FT5ZM - litet tankar

RM2D

Well-Known Member
Ingen som kör CW och SSB på kortvågen kan ha undgått FT5ZM-expeditionen som just nu fyller banden med breda pileups.

FT5ZM - Amsterdam Island DXpedition 2014 | Ham Radio Expedition to Amsterdam Island, Indian Ocean, 2014

Det är kul med expeditioner och DX-jakt (jag säger detta som viktig inledning för att inte få folk att tro att jag är motståndare till litet speciella händelser på banden).

Vad jag däremot vill skapa litet meningsutbyte runt är huruvida expeditioner själva delvis är orsak till den hysteri och stress (med erbarmligt dåligt uppträdande) som finns på banden just nu?

FT5ZM består av ett ypperligt gäng av erfarna, uthålliga och dugliga operatörer. De arbetar av pilen oftast effektivt och kör många kontakter. Med betyder det att MÅNGA olika stationer får QSO – eller att ett begränsat antal Big Guns kör många kontakter på många band och trafiksätt?

Vi kan aldrig sträva efter full rättvisa någonstans, så också inom DX-jagande, MEN…

Är det rimligt att ”Leaderboards”, cluster, Skype-DX ringar och liknande så till den MILDA GRAD haussar upp aktiviteten så att alla verkar tävla om att köra denna och andra expeditioner på alla tänkbara band och trafiksätt?

https://secure.clublog.org/charts/?c=FT5ZM&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter#r

Vad är roligast? Att jag själv lyckas tränga undan ett gäng "small pistols" för att tillgodose mitt ”behov” av att köra FT5ZM på alla tillgängliga ”band slots”

eller att ta avstånd från pilehysterin bland big guns och ge möjlighet till en liten station att åtminstone köra FT5ZM på ett enda ynka band?


Kanske behöver jag inte köra FT5ZM på 15 band slots om jag redan har Amsterdam Island konfirmerat på flera olika band och trafiksätt. Räcker det inte att köra dem på ett antal band och trafiksätt för att sedan om tio år komplettera med de som jag inte lyckades med denna gång?

Som det är idag ser man tydligt att det gått troll i att ha ögonen lika fokuserade på Clublogs Leaderboard som att snurra på VFO-ratten och försöka hitta FT5ZM precis då de bytt band och är då en kontakt är enklare att få? Även bland svenska amatörer verkar hysterin infunnit sig…

Detta i kombination med DX-Cluster och RBN gör att i princip 50% av alla på banden aktiva amatörer idag antingen ropar eller lyssnar i FT5ZM:s gigantiska pileups.

En annan sak som slagit mig är att operatörerna slentrianmässigt sprider ut pilen 5-20 eller i västa fall 30 KHz från sändningsfrekvensen. Man säger att man vill få en mer effektiv hantering av pilen, men hur effektivt blir det om man sprider ut pilen 20 kHz men ändå huvudsakligen besvarar stationer som ligger på 5 kHz avstånd? Jo, man skapar en pile som är konstant över 20 kHz men som i många fall endast koncentreras till ”fiske” på 5, 10, 15 eller 20 kHz avstånd från frekvensen. Bättre hade varit om DX-stationen hade angivit ”UP 5 and above” och verkligen använt VFOn för att glida upp och ner och plocka stationer.

DX-expeditioner skapar själva en grogrund för ”zoo” då man lyssnar på det eviga skriket om att ladda upp onlineloggar (helst i realtid) och ge möjlighet till en hysterisk profilering på Leaderboard scores. Om man skapar en egen loggsökningssida utan Leaderboard, så fyller man syftet att visa om kontakterna var ok, så DX-jägarna slipper dubbelköra DX-stationen, men på köpet slipper man tuppkamshetsen runt leaderboards.
 
Last edited:
Oj det var ett laddat inlägg Mats. Kan säkert irritera många men inte mig. :-)

>>>"Kanske behöver jag inte köra FT5ZM på 15 band slots om jag redan har Amsterdam Island konfirmerat på flera olika band och trafiksätt. Räcker det inte att köra dem på ett antal band och trafiksätt för att sedan om tio år komplettera med de som jag inte lyckades med denna gång?"

