El-staket hos granne.

Jag tror det är läge att pejla lite med en liten bärbar radio. Dumt att peka ut något, någon eller be att få mickla med andras grejer om relationerna är ansträngda.
 
Nej där finns den inte, ialafall inte lika stak efter som jag endå har en bursmatta på ca 5-7s på 80m jämt utom mitt i natten och på 40m är den nästan obefintlig i allt brus från mig själv, men 40m dipolen hänger väldigt nära hsuet men däremot min vertikal för 40m längst stammen i en björk finns ca 15m från hsuet men kan jag inte testa för coaxen tog jag till ett annat prjekt. vertkalen är bäst enligt mig på 40m faktiskt för den tar in mindre skit:)
 
Jag tror det är läge att pejla lite med en liten bärbar radio. Dumt att peka ut något, någon eller be att få mickla med andras grejer om relationerna är ansträngda.

Ja jag får gå ut med en liten radio och testa :)
 
Stig, på den snälle grannen eller:confused:...kunde inte låta bli....:p

Jag ska fixa ett par kort, enklast att knäppa det med telefonen :)
 
Det där konstanta brummet/knastret låter inte som ett elstängsel! De brukar låta tjoff-tjoff när de laddar ur med 1Hz. Däremot kan det ändå ha med staketet att göra, grannen har kanske en usel batteriladdare konstant inkopplad till staketets batteri? Ibland kan det även sitta glimlampor å annat krafs i elstängselelektroniken eller så fungerar staketet som antenn för någon annan elektronisk mojäng hos grannen. Sitter kanske Led-julslingan ännu uppe?
 
Jag är nu hemma efter att ha varit borta ett par timmar.
Nu provade jag att ta med mig en mottagare med mig ut , AM / Fm radio, modell väckarklocka med teleskopantenn och ställde mig intill staketet och när jag jordade tråden med ett grässtrå knäppte det bara så att grannen kan vi sluta anklaga.

Jag har pratat med min vän Per SM7YES en del och vi har kommit fram till att det troligen är en isolator som är dålig. Imorgon får jag väl maila till Eon elelr Staffanstrops energi och försöka förklara för dem hur det ligger till.
 
Då får vi hoppas att det sprakar när du ska demonstrera störningen för dom.
Vi håller tummarna! :)
 
En fördel är att elbolagen brukar vara tacksamma när man hittar defekta isolatorer åt dem.
 
El stängsel skall skarvas med en skarvpryl. Just dom med "repen" i alla fall. När jag bodde på landen körde vi någon form av hel och galvad tråd. Inte dom där vita platta eller runda plast sakerna med inflätade trådar. Helgalvad tråd är rätt jobbiga att jobba med så jag förstår att dom utvecklat dom här nya trådarna.

Om du får knäpp i framtiden så har grannen troligen kortslutning eller gnistor mellan gräs eller träd. Jag har upplevt det till jag tog en vända runt hagen och tog bort allt gräs som låg på tråden.

Jag byggde i alla fall en isolator på vårat. Rätt nära mitten. Testade som antenn. Lyssnade en del på kortvåg på den tiden. Man kan säga att det var en väldigt o-bra antenn. Den var klart sämre än 10 meter kopparkabel.

Vet inte om det berodde på att kopparkabeln gick upp i ett träd medan kostängslet knappt kom över gräs(rots) nivå.
 
Last edited:
Back
Top