En bra utveckling trots allt?

ANQ skrev; "På Internet hittar man bara inaktuella sändningsscheman. Håller på att dö ut?"

Nej, det pågår en hel del försök runt om i världen. Du kan gräva lite i arkivet på HFCC http://www.hfcc.org/
De flesta dokumenten är enbart tillgängliga för medlemmar men det finns några öppna presentationer bl a ett om DRM från 2014 och DRM konsortiet.

BBC hade inför WRC-07 gjort i ordning ett presentationsmaterial där man spådde en lysande framtid. Under 2011 ökade aktiviteten markant men sedan verkar det som många stora intressenter backat och ändrat ståndpunkt.

De senare åren har man försökt finna nya användningsområden för DRM tillsammans med nya moderna transistormottagare så det blir lätt att välja station. I fokus finns naturkatastrofer och liknande. Det finns ett antal dokument om detta från länderna i sydostasien.

Det fanns en rapport som i grafer visade hur antal sändningstimmar på kortvåg minskat de senare 20-30 åren som talade sitt tydliga språk. Verkar som den tagits bort eller kanske flyttats till medlemsavdelningen. Den var väldigt dyster och sedan dess har ju BBC och VOA skurit ner kraftigt.
 
Den kommer jag också sakna. France Bleu är ett fönster in i modern fransk musik för mig. De har ett helt batteri med artister i världsklass men som är okända utanför landet pga språket antar jag? Med Shazam har jag spårat musiken om jag inte helt enkelt skrivit och frågat, och de svarar snabbt också.
Samma för mig. Jag har inte kontaktat dem, men dom har en lista på websidan med de låtar som spelas mycket just nu. Vad roligt, då är vi minst två då. :)

Jag skulle tro att man även i grannländerna runt frankrike lyssnar på franska sändningarna både på MV och LV. Om man får in en station relativt lokalt så är det fantastiskt stabilt att lyssna i bilradion. Många lastbilschaufförer där nere, som åker mellan länderna, gillar nog att lyssna också. Vi svenskar är ju lite mer vana att det blir lite mer DX över det hela, med fading och knaster. Men det är en helt annan sak att lyssna inom det tänkta mottagningsområdet.
 
Jag lyssnar ofta på Radio Ulster på 1341 kHz sena kvällar fram till kl 01. De bjuder på behaglig irländsk musik i lagom tempo och helt utan hurtfriska tillgjorda programledare som vi har i Sverige. Rekommenderas. France Bleu tillhör också mina favoriter. Lite udda musik ibland men ändå bra. Bäst är så klart det typiska varma AM-ljudet. Samma program på webben i högre kvalitet tilltalar inte mig alls av någon anledning. Så är det.
 
Så pampigt kunde det låta 1923 när den första sändningen startade i Berlin.

http://www1.wdr.de/themen/wissen/technik/audiooriginaltonvom100-audioplayer.html

"Achtung, Achtung, hier ist die Sendestelle Berlin im Vox-Haus auf Welle 400 Meter. Meine Damen und Herren, wir machen Ihnen davon Mitteilung, dass am heutigen Tage der Unterhaltungsrundfunkdienst mit Verbreitung von Musikvorführungen auf drahtlos-telefonischem Wege beginnt." (Hörfunk-Sprecher am 29.10.1923)"

Mer läsvärt här http://www1.wdr.de/themen/wissen/technik/mittelwelle-102.html
 
Snart är timmen slagen för 208. Jag skall minsann sätta en rullbandspelare på inspelning i kväll och hoppas att kunna föreviga det gamla soundet en sista gång, på en äkta träradio så klart.
-------

"Last hour of Radio Luxembourg 208 tonight Dec. 31 with the original DJs


I have just been informed that TONIGHT at midnight UK time (1am CET) the Mike Hollis produced closedown from 1991 (which I recently edited) will be played on 1440kHz/208m !!! - on the final final day that 208 will be on air - you will have on last chance to listen to the famous 208 DJs on that famous frequency before they switch it off

Huge thanks to my friends at RTL for arranging this - you know who you are :)

Wow! - I am so happy that RTL are doing this.

Just in case you can't catch it on 208 - the master is here:
http://www.mediafire.com/listen/rs96x5nf3wll2dg/208+Last+show+31.12.1991.mp3

(Mike Knight in the Facebook Group "Radio Luxembourg Fans" via Jan Edh, ARC)"
 
Last edited:
Det blev en tämligen avslagen avslutning på Radio Luxemburgs 60-åriga liv. Programmet jag nämnde i förra inlägget sändes tydligen redan den 30/12 vilket "the final final day" avsåg att berätta. Jag som trodde att skribenten bara stammade. Dock finns ju ljudfilen kvar att lyssna på för den som vill. Ett intressant tidsdokument i sig. Helt klart lyssningsvärd.