Det är ju en diskussion som förts ganska länge. I början av karriären när det jagades DX så nöjde jag mig med att fånga DX-peditionerna på ett eller några band, de band jag hade antenner uppe för. Jag räknade bara CW-kontakter för mitt privata "DXCC", en lista ur QTC som jag prickade av. Numera nöjer jag mig för det mesta med att lyssna i Pile-up:sen med den vetskapen att om jag sänder ut 1 kW till mina Yagis etc så vet jag 100% säkert att mina signaler också går fram ända in i HF-steget i vederbörande DX-stations mottagare. Att sedan operatören inte väljer att lyssna på just mina signaler som kanske dränks av andra är egentligen ointressant. Det är faktiskt DX-operatörens fel att han inte får min signal i loggen. Rent tekniskt är det så och det kan räcka att resonera så här. Men visst kan det vara kul att köra ett rart land då och då. Det görs också.

Det har hänt att jag under två veckors tid lutat mig tillbaka i radiostolen och väntar till allra sista dagen då den värsta kalabaliken klingat av och efter att ha klurat ut var och hur DX-stationen lyssnar, ropat några gånger och fått svar. Åhh vad bra det känns. Man får försöka låta bli att bli irriterad på alla de som medvetet jävlas och andra som är orutinerade och i stället se det här som ett slags krigsspel - telekrig - där rätt taktik att sända på rätt frekvens i rätt tid är det som räknas och ger utdelning. Nej, jag tänkte inte alls så strukturerat i början av min karriär då DX jagades på blodigt allvar. Ofta gick pulsen upp till det dubbla och man svor och hade sig när DX-en inte svarade eller när någon knäppgök började ropa CQ exakt på DX-ets frekvens. &¤%#&&?/¤ Jag känner till en del sådana DX-are som man knappt kan ha i möblerade rum som tar detta på blodigt allvar. Tur man kan behärska sig.

Just det här med att köra ett DX på alla band och alla modulationssätt är en intressant företeelse. Orsaken måste vara att det skapats diplom och det hela handlar om tävling, tävling och åter tävling snarare än att knipa ett (1) nytt land på ett (1) band för att sedan vara nöjd med det. Om man tänker sig kortvågsområdet som ett (1) enda jättestort amatörband från 1,8 - 30 MHz så blir det ju ganska ointressant att jaga samma station i tid och otid på olika frekvenser inom det bandet. Det vore dessutom samma sak som att försöka köra ett DX på t ex 14 MHz bandet gång på gång och ropa igen så fort DX-et byter frekvens. Först på 14,022 sedan på 14,043 och sedan på 14,004 MHz. Jaga DX-et med blåslampa. Är det inte radioterror? Totalt meningslöst så klart men bara så länge som någon inte kommit på den geniala iden att skapa ett diplom så att det blir tävling igen och man får poäng för varje ny frekvens. Någon sorts av WAF-diplom. Worked RM2D on All Frequencies typ.

Ja det var några spridda tankar så här efter lunch. Radioamatörer är konstiga varelser och hobbyn ännu konstigare eller hur Mats?
 
Last edited:
Att köra stora DX-peditioner barfota är knepigt men det går. Bäst går det då en rutinerad operatör håller ordning och sätter gränser, både på trafikbeteenden och frekvensutrymme. Positivt är också när vederbörande gör riktade anrop för att begränsa pilen, men det där skapar förstås frustration också som en del inte förmår att kontrollera.

Ännu värre frustration skapar en inkonsekvent DX-operatör. Ett exempel är att under expeditionen till Peter I för några år sedan lyckades en trött operatör som sorterade på siffrorna i callet vara inkonsekvent. Ibland körde han 15 stationer med siffran 7 för att sedan köra en station med siffran 8, därefter glömma bort 9:a och gå till siffran 0. När sedan en landsman fick kontakt övergick han till rag-chew. Då gick ett kollektivt stön över världen som man inte behövde radio för att uppfatta.

Jag körde Peter I barfota men fick ändå till 3 band på ssb och cw. Det går, men det tar tid.

