Är det inte så, att i princip alla "små" antenner (i förhållande till våglängden, då...) ger dålig verkningsgrad? Detta oavsett vad man hittar på för mellanled i matningen. Efter att ha läst en hel del om detta, inte minst här på forumet, har iaf jag fått den uppfattningen. Jag är på mitt mantals-QTH tvungen att hantera problemet med liten användbar yta och har därför intresse av "små lösningar". Några superlösningar som är tillräckligt trovärdiga, har jag tyvärr inte sett.
Vertikaler ger ju litet fotavtryck, men på nåt sätt måste väl jordplansfaktorn lösas och då måste man väl bre ut sig lite. En vertikal dipol kanske? men då blir det bra högt.
Det känns ju lite hästskojaraktigt att gjuta in den magiska delen så den förstörs om man försöker öppna den. Om det vore en äkta landvinning, en fungerande innovation, skulle den sannolikt patenterats och marknadsförts på nåt annat sätt och då skulle man kunna ta del av konstruktionen, risken här är väl att det bara är nån koppling som ger hyfsad impedans och SWR men inte gör en liten antenn lika bra som en stor...