Effektdelare med olika fördelning?

Discussion in 'Antenner och master' started by SM4HFI, Oct 18, 2017.

1. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Det börjar ta sig. Fundamentet har brunnit i 4 veckor, masten är ihopskruvad och antennerna sitter nu på 9 m rör, 6 m Ø 55 mm + 2x 1,5 m Ø 45 mm. Tillverkning och montering av kablaget kvar på den delen.
    4x9_144.jpg
    Kvar är mekaniken för elevering, tvärbommen ligger ungefär mitt på röret som antennerna sitter på. Sen blir det montering av 432-antennerna, kabeldragning i masten och omfettning av rotorn. Tur att det är bra väder, man slipper ju svettas!
    /Jan

SM7SEK, SM6MFA and SM5KYH like this.
  2. SM4HFI

SM4HFI Well-Known Member

Ja, så var antennerna uppe. Istället för att ställa masten på fundamentet sent hösten 2017 blev det läsning av lagar, förordningar, förarbeten och tolkningar. Boverket har sen dess sammanfattat det i https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-for-anlaggningar/radio--telemaster-och-torn/

Jag satte upp mast 5 november 2018 och fick antennerna i masten 25 november. Efter div kabeldragning och tester kördes första QSO 2 december, några lokala aurora-QSO.
    Matningen blev som jag själv föreslog, med minst vikt av kabel. För 75 Ohm har jag RG11 och för 50 Ohm RG213. Se post #17 i tråden för detaljer. Kablaget mättes på köksbordet en dag när inte XYL var hemma...
    Fasningskablage_144.jpg
    Sen har jag även mätt det monterat med antenner. Liksom på köksbordet hade jag en riktkopplare -39 dB på kanal 2 att trigga på och jämföra fasen emot. Probe var en dipol som mätprobe med snörstump till sista direktorn för att få samma avstånd. En oresonant loop gav för lite signal så läckage från de tre antenner jag inte mätte på gav stora fel. Senare kom jag på att jag borde haft en preamp (eller två) på lilla oresonanta proben, det hade påverkat antennerna mindre.
    HFI_calc_real_pattern.jpg
    Antennen verkar fungera som tänkt, med första sidoloben i rätt härad. Notera att andra sidoloben är svagare än beräknat, och på en linjär skala är skillnaden i samma storleksordning. X-skalan för mätningarna är lite olinjär. Det är signalstyrka med tid på X-axeln när jag kört eleveringen från min till max ca 55 grader. Den tippar lite fortare på slutet. Bilderna från SDR och beräkningarna är ihoplagda och skalade så y-skalorna stämmer och x-skalan inte blir allt för mycket fel. Det blåste så antennerna rörde sig lite vid mätningarna, därför är kurvan lite krusig.
    HFI-antenn.jpg
    På bilden syns antennerna tillsammans med en liknande stack för 432. Den har jag inte ägnat så mycket tid åt. På skorsten är den antenn jag använt senaste 15 åren, 10 el CueDee. Jämfört med den är det mindre brus från stan och mer signal från stationerna på nya antennen.
    /Jan

SM7SEK, SM5KYH, SM6MUY and 1 other person like this.

Share This Page