SM7CZR
Old Member
Det är inte bara radioamatörer som är kritiska.
Chatta med Cilla Benkö och digitalradioexperten - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Chatta med Cilla Benkö och digitalradioexperten - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varför behöver vi ha en ny teknik
när vi redan har telegrafin. (ironi)
//QRP
Streamad radio på mobilen utan multicast teknik skulle sänka näten ifall majoriteten skulle köra på det sättet.
Citat från artikeln;
Struntar i att kommentera a och b ovan, utan kollar extra på c och d.
C:>> ok, vad skall då dom andra 50% -en av befolkningen lyssna på ? P4 är ju ett prioriterat
nät där alla viktiga samhällsmeddelanden vid fara, krig etc skall kunna nå ut till HELA befolkningen.
D:>> Här har artikelförfattaren tydligen rökt stark tobak.... Vem skall stå för dessa gigantiska kostnader ?
Vem skall ta fram tekniken och framför allt, skall det startas statliga elektronikfirmor för att ombesörja
ombyggnationerna ?
Nä, det hela är politiskat dravel !
Med tanke på hur digital-TV utvecklingen gått, där PTS/Teracom "i samhällsnyttans" namn sålt ut block som hamnat hos kommersiella aktörer som tar betalt för reklamfinansierad dynga kan jag inte annat än hålla med ett inlägg på DI som frågade om det inte vore bättre att minska mängden radio och i stället fylla den med ett vettigt innehåll.
Tack Teemu för ett bra inlägg.
Men som erkänd surgubbe har jag såklart en del invändningar.
- Jag ser inte det som ett stort samhällsproblem att det bara finns plats för ett fåtal rikstäckande skvalradiokanaler i dagens nät.
- Valsen om "framtidssäker teknik som går att uppgradera" har man ju hört förut, senast i samband med DVB-T. Enstaka firmwareuppdateringar första året, men när DVB-T2 kom var det bara att byta boxar och traska till återvinningen med samlingen av gamla boxar.
- Vad gäller kommande bitrate och antalet kanaler i nätet kan man ju bara spekulera i vilken kompromiss det blir mellan kvalitet och intäkter.
- Sist jag kollade så varierade det från 160 på SRs kanaler till 48 på Dansbandskanalen
- Kostnaden för att bygga ut DAB+ rikstäckande tillsammans med reservkraft av beredskapsskäl torde kosta åtskilliga miljarder, då betydligt fler slavsändare krävs. Jag har inte hittat någon kostnad eller antal för de DVB-T slavar som oplanerat fick sättas upp, men trol behöver flertalet av dessa DABbas, samt såklart alla tunnlar och större inomhusanläggningar.
- Jag vill minnas att förra utbyggnaden av DAB tilll storstationerna kostade 500mkr innan de stängdes av, så ett otal miljarder blir det säkert.
- Vad bör vi göra med det tomma frekvensutrymmet? Datatrafik ?
- Dagens brokiga nät av närradio och småstationer ryms inte i DAB-nätet.
(Själv lyssnar jag gärna på 89. 2 Radio Visby | Vi spelar vad vi vill! - Teracom-fritt och finns även på nätet)
Radiodebatt: Historien om DAB - Kvaliteten som försvann