Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det låter intressant, kan du utvecka det vidare mer i detalj?Efter ett tags laboration så märker man att spolar man hänger några meter ut på en 80-dipol, kommer spärra/dämpa högre frekvenser varpå man erhåller bonusband på kanske 21 eller kanske 27-30MHz på samma dipol.
Bra sida och det funkar fint med traps som du skriver GLD, lite samma som W3DZZ men med förkortningsspolar också på bilden du länkar till. En W3DZZ har jag aldrig haft men den var ju väldigt populär för många år sedan och känslan jag har är att det går lite mode i antenner som med kläder. Vad jag förstått var den lite besvärlig att få i resonans på 10m men jag har sett varianter med ett par extra trådar som får 10m i resonans. Jag har sett att en 40m dipol kan fungera på tredje övertonen på 15m och en 80m dipol i resonans på 10m på sjunde övertonen så jag testade mina dipoler för att se hur de hamnade. 40m dipolen var mycket riktig i resonans på 15m men lite högt i frekvens. 80m dipolen har också en dip i SWR nära 10m men allt för hög för att köra den utan tuner.Förkortad 2-bands antenn och mycket mer.
https://k7mem.com/Ant_ES2B.html
Ser att andra redan gjort det mer teoretiskt vetenskapligt än jag har gjort men jag försöker väl även om det riskerar bli en låång text..Det låter intressant, kan du utvecka det vidare mer i detalj?
Jodå, det finns noterat.Minns du vad du hade för värden på den långa på de olika banden utan tuner?
Precis detta upplevde jag när jag försökte trimma antennen på 20-metersbandet genom att ändra längden på de YTTRE trådarna!Det roligaste är när man upptäcker att om man klipper, och trimmar längden innanför spolarna så sjunker resonansfrekvensen.......
Detta betyder att spolarnas placering har stor inverkan.
HejsanHej Lars VRL,
Trots att du gör ganska vilda experiment, tror jag du är inne på rätt väg. Som f ö är förvillande lik amatörradio, d v s den hobby som en del av oss håller på med!
Jag ser många frågor på ham.se av typen, vad händer om jag höjer antennen ½ meter, vad händer om jag drar ena benet som ett Inv Vee, vilket är bäst RK eller FK o s v, m m, etc.
Självfallet är det bra att utgå från vedertagna idéer ur någon handbok. Sanningen är dock att det oftast finns en mängd faktorer i antennens omgivning, som påverkar resultatet och gör det tämligen omöjligt att besvara den här typen av frågor med någon större precision.
Och det är nog där som lite amatörradio och vetgirighet kan ta dig vidare. Alltså, gör som Lars: våga experimentera!
73 & GL
Rolf
HejChoke bestående av 17 varv RG-58.
Matad med 35 m av Clas Olssons TV-koax (KTV 0,8/3,7).
Resultat:
Så här ser det ut, enligt SWR- mätaren i min Yaesu FT-450D:
Band__Undre bandgräns___Min SWR____________Övre bandgräns
80_____2,8__________________1,0 (3588-3662) _____3.0
40_____3.4__________________1,0 (7075-7117) _____3.0
20_____2,0__________________1,2 (14127-14257)___1.6
Att simulera andras konstruktioner ger väldigt mycket nyttig information.En god teoretisk förståelse är en bra bas för att sedan börja simulera olika antennlösningar i t ex EZNEC.
Om man är petigt noga med indatan till sina modeller och försöker ta hänsyn till omgivningens påverkan, så stämmer de teoretiska värdena bra med verkliga uppmätta värden. Man kan också säga att de antenner som inte låter sig designas teoretiskt och simuleras i t ex EZNEC med gott resultat inte heller har någon chans att fungera i praktiken. Så simuleringsverktygen kan användas både för nydesign och undersökning av befintliga konstruktioner. Väl värt mödan och tiden. På köpet får man många Aha-upplevelser
http://on5au.be/content/fdim/fdim1.htmlSällan man se antennbyggen av dipoltyp med ändkapcistanser.
Missade det: De 17 varven RG-58 var lindade på en ringkärna av typ FT 240-43.Minns du diameter på choke’n med?
Jag har läst trådar där man har problem med anpassningen och klipper hej vilt i trådarna för att komma ner till VSWR 1:1.
När man kollar antennens egenskaper i simulatorn ser man att lägsta VSWR är 2:1 eftersom antennens impedans är 100 ohm eller 25 ohm.
Hur man än klipper så går det inte att få till det. Denna situation ser man om och om igen i forumtrådarna.
Det där tycker jag också är intressant. Dvs se hur mkt man kan förminska & försämra en antenn men ändå kunna använda den.Så långt är jag med fullständigt, men eftersom jag faktiskt tycket de är intressant med kompromisser och fundera ut lösningar för de med frimärksstora bakgårdar o slänga upp antenner på så vill jag ha lite mer kunskap i ämnet . Har man plats för fullstora så känns de inte så mycket som ett problem ...