I stället fick China Radio International som hyr programtid av RTL sista ordet och sändningen avslutades med en nationalsång. Oklart vems. Bara 10 sekunder senare stängdes sändaren av kl 23,59 SLT. I den plötsliga tystnaden som uppstod på 1440 kHz hördes flera svagare stationer bl a en arabisktalande. Dock dök det också upp en ny sändare på frekvensen några minuter efter tolvslaget och som började med att sända en slinga med meddelandet "Goodbye Luxemburg, Welcome to Paradise, great 208. Därefter kördes blandade ljudklipp från Radio Luxemburgs storhetstid från 60-talet och framåt c:a 15 minuter innan stationen drunknade i störningar, Radio Paradise sägs vara en radiopirat belägen i Belgien. Vi får väl se om Radio Paradise, the rock station, återkommer fler gånger. Roligare än så här blev det tyvärr inte.

Tänkte ladda upp några ljudfiler men det verkar visst inte gå här på HAM.SE så det får vara. Ur led är tiden.

God fortsättning på det nya radioåret!
 
Tyst även på 1269 kHz nu. En av få kvarvarande mellanvågsstationer som hördes dagtid här i södra Sverige och som faktiskt sände program på svenska en bit in på 90-talet, om jag inte minns fel. Undrar om man inte körde med reducerad effekt de sista åren, upplevde den som svagare än förr.
 
Ja, jag noterade att 1269 var borta i i förmiddags. Nu på vinterhalvåret hörs dock ett tiotal andra stationer även under dagtid här i Lund. Några från England och även polska och ner mot Rumänien. Svagt men dock. Stor skillnad jämfört med mitten av 60-talet då mellanvåg kokade av stationer mitt på dagen på en vanlig träradio med en stump tråd som antenn. Nu krävs bättre grejor för att höra något.
 
Här i området är det kört sen vi fått fiber. Det har gått ut en rekommendation att använda PLC för kommunikation mellan router och TV-box. Ett kraftigt knatter från mellanvåg och uppåt. Otroligt att sådant skit får säljas!

/Roland
 
PLC för kommunikation mellan router och TV-box. Ett kraftigt knatter från mellanvåg och uppåt. Otroligt att sådant skit får säljas!
Helt galet med PLC. Henrik UKE lyckades avstyra eländet här hos mig och det är jag mycket tacksam för.


Det har gått ut en rekommendation att använda PLC
Man undrar vem som har rekommenderat detta och har dom då gjort en konsekvensanalys....troligen inte.
 
Tråkig utveckling med alla störningar Roland. Jag är hittills förskonad här på landet även om min granne försökte störa ut mig med sådana där moderna elektroniska transformatorer för lågvoltsbelysning som rasslade med S9-signaler över halva kortvågen. Det gick efter mycken möda att reducera störningarna med ferriter och filter till nästan helt borta. Det finns svaga störningar kvar kring 13 MHz men det kan accepteras.

I kväll har jag åter igen lyssnat en stund på Alice Springs Local Radio 4835 kHz och gjort en kort inspelning. (MP3-filer tycks inte gå att ladda upp på HAM.SE så jag har lagt filen på min blogg istället.)

Det vi kan notera, i alla fall alla vi som varit med på 60-talet, är hur störningsfritt det är från kommersiella och militära stationer som förr telegraferade och tutade på alla möjliga frekvenser och effektivt dränkte de svaga rundradiostationerna vi försökte vaska fram. Det krävdes Q-multiplikator, smala filter och vässade öron. Numera påminner ju kortvågen om 2 m bandet med ett jämt fint bakgrundsbrus och där enstaka stationer dyker upp. Inspelningen är gjord med 10 kHz filterbandbredd.

Här finns ljudfilen: http://dx.sm7eql.se/?p=642
 
1179 khz hördes ända ned till Fish Hoek i SydAfrika, men det var visst senast i september 2006.
http://capedx.blogspot.se/2015/04/sweden-radio-sweden-solvesborg-1179-khz.html

Här hemma har jag försökt få fatt på den nuvarande sändaren utan framgång. Men min MagnetLoop är riktigt döv under
30M bandet, pga kondensator avstämmningen, så förrutsättningarna finns inte där helt enkelt..

