Visst, men sannolikheten för att spurioserna hamnar mitt i passbandet och därmed ställer till problem i praktiken är liten. Särskilt som ett relativt smalt filter används. Efter att ha lyssnat åtskilliga timmar under långa perioder så har jag dragit den slutsatsen att DDS-oscillatorns prestanda, undertryckning av spurioser och fasbrus, är tilläckligt bra.
VXO ger tekniskt sätt bättre mätdata men i en sådan lösning finns andra begränsningar som inte är så kul. Sak samma med VFO-n.
En annan kompromiss som gjorts är valet av en så låg MF som 455 kHz. Det ger ganska dålig spegelfrekvensdämpning på de högre frekvensrena över 10 MHz men är bättre än vad som krävs i praktiken på lågbanden. Detta med de valda bandpassfiltren på antennsidan. En dubbelsuper med hög MF1 hade löst detta problem men några kristallfilter med de prestanda som jag önskade på flanken för BFO-insättningspunkten fann jag inte. Med det valda filtret kan jag krypa långt ner mot nollan och ändå få mycket hög sidbandsdämpning och bra storsignalegenskaper som ju krävs i en mottagare som denna.
Det finns en hel del saker som kan förbättras en aning men inget som direkt kommer att ge några stora utslag i användarfallet. Mottagaren är redan bättre än vad som egentligen behövs i 999 av 1000 lyssningsfall eller hur man nu skall uttrycka sig.
/Bengt