Jag kommer väl ihåg när CE märket skulle komma, det var ungefär år 1996.
CE-märkningen skulle bl.a. ersätta S-märket.
CE-märket var i första hand avsett för TULLEN, de skulle ifrågasätta import om det inte fanns CE-märke.
Idag verkar det inte vara så, kanske man inte lärt sig detta inom Tullen, eller så har de nya order. det är ju bara 16 år sedan.
Sen kom möjlighaten att självcertifiera. Och det är väl de som är största problemet idag.
CE-märkningen idag betyder inget.
Periodvis hör man att CE-märket är till för konsumenterna, och att de skall ta ansvaret.
Något de givetvis inte gör då utbildning saknas i ämnet.
Elsäkerhet är endast en del av CE-märningen, mekanisk säkerhet, provning av exvis hjälmar, barnstolar, och det som rör oss radioamatörer mest EMC. (produktens förmåga att kunna samexistera med exvis radiomottagare).
Idag är det omöjligt att se någon som helst nytta med CE-märket.
Ett exempel ur verkliga livet, den gången jag var innne på IKEA, det kom ett IKEA till Karlstad för kanske 5 - 8 år sedan. Såg jag en stor skylt vid ingången. Den visade en stor bild på en nätsladdsfördelare, stickpropp, sladdbit 3 m och en dosa med 4 eller 6 uttag. ÅTERTAGANDE! risk för eleketrisk chock stod det, man skulle återlämna produkten.
Vid elavdelningen tittade jag på sladdar och ljuskällor, kuddar och soffor är avklarade snabbt, vad såldes där tro?
Jo just den livsfarliga sladden på skylten, pallvis med sådana och folk lade dem i sina kundvagnar...
På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man studera saker som Eläskerhetserket belagt med försäljingsförbud och återtagande. Av elsäkerhetskäl och EMC skäl.
Försäljningsförbud
Det är i alla fall synd om de företag som tar CE-märket på allvar, det är nämligen inte gratis att vara laglydig.
Såvida det numera finns någon lag bakom CE-märkning???
Någon nämnde mänskligt liv, det har inget värde. Idag såväl som förr och i framtiden räknas pengar.
Mänsklig frustration är en plåga som många drabbas av, även sådan har inget ekonomiskt värde.
Man kan bli myckt frustrerad av att köpa skit som man måste slänga och köpa nytt.
de
FPD