SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Det är lätt hänt att göra tankevurpor. Jag har redan gjort jättemånga sådana i alla mina projekt och fler skall det bli. Lita på det! Det är av misstagen man lär sig sägs det ju.
Jag har plockat fram mätvärdena från en tidigare undersökningen av hur bilens orientering påverkade monopolantennens lob när den var monterad mitt på taket på en V70. Baserat på 100 mätvärden med 25 st i varje huvudriktning front, höger sida, bak och vänster sida så är medelavvikelsen mellan de olika riktningarna 0,09 dB mätt under totalt 1 timma och på 27 km avstånd. Skillnaden mellan lägsta resp högsta registrerat mätvärde i hela serien är 0,38 dB.
Mätvärdena från loop-antennen på samma mätplats med loopen på 10 m avstånd från bilen gav en största avvikelse mellan lägsta och högsta registrerat mätvärde om 0,24 dB. Även detta under samma tidsperiod 1 timma. Vid just detta tillfället noterades dock ingen sådan större avvikelse där monopolen tappade signal i förhållande till loop-antennen som den vi diskuterat i tidigare inlägg.
Syftet med undersökningen var att finjustera antennfaktorn i monopolen för bästa överensstämmelse med loop-antennen så att de båda antenner indikerar samma värde. Så lite som 0,1 dB justering på gainpotentiometern ger stora utslag och märks tydligt. Nu gällande inställning har visat god överensstämmelse med mätresultaten från de andra mätplatserna men där avvikelserna mellan antennerna från plats till plats ofta kan uppgå till någon dB och i enstaka fall så mycket som 3-6 dB. Dock kan det ha funnits nergrävda ledningar i marken som naturligtvis kan koppla och ge korrupta mätvärden. Jag noterar sådana oönskade effekter här i gatan där jag känner till var kommunen har sina elkablar. Stor påverkan blir det så det gäller att försöka komma ut en liten bit på åkrarna när det skall mätas noggrant med loopen.
Jag har plockat fram mätvärdena från en tidigare undersökningen av hur bilens orientering påverkade monopolantennens lob när den var monterad mitt på taket på en V70. Baserat på 100 mätvärden med 25 st i varje huvudriktning front, höger sida, bak och vänster sida så är medelavvikelsen mellan de olika riktningarna 0,09 dB mätt under totalt 1 timma och på 27 km avstånd. Skillnaden mellan lägsta resp högsta registrerat mätvärde i hela serien är 0,38 dB.
Mätvärdena från loop-antennen på samma mätplats med loopen på 10 m avstånd från bilen gav en största avvikelse mellan lägsta och högsta registrerat mätvärde om 0,24 dB. Även detta under samma tidsperiod 1 timma. Vid just detta tillfället noterades dock ingen sådan större avvikelse där monopolen tappade signal i förhållande till loop-antennen som den vi diskuterat i tidigare inlägg.
Syftet med undersökningen var att finjustera antennfaktorn i monopolen för bästa överensstämmelse med loop-antennen så att de båda antenner indikerar samma värde. Så lite som 0,1 dB justering på gainpotentiometern ger stora utslag och märks tydligt. Nu gällande inställning har visat god överensstämmelse med mätresultaten från de andra mätplatserna men där avvikelserna mellan antennerna från plats till plats ofta kan uppgå till någon dB och i enstaka fall så mycket som 3-6 dB. Dock kan det ha funnits nergrävda ledningar i marken som naturligtvis kan koppla och ge korrupta mätvärden. Jag noterar sådana oönskade effekter här i gatan där jag känner till var kommunen har sina elkablar. Stor påverkan blir det så det gäller att försöka komma ut en liten bit på åkrarna när det skall mätas noggrant med loopen.