En sjuk hobby?

SM4FPD

Well-Known Member
I en annan tråd talades det om sjukdom, lyckopiller och SM3GUJ talade om att det stod något om en sjuk hobby i klubblokalen.
Och ifrågasatte om det är radioamatörerna som är sjuka och alla andra friska?.
Allt med lite ironi förståss, dock inte det om psykiskt sjukdom och lyckopiller, det är dödligt allvar och det skall vi inte debattera här.

Är det en sjuk, i förståelsen "knepig" "udda" hobby vi sysslar med.
Nu är ju amatörradio så brett att vi kanske måste skilja på vad inom hobyn som är konstigt. (sjuk)

Tester, byggen, antennkonstruktion, sändarbyggen, Morse, telefoni, AM, FM, eller nostalgisk gammelradiorenovering?

Klart att kommunikation kan ersättas med mobiltelefoni, och förr kunde man ringa med trådbunden telefon, dessförinnan kunde man sända brev med brevbärare.
Sjukt kanske är att betala 5 000 - 25 000 kr per år i mobiltelefonabonnemang etc..

Kanske man inte skall sammanlikna dessa båda saker. Men visst börjar mobiltelefoni SMS etc att bli en form av behov eller hobby.

Vilka andra hobbys är sjuka då?

Frimärksamling
Bollekar
Jakt
Segelflyg
Gitarrspelning
Fiolbygge
Wiskeyprovning

de
FPD
 
En hobby är sällan 'sjuk' men utövaren kan vara det.
Att samla på skelletdelar är sjukt och utövaren kan behöva hjälp.
Nekrofili är en sjuk hobby.
Att sälja gods på Blocket och ta betalt men inte skicka varan till köparen är en kriminell sjukdom.

Och så vidare.

Amatörradio är en 'karaktärsdanande' hobby, men utövaren kan vara sjuk.

Att köpa dom största och starkaste antennerna, slutstegen och förstärkar-echo-mikrofonerna bara för att störa och förstöra för dom andra ÄR EN MYCKET ALLVARLIG sjukdom !
 
Detta kan bli en mycket farligt tråd.

Mm... Man får vara försiktig med ord och ordval. Ord har vingar! Just ordet "sjuk" är kanske särdeles slarvigt använt. Låt orden stå för vad de står för!

Alla smalare hobbys har, av oinvigda, en nördstämpel över sig. Inget märkvärdigt med det. För egen del engagerar jag mig i flera lustfyllda och "nördiga" sammanhang med stor behållning. Att anses vara nördig blir då snarare en merit än ett tillmäle!

73/Lasse
 
Detta kan bli en mycket farligt tråd.

Har väl alltid varit!
Sjukdomar och dess symptom har väl alltid varit det dominerande ämmet på 80m;)

För övrigt vilka andra än vi är bättre skickade i att hantera farliga trådar?
 
Nja en radioamatör är inte sjukare än någon annan.
Men visst finns det idioter även inom denna sociala grupp.

Om man bortser från de "hot" jag fick via facebook efter mitt inlägg i "nybörjartråden" så måste jag säga att jag har blivit mycket positivt överaskad. De flesta av de jag har pratat med har varit goa gubbar/gummor. Så nej, denna tråden tycker jag känns rätt onödig.

Därför ställer jag frågan, vad är syftet med tråden egentligen ?
Flamewar ?
 
Frågeställningen ser lite illavarslande ut men,,,


En Hobby vilken den än är ska bedrivas för sitt stora nöjes skull men kan ibland spåra ur och bli till något som inte tillför något gott för utövaren eller människor i utövarens närhet. Då är det dags att lyssna på varningsklockorna och tänka igenom vad man håller på med.

En hobby likt vår ser vid en första inblick från utomstående ganska svårbegriplig ut men om man tar sig tid och även besitter kunskapen att förmedla upplevelser och kunskap till sin omgivning så faller bitarna på plats.

Amatörradio rätt utövad ger en väldigt god allmänbildning och fördjupad förståelse för både teknik,mekanik,väderförhållande, solens cykliska påverkan på jorden,språk,geografi,astronomi,fysik, mm,mm.

Det finns inte många fritidsintresse som kan erbjuda den bredden till människor som ser ett större värde i livet än att hänga med i den senaste såpan på TV.

Har man ett grundmurat tekniskt intresse samt lite tag i sig att övervinna motgångar så kan amatörradion vara en mycket god och lärorik hobby för hela livet. (Då man märker att ju mer man lär sig desto mindre vet man.)

