En VFO med rör

SM0GLD

Vänsterhänt
Tänkte meka ihop en VFO med rör men.....
Hur löser man ekvationerna för K och P?

Lampkin oscillator.jpg
 
Hej vad är det för ekvation ?är det en andra grads ekvation eller är det komplexa tal ?
Mvh sm0ydo
 
Tänkte meka ihop en VFO med rör men.....
Hur löser man ekvationerna för K och P?

Hej
Du kan läsa längre ner i den länkade texten om Design the VFO.

https://www.robkalmeijer.nl/technie...hniek/hambladen/qst/1955/12/page35/index.html

I texten anges även att ekvation ett, två, tre, fyra och fem i texten för Clapp oscillatorn har betydelse för beräkningen.
73 de SM7NTJ Lorentz


Choosing K
The factor that adjust the feed-back ratio is K. In so doing, it also sets the ratio of impedances presented by the resonant circuit between grid and cathode and plate and cathode. The choice of a suitable value for K therefore depends upon the relative stabilities of the input and output impedances of the tube.


If the input and output capacitances of the tube were subject to equal random deviations, a comparison of the stability equations, (4) and (5), indicates that the optimum choice of K would be 1. In typical pentodes, however, the grid capacitance is about ten times less stable than the plate capacitance. Therefore, the normal random deviations in these capacitances will produce the least frequency deviation if K = √10 or about 3.



Selection of P

Earlier, in discussing the stability equations, the value of P was found not to affect the frequency stability of the oscillator. If it does not affect frequency stability we are free to choose any convenient value for P. A convenient value may be determined by considering the resonant circuit design in a VFO from a practical viewpoint...
 
Intressant med en Lampkin-oscillator, den har jag inte träffat på tidigare. Vilka fördelar har den före en Hartley?
 
Intressant med en Lampkin-oscillator, den har jag inte träffat på tidigare. Vilka fördelar har den före en Hartley?
Lampkin är samma som "Modified Hartley" som Lampkin hittade på 1939.
Genom att koppla sig löst till resonanskretsen uppnås ett högre Q-värde och stabiliteten förbättras med en faktor 10.
Den finns omnämd i RSGB Handbook 1968 sid 6.9.
Med förhoppning att uppnå hög stabilitet :)
 
(OT -> SA2CLC):

Jag skulle leta efter ett 6AS7 / 6080 i stället.
Passpå bara - Rörfanatiker brukar hugga på dom
på loppisar...
;)
 
Bengt -EQL presenterade ett VFO-bygge för flera år sedan.
Jag skulle vilja se hur han gjorde men jag kan inte hitta igen den tråden.
Kanske var det inte på HAM utan eventuellt ESR.
Någon som vet?
 
Nu blev det så här....
K-A, SM0AOM såg vad jag höll på med och skickade ett meddelande.
Han tyckte att jag skulle bygga en Vackar-oscillator och hade t.o.m. räknat ut alla värden så det var bara att löda på.
Vackar.jpg
Röret i bilden saknar två galler men det är en pentode och jag valde EF91.
Jag hittade en sönderborrad aluminiumlåda där jag tillfälligt kunde montera min vridkonding och rör.
Oscillatorn svänger och nu håller jag på och optimerar vissa egenskaper som frekvensområde och utsignalvariationer.
Mitt frekvensområde är 1800kHz till 2000kHz.

Var plockar man ut signalen från en sån här oscillator?
 
Det blir väl över katod och C0 i botten på ritningen. Kopplar du ihop g1 g2 g3 i pentoden så du får det som en triod!?

/Sven.
 
Det blir väl över katod och C0 i botten på ritningen
Endast ca 1,5V p-p över C0, inte så värst fantastiskt. Detta kräver en efterföljande förstärkare.
Lagom nivå finns på gallret eller som induktivt kopplat till spolen men man vill ju inte sabba Q-värdet.
Kopplar du ihop g1 g2 g3 i pentoden så du får det som en triod!?
G3 till jord och G2 till B+ via ett lagom stort motstånd ca 33k.
B+=150V
 
En oscillator har ju som huvuduppgift att generera en signal. Signalen förstärks sedan, beroende på hur kraftfull eller effektfull den behöver vara och efter en katodföljare/emitterföljare gå vidare till det som ska belasta signalen. Vad har du tänkt ha VFO'n till?

/Sven.
 
Bygget och labbandet fortsätter.

översida.jpg
Allt enkelt monterat på en välanvänd aluminiumlåda.


undersida.jpg
Inte så många komponenter i ett rörbygge.
En bit kretskortslaminat fastklämd med hjälp av rörsockelns skruvar underlättar labbandet.


spolar.jpg
Här är några spolar som jag har tillverkat för utprovning och jakt på högre Q-värde.
Alla spolarna har samma induktans, 25µH.
1. tätlindad med 0.7mm tråd på 25mm VP-rör. Q=125.
2. gleslindad med 0.4mm tråd på 40mm abs-rör. Q=200.
3. gleslindad med 0.7mm tråd på 40mm abs-rör. Q=268.
4. gleslindad med 0.7mm tråd på en 23mm 4c65 toroid. Q=215.

Mina Q-värden avviker med ca 12% från beräknade värden.
Kanske beror det på vald spolstomme eller kanske min mätmetod.
Ska försöka få till en alternativ mätmetod.

I takt med att Q-värdet ökade så ökade även utsignalen från vfo'n.
 
Last edited:
Back
Top