Personligen har jag aldrig förstått varför man skall spara skräp, och obrukbar saker.
Och vem skulle vara intresserad, av referensgrejer med bristfälliga EMC egenskaper i framtiden? Museer är väl något som avvecklas i framtiden, det är ju bara nuet som räknas numera.
Nå, skall de sparas, så gäller att märka dem ordentligt med tillverkningsdatum, problemets art, varningar (Hg innehåll) etc.
Så att efterlevande kan sortera dem rätt. (läs slänga).
Ett exempel från verkliga livet: grannen kom en tidig söndagmorgon och ville jag skulle mäta om det fanns "ström" fram till lampan i bilen helljus, han hade ju ingen mätare. Jag tyckte att om man sätter in en ny lampa och den inte lyser, så finns det väl ingen "ström" då... Men han framhärdade, jo visst fanns det 12 V men det lyste inte. Jag såg att lampan saknade glödtråd, en H3:a, varvid han tog fram en kaffeburk, (sån som fanns förr), i den fanns massor v billampor och han rotade fram en H3:a ytterligare, även den saknade glödtråd.. samma sak hände 5 ggr till. Jag föreslog diplomatiskt att han skulle slänga kaffeburken och köpa en ny H3:a istället... Jo han erkände att det kanske var dumt att spara trasiga saker....
Förmodligen finns det många liknande exempel, bl.a burkvis med trasiga proppsäkringar vid elcentraler hos folk.
Gamla utbytta frysar, kylar och tjockTV-apparater i garagen.
Hos radioamatörer finns det ofta en plastburk, vit engångsmugg, med utbytta komponenter, stående vid lödkolven, kondingar, transistorer, IC, tennskvättor etc. Bara att hitta en "ny" transistor om man behöver en "ny".
Klart att står det en Folkvagn från tidigt 60 tal i ladan så har den kanske ett visst värde.......
De
SM4FPD