De senaste dagarna har jag lagt ner ett antal timmar för att få kontakt med FT5ZM, främst på 40m. Kanske jag finns i loggen, det är ytterst frustrerande att när man så plötsligt hör respons så måste det i vanlig ordning vara nån som lägger lock på utfrekvensen genom att tuna i 20 sek. Därav kanske.

Frustration för att det var möjligt för EU att köra. DX-et verkar lägga mer energi på Japan och NA än på Europa, men det där är förstås en högst subjektiv bedömning.

Frustration för att när det är dags för EU så spårar tokstollarna ur så till den milda grad att DX-et packar ihop.

Men ibland går allt som på räls. Alla uppför sig. Lyssnar man på DX-frekvensen och scannar pilen så låter det som växelsång i nån katolsk kyrka. Då är det kul. Även om man inte får till det ändå så känns det bra att ha haft chansen på lika villkor utan olidligt tjuv och polis-QRM.

Märkligt nog har jag slutat skicka QSL för att få ett eftertraktat sådant tillbaka. Det behövs inte längre, jag är nöjd om jag säkert vet att jag haft kontakt. Så sluta tuna när jag får svar är ni snälla. :)
 
Intressant föredrag. Jag har sett det tidigare och det ligger väl en hel del sanning i det han säger.

Men man kan ju ändå undra vad som ligger bakom de medvetna störningarna. Faktum är att många av dessa inte kan avfärdas genom att skylla på nya orutinerade amatörer som har dålig koll på läget. Jag har tillbringat mycket tid med att analysera pile-ups (nästan uteslutande på CW dock) och kan bara konstatera att en del av de som stör medvetet är oerhört skickliga operatörer som har full koll på vad de gör. Både tekniskt att ställa in rätt frekvenser men också bra CW-operatörer. Inga nybörjare där inte. Det händer ibland att något sådant "piratproffs" tar över trafiken från ett äkta DX på ett nästan omärkbart sätt och utger sig för att vara DX-stationen för att köra vidare i exakt samma tempo och med fraser. På det sättet luras alla de som inte är tillräckligt erfarna att tro att de kört ett nytt land. Det är här man brukar höra allt fler som sänder pirat pirat...

Detta är inte lätt.
 
Tack för intressanta synpunkter. Har pratat med K6VVA vid ett flertal tillfällen (både under expeditioner med 599 kontakter och längre ragchew), men hade faktiskt inte uppmärksammat den intressanta videon.

Vi får se om det blir något gensvar även hos de som känner att jag (och möjligen andra) är fel ute. Det var inte "sanningen" som jag ville belysa, utan strikt min personliga iakttagelse och slutledning att leaderboards, cluster och illustra skype-ringar för de utvalda kunde skapa denna typ av "hysteri",

73 de LRR
 
Mats har rätt i det mesta han säger. DX-clustret är kanske ”värsta” boven, men är svår stoppa. Det är ett bra hjälpmedel men drar också till sig dom som bara vill ”jävlas”.

Ett gissel som går att stoppa, om expeditionen vill, är Leader boards. Det skapar en stor aktivitet av dom som vill köra alla moder på alla band och se sig högt upp i listan.

Däremot är online logs viktigt då man där kan se om man verkligen finns med i loggen. Detta för att undvika att folk kör ”säkerhets-OSO:n” för att vara säker på att man finns i loggen.

Jag har själv dragits med i Leader board några gånger men försöker hålla mig därifrån. Själv är jag intresserad av DXCC och Challenge. Jag försöker oftast bara köra det jag inte kört tidigare. För DXCC ett QSO på SSB, CW och RTTY. Sedan för Challenge ett QSO per band oberoende av mode.

73 Leif SM5KNV
 
Mats har otroligt rätt i det han säger! En soppa utan dess like! Har lyssnat väldigt mycket på många olika band och man kan bara ta sig för pannan när man lyssnar. Med expeditioner och ett uppförande på banden som denna expedition skapar, ja då behöver vi som gillar DX och långväg kontakter inga externa fiender.

FT5ZM skapar tillräckligt mycket bad will själva genom att favorisera vissa regioner, läs N och S America, samt Asien. Naturligtvis styrt av pengar, där finns väl bulken av dollarna och bidragsgivarna att man bara baxnar och tyvärr kan inse varför så många ballar ur och saboterar. Inget försvar för detta betende, men lite är det allt självförvållat från operatörernas sida.

