dålig. Med den medföljande "antennen" var det helt dött. Med en trådstump lite bättre. Förväntade mig såklart inte toppklass, men lite mer drag. Min enkla Alinco hanscanner med 12 cm antennpinne går bättre.

Ni som provat fler donglar, hur mycket skiljer det?

SA5CDB: Låter kul! Det vill jag också prova :)
 
Jag kör också med Trekstor dongeln från Kjell&Co, har inte jämfört med andra donglar eller mätt känslighet än. Har istället lagt krutet på olika konfigurationer för avkodning.

Just nu har jag den uppsatt som SA5CDB för ADSB avkodning, med procom antenn och preamp har jag i princip samma räckvidd som min SBS-1er.

Kör sdrshap och Virtual Radar Server för detta. För lyssning har jag fastnat för sdrsharp.

Någon som har hittat något annat roligt att lyssna/kika på?

73/Kent SM7MMJ
 
Jag har tagit hem en hel kartong av dom där stickorna från Kina. Jag har blivit av med snart alla. Tradera är ett bra ställe. Dom är minst lika bra som en billig scanner i alla fall. Men det fanns inte mycket att lyssna på i Härnösand. Nu har jag bara testat den medföljande "antennen". jag kan i alla fall "se" lite flygplan med ADSB#
 
Någon som fått det att fungera med Ubuntu 12.10?

Tänker på Kjell@Co Trekstor stickan.
Den identifierar sig som RTL2838UHIDIR från Realtek men blir aldrig "registrerad"
RTL__test säger att den funnit en: Lifeview LV5TDeluxe men får usb_open eror -3

Fungerar med Win7 och sdrsharp.

/ 73 Tommy

PS gör en ny tråd på programvara för amatörradio ! DS
 
Jag testade med Trekstor på Raspberry PI och raspbian (Debian) för ett tag sedan och det var inga problem, vill minnas att den identifierade sig precis som din Tommy. Borde gå att få till med Ubuntu oxo.

/K
 
Jag har precis fått igång en Trekstor-sticka från Kjell&Co och använder "sdrsharp".

Mitt i spektrum har jag en "spurious" som är helt obroende av inställd frekvens. Någon annan som har denna "spurious" som verkar vara inbyggd i systemet?
/ 73 Lasse
 
Om du menar spiken mitt i spectrumet så har den med mixningen att göra, prova att klicka i "Correct IQ" i SDRSharp och se om den försvinner, det fina med r820 chipet är att den mixar ner allt till dc-3Mhz vilket gör att du inte får denna spik.
 
BSS de DRV:
Tack för hjälpen. Provade detta först men inget hände. Provade nu att starta om "sdrsharp" och då fungerade det. Verkar som om "sdrsharp" är lite ostabil hos mig under Windows 7 då även andra kryssrutor uppför sig lite stokastiskt :)
/ 73 Lasse
 
Mitt problem under Ubuntu berodde på att jag inte hade rättigheter, glömde "sudo"!
Efter en del strul så bytte jag till Raspberry och där fungerade det direkt efter bra instruktion.
Kör nu RTL_tcp och sänder output via nätet till PC med Sdrsharp. /73 Tommy
 
Vilken sticka är bäst i dagsläget?

Jag köpte mig en FunCube pro+ men den hamnar nog som skimmer, så jag hade tänkt köpa en billig sticka att ha hemma och leka med.

Jag klarar mig med 50MHz och uppåt, men finns det dom som tar mer vore det kul.
 
Back
Top