Hej Bengt!
det var nog jag som skrev att man i den amerikanska tråden kommit fram till 1000 ohm både i praktiskt experiment och vid en datorsimulering. Jag tänker börja med att ansluta stubben direkt till balunen, funkar inte det så bra så blir det plan K-A dvs "vandrande matningspunkt".
Tack för din ritning och ditt inlägg, jag klipper in ditt mail härunder. Så alla ni som läser! här kommer ett inlägg Bengt bett mig lägga med i tråden:
Jag har låtit fantasin spela och "snickrat" ihop en riktantenn bestående av colinjära element i broadside.
Det blir 4 halvvågselement plus två kvartvågselement = 5 halvvågor i varje våning. Totalt 10 halvvågor i fas. Bör bli några dB i vinst!
De tre öppna fedderstegarna som förbinder de båda "våningarna" skall vridas 180 grader för att erhålla korrekt fas. Hoppas jag har hållit tungan rätt i mun. Jag har "skuggat-ritat" de halvvågor och kvartsvågor som är aktiva för att lättare åskådliggöra antennens riktverkan.
Matningen kan ske på samma sätt som den enklare versionen, colinjär-antennen, beskriven tidigare i denna tråd. Alltså, öppen feederstege med balanserad tuner eller kvarvågsstub med 4:1 balun beskriven av AOM. Fördelen med feederstege ner till sändaren och tuner är att man kan använda antennen som ett multibandsystem. Det är ju en betydande "metallmassa" som är involverad!
Ett unikt drag med denna riktantenn är att den utgörs av två "slingor" som DC-mässigt är kortslutna. Man kan då "drosselmata" feederstegen med lågspänd växelström och på det viset värma bort isbark. Detta om någon av er funderar på att göra en DX-spedition till Grönland eller Spetsbergen!
73
Bengt
SM6APQ
Jag klipper in Bengts ritning här:
View attachment 2537