Har hört så många exempel på detta, på så många band att jag bara kan beklaga dessa oerhört erfarna operatörer som deltar. Erfarna, kompetenta, ja det är i alla fall bilden man får när man läser på nätet kring deras antecendia, erfarna, kompetenta mm. mm. Men lite, väldigt lite, tycker jag att denna erfarenhet och kompetens speglas i många av dessas körstil.

Som väldigt liten pistol får jag väl vänta tills hysterien lagt sig i mitten på nästa vecka, försöka få dem på något band, så man åtminstone kan räkna sig dem tillgodo för ett DXCC. Men fy tusan vilken otrevlig eftersmak denna kontakt kommer at lämna i gommen :( frågan är väl om det känns värt det? Får väl se nästa vecka, helt säker känner jag mig inte på att de förtjänar en plats i min logg.

Länge leve äkta DX körning!

/J
 
BYC skrev; "Länge leve äkta DX körning!"
----

Intressant uttryck som skulle kunna beskrivas som att ropa ett sporadiskt CQ i rättan tid och få ett svar från någon långt borta på andra sidan jordklotet där anropssignalen och landet är av underordnad betydelse. Avståndet borde komma i första hand.

Eller att ständigt lyssna över bandet och långt där nere i bruset gräva fram en "liten pistol" från Långtbortistan som ropar CQ med handpump och svara denne. Även här borde avståndet ge poäng.

Sedan kan man förfina DX-jakten genom att göra det svårt för sig. Antingen genom att dra ner effekten på sändaren eller välja andra amatörband än de som är mest optimala för trafik med en viss världsdel, avstånd eller land. Att köra en jänke på 160 m med 5 W och en dubbel extended G5RV blir på så sätt en större bedrift än att att knipa FT5ZM på 15 m med 1 kW och en 4 elements Yagi som många av storfräsarna har.

Jo, det ligger mycket i det Mats skriver och om vi skall utse någon syndabock för den röra vi hör på banden så är det nog alla moderniteter som DX-cluster och Internet i kombination med att DX-peditionerna blivit så oerhört stora och drar till sig inte bara de seriösa som tävlar om att få köpa sina diplom först först och komma med på alla topplistor utan även de som inte har en chans att tränga igenom Pile-up:s och som tar ut sin frustration på att störa och jäklas. Ju mer panik som uppstår desto bättre och ju roligare verkar det vara.

Det är nog bara att gilla läget boys. Om man utgår ifrån att situationen är som den är och att oredan och röran är normalläget så kan man ju istället glädja sig över de få gångerna som det är ordning och reda. Det förekommer ju ibland och när det blir för rörigt så kan man byta frekvens eller stänga av radion. Så gör jag nuförtiden men det är lätt att säga ty jag jagar ju varken diplom eller QSL. Jag gör som ZBB, nöjer mig med att VETA att jag kört den eller den stationen och sätter ett kryss i listan. Fler borde lugna ner sig och inte ta allt så allvarligt?
 
Jag kan bara hålla med i det som tycks vara den gemensamma nämnaren. DX-expeditioner överlag har gått helt överstyr. Det är förvisso ingen särskilt ny företeelse men nog kan man märka en gradvis försämring över åren. Och då lyssnar jag nästan uteslutande på CW.

Klychan "det var bättre förr" stämmer verkligen i dessa fall! Före cluster, skype, leaderboard och allt vad det heter. Idag behöver ingen leta efter DX - det räcker bra att starta datorn. Även om jag alltid haft ett intresse i att köra DX och även om jag fortfarande stångas i pileup'erna, så ger alla dessa honor roll listor med sina självutnämnda DXperter en fadd smak, när man hör uppträdandet i pileup. Konstant ropande, ur synk, oavsett vem DX:et efterfrågar!

Visst är det så att DX-operatören kan ställa till onödig oreda med ett oskickligt agerande men det fråntar inte oss som jagar DX:et ansvaret på något sätt!