För dom som bara ska prata lite utan något egentligt mål med sitt intresse så kan nog mycket av det vi håller på med framstå som onödigt.

Som ett exempel så kan jag bekänna att jag efter att snokat reda på keplerelementen till Nordkoreas nyuppskjutna satellit (samt ungefärlig frekvens) klättrade upp i masten i -14 grader och mörker för att montera en snabbt ihopsatt antenn bara för att höra om den verkligen fanns där,,,

Sjukt eller friskt!! vem vet HI!

mvh Håkan SM7WSJ
 
NIMBE skrev:"Därför ställer jag frågan, vad är syftet med tråden egentligen ?"

Jag tycker att du skall ställa den frågan till Roy, men behöver man ha ett syfte för att skriva på HAM.se?

Att påstå att amatörradio är 'sjuk' är nog lite 'sjukt', men det finns alltid dom som inte klarar av att andra är bättre och därför skall förstöra för dom. Hur ofta hör man inte att någon 'stämmer av' eller att någon trycker 'över' den som sänder bara för att hindra honom? Väldigt ofta på alla frekvenser. Det är sjukt !
 
ahh

Det ligger lite mer bakom uttrycket "sjuk" då förstår jag.
Jag låter tråden flöda fritt så jag får läsa mig till mer info.
 
Förr i tiden { 20 - 30 år sedan } när någon frågade vad jag hade för hobby, så sa jag att jag var radioamatör.

Sedan var jag nästa tvungen att lägga benen på ryggen och springa därifrån så fort jag kunde. Varför ?

Jo därför att jag blev alltid attackerad med anklagelser som: 'Är det du din djävel som stör min TV?' eller 'Det skall du je FAN i för det bara sprakar och tjuter i min radio på kvällarna !'

Vad kunde detta bero på?

Någon som vet?
 
Last edited:
Jag skulle uttrycka det så här:

En hobby är ett intresse i vilket folk lägger ner lite mer tid, pengar, energi och engagemang än gemene man.

Varför ägnar sig folk åt hobbies? Därför att de vill och kan.

En del håller på med hobbyn mer sporadiskt. En del fastnar i hobbyn för livet utan att för den skull låta den ta över andra intressen. Det finns de som utvecklar sin hobby till att mer likna forskning än "bara" ett fritidsnöje.

Skiljer sig amatörradio från andra hobbies? Nej, egentligen inte.

Är amatörradio mer nördigt än andra hobbies? Nej.


Förövrigt instämmer jag i BDZ:s inlägg...

Jag är dessutom självutnämd nörd.
 
I en annan tråd talades det om sjukdom, lyckopiller och SM3GUJ talade om att det stod något om en sjuk hobby i klubblokalen.
Och ifrågasatte om det är radioamatörerna som är sjuka och alla andra friska?.
.......
de
FPD
Det var inte en sjuk hobby, utan en galen hobby som det står om på anslaget.
"Den som inte har en galen hobby, har man anledning att vara orolig för".
Så något tecken på sjukhet med att ha radio som hobby ser jag inte.
Tvärtom det är nog ett tecken på friskhet att vilja ha något intressant att sysselsätta sig med.
 
Kanske ordet sjuk var lite fel.
Trots att jag skrev att vi itne skall tala om varkn psykisk elelr fysiskt skjukdom, så blev det så.
Att folk pratar om sina sjukdomar sker nog ai alla hoobys, och även bland de som tien har en hobby.

Nå ordet "nördig" då, eller "galen" borde vara bättre.
Är vi smått galna?

Och vad är mer eller mindre galet?
Vilka andra hobbys kan vi likna med?

Eller skall vi kämpa emot och försöka få fram vilken trevlig hobby vi har.

de
FPD
 
Min mor hade ett ordspråk: "När mannen slutar leka, då blir han tråkig". Nu för tiden så får vi nog byta ut "han" mot "människan"!

En hobby är ju i grunden inte något annat än vuxenlek. Hobbyn ger dig möjligheter att hitta nya vägar att göra saker, stimulerar din fantasi.

Dagens samhälle bygger på konsumtion, man kan knappt ens byta glödlampor i sin bil. Att kunna förstå och i grunden kunna bygga nytt eller kanske underhålla äldre saker är nog så viktigt för att en människa ska må bra.

Tror personligen att många som knaprar lyckopilller, bl.a för att de inte har något utlopp för sin kreativitet.

