Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mycket lärorikt och mycket noggrant genomfört. Tack för att du rapporterar.
Det var - "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip" - jag tänkte på. Kommer dock inte ihåg frågan han fick från reportern men det måste väl ha varit något i stil med - varför håller du på med det här? Stenis gick ju verkligen in för sin träning och var tämligen målmedveten och uthållig plus att han valde sina egna vägar utan att bry sig om vad andra tyckte och tänkte om honom. Bra egenskaper.
Tillbaka till ämnet för tråden.
Jag skriver om projektet bl a för att jag hoppas få återkoppling och komma i kontakt med någon som kanske jobbat med motsvarande fältstyrkemätningar eller pysslat med forskning på markvågsutbredning på låga frekvenser t ex inom FOA på den tiden det begav sig och som kan sprida lite mer ljus över vad det kan vara för mekanismer som gör att fältstyrkan varierar så som jag redovisat och där E-komponenten bevisligen varierar betydligt mer än H-komponenten. Vad kan detta bero på? Skicka gärna ett PM eller e-mail som alternativ till svar här i tråden.
När experimenten på 1179 kHz avslutats kring årsskiftet så kommer liknande mätningar att göras i 2 MHz bandet kring 1999 kHz. På den något högre frekvensen så ökar markvågsdämpningen 12 dB på avståndet 35 km enligt beräkningsprogrammet. På lägre frekvenser som 472 kHz så minskar markvågsdämpningen med 8 dB relativt 1179 kHz. Å andra sidan är det inte så lätt att få till effektiva antenner för så låga frekvenser men det visar ändå att frekvensen har stor betydelse och att låga ERP-effekter som 1 W som vi har tillstånd för på 472 kHz inte är så lite som man först kanske kan tro.
Dum fråga, men en liggande magnetloop med ett definierat, repeterbart avstånd till biltaket borde väl vara lika stabil som sin stående kusin ?
Tillägg: och om inte annat åtminstone stabilare än en vertikal monopole ? Talar bara utifrån mina egna erfarenheter med loopantenner på seriösa delen av 2m mobilt och försök med min aktiva magnetloopantenn för kortvågen utan att i något fall ha gjort några vetenskapliga mätningar av den sort du nu företar (och jag följer med stort intresse!)