SM4WII, smal FM på 80 talet var en övergång från 50 kHz steg till 25 kHz steg.
Nu, sedan en 15 - 20 år, gäller övergång från 25 kHz till 12,5 kHz frekvenssteg.
Vid 50 kHz steg gällde deviationen +-15 kHz med en bandbredd på mer än 30 kHz.
Vid 25 kHz steg gäller deviationen +-5 kHz med bandbredden c:a 15 kHz
Vid 12,5 kHz steg måste man gå ner till deviationen +-2,5 kHz och även minska talbandet till under 3 kHz, vilket kan ge bandbredden drygt 10 kHz.
12,5 kHz ger i allmännhet sämre ljud, och frekvensnoggrannheten är viktig, många moderna radiostationer som kan 12,5 kHz steg är försedda med någon referens med stabilisering. (kritallugn) De billigaste radiostationernan kan ligga flera kHz fel vilket ger försämrad ljudkvalitet och signal brus förhållande.
Själva dynamiken i överfört tal blir mindre med smalare bandbredd, vilket gör att man msåte se till att utnyttja bandbredden på bäst sätt, dvs tla så att man uppnår full deviation. I verkligheten verkar det däremot så att många tror att radion fixar detta själv. Något som i verkligheten är precis tvärs om. Och särskilt billigare radio har låg mickänslighet.
När radioamatörer kör SSB sitter man och har stenkoll på ALC och uteffekt, men vid FM så glömmer man helt....
En FM sändare skall ha en sk preemphasis i sändarens modulator, det betyder att man skär talbandet brant under 300 Hz, sen skall frekvenskurvan stiga upp till 3000 Hz, diskanthöjning, för att sen skäras av brant över 3000 Hz. Principen ger konstant modultionsindex, dvs kvoten av modulationsfrekvens och deviation.
I mottagaren sker motsvarnade diskantsäkning, och överfört ljud blir rakt inom 300 - 3000 Hz.
Detta kräver filter i transiverns sändare och mottgare som kan kost några extra pengalappar....
Det finns således stora möjligheter att överföra mycket bra ljud vid FM, som dessvärre inte nyttjas fullt ut. dels för att man talar fel i micken, dels för att billigare radion har felaktig talbehandling.
Men problem uppstår i först hand om man försöker hör FM trafik i bilen, med fluttrande signalstyrka.
Som snabbtelefon duger det mesta ....
Kommradio för flyget kör AM, men samma prisnciper gäller
Där har man gått över från 25 kHz frekvensssteg till 8,33 kHz steg.
Därmed måste mottagarens filter vara smalare, samt sändarens modulationsfrkvnes vara mindre, från max 3000 Hz till c:a 2500 Hz. Ger sämre ljudkvalitet, sämre diskant och distingthet i ljudet. Men de sänder ju ofta med miken sittande nära munnen, har fått mikrofonförstärkningen inställd rätt, och låter rätt bra faktiskt.
Nu ligger vi radioamatörer efter trots att vi har FM och fina radiostationer samt möjlighet och intresse att påverka.
SM4FPD