Så prövade 1179 khz ikväll på några WebSDR i närområdet i stället.

http://db0hgw.dyndns.org:8901 Spelar popmusik, Westlife - Bra motagning viss QSB o lite brus..
http://dj3le.spdns.de:8901/ Samma Westlife - Men betydligt svagare
http://websdr.sp3pgx.uz.zgora.pl:8901/ Julio Iglesias ljuva stämma bryter igenom - Radio Valencia ? ( Nu rumänska nyheter )

Näh, ingen lycka där ...
Jag kanske borde leta fram min RG58 stub som jag använde i sommras för att tvinga ner loopen till 80 Meters bandet.

Har ju månaden på mig...

Edit2: Oj nu har jag lyssnat mer 1 timme på 1179 khz, oväntat bra musik på de tidiga natt timmarna,,, Brus, statiskt väsande och lite flutter gör det hela riktigt gött :cool:
Edit3: Scorpions - Wind of change - Får avsluta detta nattpass med strömmande AM radio
 
Last edited:
Läser nu på morgonen, när jag har gnuggat mina ögon, att man behöver en " 200-800 m lång vandringsvågsantenn (Beverage-antenn) " för att kunna ta in 1179 khz testsändingarna. Det kan bli lite tufft... Verkar säkrast att hålla sig på 20M bandet o uppåt.

Edit: Alltså, om man inte har turen att bo söderns SM7 land :)
 
Last edited:
Ja det är säkert en stor utmaning att fiska fram vår lilla sändare från SM0-land. Uteffekten är ju trots allt bara 2,5 E ERP och Radio Rumänien med sina 200 kW plus ett helt koppel andra högeffektstationer i Europa på samma frekvens 1179 kHz gör inte saken lättare.

Vi fick in en lyssnarrapport från Örebro i går morse. "Kl. 08,00 i morse lördag så framträdde där en kvinna som berättade en historik... Först vid 08-tiden så var dock SER Radio Valencia starkast på frekvensen och vid 08,30 kom Radio Romania Actualitati in och dominerade totalt. Däremellan gick dock Hörby klart och tydligt stundtals och som bäst 08,15. Ibland QSA 3 och ibland helt bortfadad."

Samtliga rapporter från längre avstånd har kommit in under ett ganska smalt tidsfönster på morgonen och sen eftermiddag där ungefär samma förhållande råder. Sändaren är hörd via rymdvåg från flera platser i Småland kring Växjö, Örebro, trakterna i höjd med Sundsvall och rekordet i Parkalompolo i Pajala socken med 5-6 rapporter fördelade över några veckor. Avståndet från sändaren till Parkalompolo är 140 mil.

Prova att lyssna med en transistoradio med inbyggd ferritantenn. Genom att nolla Radio Rumänien finns förutsättningar att Hörby dyker upp samtidigt som någon av de andra stationerna från Europa fadar ner i styrka. Här i Lund på 35 km avstånd från sändaren trycks Hörby bort av Radio Rumänien redan vid 14-tiden på eftermiddagen med min 160 m antenn på mottagaren men hörs toppenfint på transistorradion när Rumänien nollas. Framåt kvällen blir det svårare men då och då fadar de andra stationerna ner och släpper fram Hörby. Ge inte upp! Hi hi.
 
Provade precis att lyssna efter Alice Springs på "Stora radion". Närmsta grannen med PLC är bortrest sedan ett par veckor så knattret är i nivå med tyristorloken på stambanan 3-4 km bort. Störnivån i brett AM-läge med preamp till är S4-5 i min IC-735. Alice Springs ligger på S9+20 på topparna när jag lyssnar på min roterbara dipol för 40m. Klart bästa SNR jämfört med två olika inv vee för 80 och en 90 m avslutad tråd mot NO i skogen. Tänk vad 50 kW kan åstadkomma :).
Tack för tipset.

/Roland
 
Bengt talar om 2,5 W E ERP från den"lilla" på 1179 kHz.
Jag har inte hört den hittills.
Men om man jämför med piraterna på 1600 - 1750 kHz så är de periodvis grymt starka.
Vad sände de med tro? Bör ha betydligt mer än några W utstrålad effekt.
Ok att det är en betydligt högre frekvens, egentligen att betrakta som ett annat "band" men ändå.
Dessa har ju hörts i alla tider men har numera bättre ljudkvalitet, (nåja ibland i alla fall).

De
Roy
 
Det finns holländska pirater som kör kW-effekter till bra antenner. Någon påstås köra 10 kW. Det cirkulerar olika uppgifter om detta på nätet så det är svårt att bedöma sanningshalten.

