SM4FPD
Well-Known Member
Jag har dissekerat en del av Julas LED ljuskällor. Dvs efter att de har gett upp jordelifvet.
De med lampliknande glob, E27 går att såga av strax nedanför själva globen, med bågfil. 6, och 9 W typer.
Invändigt verkar de ha förändrats med tiden, moderniserats, själv kretskortet är olika varje gång.
På en plåt sitter ett antal vita LED fastlödda, vet i katten hur ett kretskort av aluminiumplåt funkar??? Nå det lär väl ge en viss kylning, eller all livsnödvändig kylning. Nästan alltid verkar en av de seriekopplade LED:arna gått sönder, med ett tydligt brännsår. Detta tyx bro på olika orsaker, LED:arna är ytmonterat fastlödda på aluminiumkortet med en stor lödning mitt inunder och två vid sidorna. Man kan tänka sig att den stora lödningen som skall stå för värmeavledningen inte vätt ordentligt och dioden i fråga går sönder av värmeslag. I andra fall kand det ha varit fabrikationsfel på den trasig LED:en. Kretskortet verkar alltid vara intakt.
Ljuskällorna jag kör och dör, används utomhus och hålls ju rätt kalla jämfört med inomhuslysen.
I alla fall verkar det vara svårt att få ut den livslängd man anger.
Jag har köpt hem några av den typ som ser ut som glödtrådar, filament-LED, och skall prova framöver. Någon som vet hur dessa är byggda, dvs långa lysande trådliknande LED. Består dessa av många små LED ihopsatta till en "glödtråd"? Eller en långdiod?
EMC problem har jag aldrig upplevt som tur är.
Fortsätter man att dissekera får man några komponenter från kretskortet, 1 mH drosslar som formar ett DM filter , en liten trafo som skall kunna funka upp till 0,5 MHz. Några motstånd etc. Har aldrig sett ferritmaterial i avstörningen, dvs CM-filter. De är väl för dyra, för stora och funkar inte lika bra för att få bort störningar utmed 230 V ledningarna.
15 000 h lystid. Vi har väl omkring 8000 h på ett år, och lyser man 25 procent av dygnet utslaget på året borde de hålla i många år, 8 år.....
Jag satt en nämnd LED ljuskälla E27 i sladdlampan, den var bra, då glödljuskällor ger upp efter första minsta slag vid arbete under bilen.
De
SM4FPD
De med lampliknande glob, E27 går att såga av strax nedanför själva globen, med bågfil. 6, och 9 W typer.
Invändigt verkar de ha förändrats med tiden, moderniserats, själv kretskortet är olika varje gång.
På en plåt sitter ett antal vita LED fastlödda, vet i katten hur ett kretskort av aluminiumplåt funkar??? Nå det lär väl ge en viss kylning, eller all livsnödvändig kylning. Nästan alltid verkar en av de seriekopplade LED:arna gått sönder, med ett tydligt brännsår. Detta tyx bro på olika orsaker, LED:arna är ytmonterat fastlödda på aluminiumkortet med en stor lödning mitt inunder och två vid sidorna. Man kan tänka sig att den stora lödningen som skall stå för värmeavledningen inte vätt ordentligt och dioden i fråga går sönder av värmeslag. I andra fall kand det ha varit fabrikationsfel på den trasig LED:en. Kretskortet verkar alltid vara intakt.
Ljuskällorna jag kör och dör, används utomhus och hålls ju rätt kalla jämfört med inomhuslysen.
I alla fall verkar det vara svårt att få ut den livslängd man anger.
Jag har köpt hem några av den typ som ser ut som glödtrådar, filament-LED, och skall prova framöver. Någon som vet hur dessa är byggda, dvs långa lysande trådliknande LED. Består dessa av många små LED ihopsatta till en "glödtråd"? Eller en långdiod?
EMC problem har jag aldrig upplevt som tur är.
Fortsätter man att dissekera får man några komponenter från kretskortet, 1 mH drosslar som formar ett DM filter , en liten trafo som skall kunna funka upp till 0,5 MHz. Några motstånd etc. Har aldrig sett ferritmaterial i avstörningen, dvs CM-filter. De är väl för dyra, för stora och funkar inte lika bra för att få bort störningar utmed 230 V ledningarna.
15 000 h lystid. Vi har väl omkring 8000 h på ett år, och lyser man 25 procent av dygnet utslaget på året borde de hålla i många år, 8 år.....
Jag satt en nämnd LED ljuskälla E27 i sladdlampan, den var bra, då glödljuskällor ger upp efter första minsta slag vid arbete under bilen.
De
SM4FPD