En VFO med rör

Hur gjorde du den snygga gleslindningen på spole nr 3? Lindade med två parallella trådar och tog bort den ena som bara tjänade som distans?
-APK
Stig
 
Hur gjorde du den snygga gleslindningen på spole nr 3? Lindade med två parallella trådar och tog bort den ena som bara tjänade som distans?
Ja du förstod direkt hur det gick till :)

lindning_spole3.jpg
Här lindar jag med 0.7mm fiskelina som distans. Den kan sedan återanvändas.
På spolstommen har jag 3 remsor med dubbelhäftande tejp som håller kvar lindningen till dess att jag limmat fast tråden.
Givetvis underlättar det att man har en enkel lindningsmaskin.
 
Givetvis underlättar det att man har en enkel lindningsmaskin
I brist på lindningsmaskin får det duga med en svarv. Och en gammal filmburk kan bli en hygglig spolstomme,
 

Attachments

  • Linda spole.jpg
    Linda spole.jpg
    227,5 KB · Views: 24
Hur mäter du spolarnas Q-värde?
Med hjälp av min miniVNA.
Jag kopplar spolen och en parallell-konding (Silvermica) mellan portarna och mäter "transmission loss"
Markerar -3dB bandbredden och räknar ut Q.
Har provat att koppla in "lösare" för att inte belasta Q men resultatet blir lika.
 
Kopplingen för Q-mätning ser ut så här.

Q_setup1.jpg

Jag har nu testat ytterligare en variant.

Q meter.gif

Båda dessa kopplingar ger samma resultat.
Jag kan troligtvis lita på att jag mäter korrekt.
 
vackar-jpg.6356

Nu har jag varierat Cv, Cg och Ca fram och tillbaka utan att lyckas få till jämn utsignal över frekvensområdet 1800-2000kHz.
I dokumenten anger man att ett frekvensområde på 1.25:1 är helt ok för denna oscillator.
Mitt frekvensområde är ju endast 1.11:1 och ändå har jag stora variationer i utsignal.

I RSGB handboken 1968 finns oscillatorn beskriven för samma frekvensområde som jag har tänkt mig.
Där anger man andra värden på komponenterna Cv, Cg, Ca och resistorn R1.
Man har även valt ett lägre värde på spolen, 10µH isf de 25µH som jag har i min konstruktion.
Med dessa nya värden får jag fortfarande samma beteende med stora variationer när jag kopplar ut signalen från anoden.
Kopplar jag däremot ut signalen från gallret så erhålles en jämn utsignal.
Kondingen Cg ligger på 1nF-4,7nF så man kan nog säga att gallret ser en väldigt låg impedans vilket borde betyda att man lätt kan koppla ut signalen från den punkten.

.....men jag vill veta varför det blir på det här viset....:confused:
 
Genom att införa en variabel kompensation kan man få helt rak frekvensgång.
Den variabla kondingen är nu delad i två delar varav den delen som sitter parallellt med Ca ska vara ca 2X större än C0

Vackar osc2.jpg
 
Det blev för svårt att hitta en dubbel vridkonding med rätt förhållande så jag skippade det alternativet.
Med utkoppling från gallret får man bra egenskaper. Så får det bli.

VFO_S.jpg
Jag har alltså klämmt in ett rör till. Hittade inte min enda EC92 som hade passat bra så det fick bli ett EF91 i triodkoppling.
Utsignalen är ca +12dBm med en variation av ca 0,3dB och f2 ligger på -40dBc.

Nu ska jag optimera och förbättra temperaturstabiliteten.
Måste köpa hem en keramisk spolstomme och linda en bra spole.
 
Back
Top