SM4HFI
Well-Known Member
Antenntider... Tänker sätta upp antenner för 144 och efter att ha simulerat lite fastnat för 4x 9 el Vårgårda över varandra istället för de 2x 17 el M² över varandra som jag tänkt från början. Med samma effekt i alla fyra antennerna blir första sidoloben i vertikalled i samma storleksordning som för 2 långyagi, men sänker jag effekten i översta och nedersta antennen till ca hälften jämfört med de två i mitten så blir sidoloberna 5-6 dB svagare på bekostnad av endast några tiondels dB gain i maxriktningen. Så hur delar jag effekten så 66% går till ena antennen och 33 % går till andra antennen? Helst med coaxkablar i standardimpedanser. Jag gissar nån har tänkt tidigare så det borde finnas lösningar på nån hylla. Med en sådan delare uppåt och likadan nedåt så får jag två 50 Ohms kablar att stacka ihop, det har jag gjort förr...
Avsikten är att med hjälp av detta och med antennerna högre än tidigare skona mina grannar från mina utstålade fält och skona mig från deras. Med lite elevering av alltihop så hoppas jag kunna höra nåt trots att jag bor i ett villaområde.
/Jan
Avsikten är att med hjälp av detta och med antennerna högre än tidigare skona mina grannar från mina utstålade fält och skona mig från deras. Med lite elevering av alltihop så hoppas jag kunna höra nåt trots att jag bor i ett villaområde.
/Jan