Som jag ser det fyller amatörradion båda de kriterierna, det är en hobby som är kreativ, Du kan bygga antenner, riggar, åka på exotiska DX-expiditioner, studsa på månen eller bara trastugga med dina vänner.

Att ha en hobby i allmänhet och att vara radioamatörer i synnerhet gör oss nog friskare snarare än sjukare ;)


Lek vidare!
Bengt / SM0KBW
 
Helt riktigt, enligt min personliga åsikt, är det fel att använda ordet sjuk.
Det handlar rätt och slätt om besatthet. Vi bär alla på olika grader av besatthet av amatörradio. Man kan vara besatt av många saker samtidigt. När en människas hela leverne är helt och hållet uppfyllt av en enda besatthet är det lämpligt att använda ordet sjuk.
Känner någon av oss en radioamatör som är så pass besatt att vi tänker på hen (eller hum) med ordet sjuk?
Är en professionell utövare sjuk?
 
Där sade du en viktig sak Bengt.
Detta med lek.
Jag såg på TV igår om lejon och hur ungarna leker sig till kunskap.
Så det gäller inte bara männen, utan både människan och djuren.

Jag har sett unga vetgiriga nyblivna överhungriga radioamatöer som vuxit upp och fått jobb som kräver viss kunskap som man "lekte sig till".

Vi ser nobellpristagare som presenteras och det visar sig att de har en "lekstuga" i garaget. Eller att unga års lek har drvit dem fram till av de idag är.

Det där med lyckopiller är mer komplicerat än så, psykisk sjukdom är komplicerat och det kräver proffs för att kommentera.

Men visst mår vi bättre när vi lekt av oss och fått antennen att fungera.
Fattas bara någon som berömmer oss oxo.

Men varför finns då motsatsen? Dvs att vissa tycker att hobbyn är skit och de som har en hobby är nördar?
Visst borde vi alla berömma, se upp till och glädjas tillsammans med den som lekt till sig kunskap i att exvis skapa antennavstämmare, eller trägubbar.

de
FPD
 
Det är som alltid viktigt att känna sig själv! Personligen så har radio fascinerat mig sedan barnsben. Det var bara en tidsfråga tills jag skulle trilla dit på hobbyn.

Fritt betyder ju ordet amatör att man sysslar med något p.g.a passion och att få utlopp för sin passion bör vara bra för de flesta.

Läste för många år sedan en artikel skriven av en psykolog, den handlade om en studie av "datornördar". Han hade efter studien, motsatt till vad han trott, kommit fram till att de mådde psykiskt bra. Vad han däremot fann var att det fanns "falska" nördar som inte hade de "äktas" passion, de var snarare dragna till en värld som de uppfattade som cool. Dessa mådde inte alls bra psykiskt. Kanske det på samma sätt finns amatörer som inte är passionsdrivna?

Har själv märkt av sådana personer genom åren, inte bara inom teknik. Kan man tänka sig att de som känner att hobbyn är skit och vi amatörer är paria, helt enkelt valt fel hobby.

Allmänt så har det de senaste decennierna varit genomsyrat av karriärism. Allt du gör och uttrycker ska göra dig "skarpare" i konkurrensen, att då "slösa" bort din tid med något helt improduktivt ser inte bra ut i ditt CV.

Tror dock att trenden håller på att svänga över och att det börjar vara ok att ödsla tid på något improduktivt som surdegsbakning eller veteranmopeder. Vem vet, kanske nästa trend hobby blir amatörradio?

En dag kanske CW åter blir fint i CV :D
 
Last edited:
Allmänt så har det de senaste decennierna varit genomsyrat av karriärism. Allt du gör och uttrycker ska göra dig "skarpare" i konkurrensen, att då "slösa" bort din tid med något helt improduktivt ser inte bra ut i ditt CV.

Tror dock att trenden håller på att svänga över och att det börjar vara ok att ödsla tid på något improduktivt som surdegsbakning eller veteranmopeder.:D

Instämmer helt. Hälsa och liv går framåt. Humanisterna håller på att ta över verkligheten och vi naturvetare (väl?) håller igång apparaterna åt dem. Ekonomer är varken naturvetare eller humanister. De lever väl mitt emellan och klämmer in sig i alla springor som finns (gråsuggor gör så också).
Men det blir nog snart balans igen. Om 50 år eller så.
Frukt är hälsa - ät banan.
 
Back
Top