Fjärrkontrollen till bilen utstörd!

Nej problemet försvann av sig självt.

Hej!
Var på Öland i förra veckan tror jag att det var, i Borgholm för att vara exakt.
Det som hände där var helt sjuk jag har aldrig varit med om dess like.
Under de cirka tre timmarna som jag var där gick det säker 30 talet bil larm!
samt att jag kunde varken låsa eller låsa upp bilen för det mesta.
En gång kunde jag både låsa och lösa upp.

Jag stod parkerad mittemot konditoriet mitt Borgholm.

Detta kanske kan höra ihop med ditt problem.
För detta var helt sjukt.
Jag jobbar med säkerhets lösningar och har gjort i ganska många år nu.
Och varit ute och tittat på många konstiga problem.
Men vad denna kunden som jag besökte hade har jag aldrig varit med om!


Mvh Andreas
 
Tack alla som kommit med förslag, såväl i forumet som via e-posten, på vad det kan vara som stör ut fjärren till bilen. Problemen försvann som sagt lika plötsligt som dom uppstod efter bara några dagars problem till och från. Emellertid kan jag nämna att fjärren tvekar ibland. Man får trycka både en och två ggr extra ibland. Och jag tror att det beror på att jag börjar trycka ett par meter från bilen till att vara helt framme vid billen när den till slut behagar öppna sig. Så nått skit är det i luften här hemma förutom avgaser! Åker jag till exempel ut till det industriområde där vi i KRAS har vår klubbstuga kan jag låsa/låsa upp på flera tiotals meter.
 
Kan ju som sagt vara vad sk*t som helst, det finns en massa grejer som utnyttjar dessa frekvenser.

Trådlösa termometrar/väderstationer, hörlurar, larm, dörrklockor mm, mm.

Dessa prylar skall väl numera ligga på 863 MHz egentligen, men det finns en massa jox som fortfarande ligger på 433 MHz och stör.
 
Tack alla som kommit med förslag, såväl i forumet som via e-posten, på vad det kan vara som stör ut fjärren till bilen. Problemen försvann som sagt lika plötsligt som dom uppstod efter bara några dagars problem till och från. Emellertid kan jag nämna att fjärren tvekar ibland. Man får trycka både en och två ggr extra ibland. Och jag tror att det beror på att jag börjar trycka ett par meter från bilen till att vara helt framme vid billen när den till slut behagar öppna sig. Så nått skit är det i luften här hemma förutom avgaser! Åker jag till exempel ut till det industriområde där vi i KRAS har vår klubbstuga kan jag låsa/låsa upp på flera tiotals meter.


Kan det vara mejeriet som spökar?
 
Kan med 99% säkerhet säga dig:

1 mottagaren till larmet är ren skit = bredbandig
2 vanliga trådlösa hörlurar klarar enkelt av att "spärra" mottagaren i bilen
3 Likadant med Babysitter watch

Det är en av dessa kategorier som stör, och den störande sändaren behöver inte alls ligga på samma kanal/frekvens. Denna problematik var uppe en gång på TV - minns inte i vilket program - där en styrelseledamot i ssa medverkade.
 
Last edited:
Hej,
Ny här på HAM tack vare störningar på flera fjärrkontroller.
Fick problem med fjärrkontrollen till Toyotan, garegeporten och fjärren till hemlarmet samtidigt.
-Provade att koppla ut all el hemma hos mig själv för att se att felet inte fanns i den egna bostaden. Utan resultat.
-Kollade sedan om grannen köpt någon ny elektronik från Hong Kong det senaste (han är en pryltok) men icke sa nicke.
-Sedan råkade jag stå och titta på hans väderstation. Bad honom göra den strömlös och VIPPS. Fungerande fjärrkontroller igen! :)
När han spänningssatte väderstationen på nytt så återkom inte störningen. Bevisligen var det väderstationen som störde fjärrkontrollerna.
 
Bevisligen var det väderstationen som störde fjärrkontrollerna.

Eller så är det fjärrkontrollerna som låter sig störas av vad som helst, det råkade bara bli grannens väderstation som kom i vägen först.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top