Flera tråder utrullade här - SSA, QSL och DXCC.
- Alternativ QSL-service finns redan via vanliga posten, för dem som inte vill vara med i SSA eller orkar organisera en egen byrå. Elektroniska QSL är ytterligare ett alternativ. Kan man skicka miljarder dollars runt världen i form av digitala ettor och nollor kan man nog också skicka QSL med tillräcklig säkerhet.
- QSL och DXCC: Några använder för hög effekt regelbundet eller har krämat på lite extra någon gång för att knipa ett rart DX. Några kör ihop nya länder med sin egen signal från klubbstationen. En del kör SSB på CW-delen i testerna. Många DX-QSO körs idag utan att man utväxlar anropssignalerna minst en gång per QSO (Vissa DX-stns sänder bara sin egen signal var tionde minut eller så ... kanske räknar de med att man ser deras call via något DX-cluster?) Några är så fräcka att de kompletterar sina QSO via något cluster eller på webben. Man kan ha olika uppfattningar om var gränsen går och jag avser inte att moralisera över att andra tycker annorlunda än jag. Men jag inser alltmer att det handlar om att sträva efter något för sin egen del, att sätta egna mål, att jämföra med sig själv. QSL och särskilt QSL för DXCC blir alltmer betydelselöst. För en radioamatör borde prestationen att pratat med någon på en liten ö på andra sidan jorden vara viktigare än prestationen att få loss ett QSL. För min del räcker det med att man på heder och samvete talar om hur många DXCC man kört!
- SSA: Jag har varit med i 30 år nu. Jag tycker det är en jättebra förening. Den har betytt mycket för mig. Tillvaratagit mina intressen, skickat QTC nästan varje månad och erbjudit QSL-service. I och för sig har jag inte skickat elller hämtat ut QSL på många år. QTC minskar ju också i betydelse, eftersom webben blir alltmer både nyhetsförmedlare OCH en resurs ndg tekniska artiklar. Men fortfarande blir jag lite glad när den ligger i postlådan.
Jag betalar gärna igen lite till denna förening, även om jag just nu inte använder QSL-servicen eller läser så mycket i QTC. Kanske sponsrar jag därmed några nya och/eller unga radioamatörers använding av dessa resurser. Men ... det är helt ok!