Inmatad antenneffekt till vår sändare på 1179 kHz är 20 W och fältstyrkemätningar på 1 km avstånd visar att ERP är 2,57 W vilket ju inte är så värst mycket. Antennen är en 15 m hög vertikal med fyra 30 m långa topplinor och fyra 56 m långa radialer upphöjda 1 m över marken. Antennen är självresonant och den låga impedansen kring 6-7 ohm transformeras till 50 ohm med en LC-krets. Den ger hyfsad markvåg lokalt. Täcker hela Skåne på en bilradio dagtid. Svagt i periferin men dock läsbart tal. En horisontell dipol på säg 20 m höjd skulle säkert fungera betydligt bättre på längre avstånd via rymdvåg.

Dessutom är de andra stationerna i Europa på 1179 kHz superstarka och dränker den lilla sändaren under kvälls- och nattetid.

Piraterna i 1,6-1,7 MHz bandet har ju inte det problemet och därför hörs även de med låg effekt ganska bra särskilt på nätterna. Den betydligt högre frekvensen gör också att det blir lättare att få till effektiva antenner på 1,65 MHz.
 
Tack för info Bengt!
Jo piraterna kör nog med mycket effekt, och den högre frekvenser medger nog en dipol, ungefär som vi har på 1830 - 2000 kHz amatörband.
Intressant att eran ändå täcker Skåne på dagtid, det förklarar nog att det är populärt i USA med lokala mellanvågsstationer.
Kanske något som kommer i SM och Eu framöver.

Vi behöver ju en breddad mångfald och större kulturellt utbud, ja kanske vi skalle haft citat runt detta......

Jag vet att det fanns en och annan som hade planer på stora mellanvågstationer i SM för länge sedan.
Kanske väl energiska eller optimistiska entreprenörer....
Vi fick många samtal om sådant på SRS på den gamla (goda) tiden.... (1980 - 2000)
Vi fick förstås förklara att det är en stor investering.... och kanske svårt att få tillstånd.
Samt svårt att få folk att lyssna.

Preskriberat är dock:
På 60 talet beskrevs en signalgenerator med två OC44 i tidningen Radio & Television.
Tror den täckte mellanbölgen och langbölgen.
En sådan byggde undertecknad förstås, OC44 fanns efter skrotning av transistoreriserade träradio.
Med en skaplig antenn täckte man i alla fall ett kvarter.... (skaplig antenn = full vinden på villan av hemliga trådar)
I kvarteret bodde dock en radioamatör och man var livrädd, i 13 15 års åldern....
Man visste mycket väl att en radioamatör på den tiden hade en plikt att anmäla piratatsändare.
Ingen hörde den dock, folk satt väl inte och vevade på sina radioapparater.
Kul var det i alla fall. Tyvärr är tidningen borta sedan länge, nostalgi....... ni vet... (you know)


de
SM4FPD
 
OK Roy, vi kanske på sikt också får se ett utökat område för lågeffekt AM-lokalradio som i USA med sitt extended AM-band 1610 till 1700 kHz som verkar ha blivit populärt. Här i Europa har de flesta kustradiostationerna på gränsvåg upphört så möjligheten för något motsvarande kanske finns i en framtid några WRC bort.

Som läget är just nu tycks myndigheterna i de mest "piratvänliga" länderna som Holland, Belgien och de forna öststaterna, Grekland m fl inte bry sig särskilt mycket om vad som händer på gränsvåg och kortvåg. Om så vore fallet borde de där superstarka piraterna i 1650 kHz bandet inte hörts sedan mer än 10 år tillbaka i princip varje kväll med musik och faktiskt en hel del kompisprat mellan varandra. Den ene spelar en stund och den andre kommenterar sändningen och fortsätter med fler låtar. Men kul har de säkert. Jag lyssnar regelbundet och ofta sent på natten spelas faktiskt riktigt bra musik med det riktiga AM-soundet.

Kanske du lagt märke till de hundratals ryssar och från de baltiska länderna som kör AM-telefoni med utrangerad militär utrustning som har anmärkningsvärt mycket pulling och FM-modulering på den ostabila bärvågen. Ljudet är typiskt ryskt med distortion a la överstyrd kolkornsmikrofon. Så som det lät på 60- och 70-talen i de militära näten. Det är väl dessa stationerna som används kan jag tro. De ligger lite högre upp kring 1700-1800 kHz samt runt 2,9-3,2 MHz eller däromkring och har varit igång minst 20 år och trafiken påminner om vanlig amatörtrafik. Jag kan ingen ryska men vissa ord ger ändå en vink om att det pratas mycket om antenner och sändare m m. Någon som vet mer och kan berätta vad detta är för filurer vi hör.

Angående jippot med 1179 kHz sändaren så skrev jag ihop en bloggpost med lite mer information och några ljudklipp som kan vara intressanta att lyssna till. Vi kör månaden ut sen stänger vi ner projektet.

Mer här: http://dx.sm7eql.se/?p=645

.
 
Back
Top