Nåja, det är ju bara en hobby... :)

/Lasse
 
Jag glömde ett annat otyg som skapar oreda i piler och ropande "i otakt"... CW-dekodrar

Innan dessa började göra intrång på allvar för ett par år sedan (?) var det i alla fall aningen bättre disciplin i CW-pileups. Nu dristar jag mig till att påstå att SSB-pileups faktiskt är mer civiliserade, om operatören på DX-sidan är driven och faktiskt vågar hänga ut de mest flagranta orosmomenten, då dessa ropar vid fel tillfälle.

All oreda ska definitivt inte skyllas på dekoderanvändare, men det underlättar om man faktiskt kan telegrafi om man ska ropa i en CW-pile. Under min sista Vietnamoperation slog det mig att väldigt många CW-operatörer lät som proffs då de sände, men verkade vara noviser i mottagningsläge. Mina svaga signaler i kombination med starkt QRM skapade nog en hiskelig röra i vissa dekoders :)

Men vad spelar det för roll om man kan CW eller inte... Man kan fylla en ruta i leaderboard om man har tur ändå :)

73 de LRR
 
Last edited:
"The BIG PICTURE Of Expedition Operating And The Direct Relationship To Anti-Social Pileup Behavior describes the problems and also solutions to the dysfunctional behavior we unfortunately hear in DX & IOTA Pileups on the Amateur Radio bands these days."

The BIG PICTURE Of Expedition Operating And The Direct Relationship To Anti-Social Pileup Behavior - YouTube

Man undrar hur han kan prata så intensivt utan att ta ett andetag, för det låter så även om det han säger "makes sence"
 
totalt kaos på kortvågen?
tester överalt dårlig radio operatörer
jag för min del har övergått till digi modes
totalt tystnad i radiorummet
hörde en svensk radioamatör säga att han hade
för sig at döda alle ringer på 80m samt 40m
så vad finns snart kvar av voran fina hoppy
 
Jag brukar lite skämtsamt beteckna amatörradio som ett "asocialt medium".
Det verkar som om detta inte ligger så långt från verkligheten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Operatörerna på FT5ZM är mycket erfarna och skickliga. Ingen skugga vilar över huvud taget på dessa operatörer. All kritik ska riktas mot dom som ropar och inte vet hur man ska bete sig. För att inte tala om alla psykfall som gör allt för att jäklas. Och att påstå att FT5ZM favoriserar vissa områden tror jag inte på. De siktar in sig på de områden som för tillfället har den bästa öppningen. Har sett statistik nyligen och det område som hade de flesta kontakterna med FT5ZM var Europa. Sydamerika var en droppe i havet.

73 Leif SM5KNV
 
Håller ned Leif i allt väsentligt.

Amsterdam Island ligger förhållandevis bra till för Europa och det är en helt annan sak för USA. Ta fram Google Earth och rita en linje mellan Nordamerika och ön, så är det enkelt att förstå varför de försöker köra NA då det är Grey Line. Nu är ju Nordamerika en stor kontinent också vilket innebär att Grey Line förflyttar sig sakta mellan Nordöstra delarna och W7/VE7, så det tar lång tid innan man följt solen förändring.

Skuggan ska nog som vanligt numera falla på otåliga EU som tror detta är sista gången ön aktiveras... samt till mentalvården som i stället för gratis telefon, verkar ha givit några av de mest komplicerade fallen.... amatörradiosändare och cluster, samt till europeiska telemyndigheter och amatörradioföreningar som inte sett till att lära folk tillräckligt hyfs - eller pröva deras lämplighet som radioamatörer.

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
KNV skrev; "Operatörerna på FT5ZM är mycket erfarna och skickliga. Ingen skugga vilar över huvud taget på dessa operatörer. All kritik ska riktas mot dom som ropar och inte vet hur man ska bete sig."
----

Det är att göra det lite väl enkelt för sig Leif.

Jag tycker nog att man kan ha anledning att även rikta kritik åt de erfarna och skickliga operatörerna som nu deltar i FT5ZM-expeditionen. Faktum är att det är deras aktivitet med flera stora multistationer på flera band samtidigt som skapar stort kaos på banden med mycket breda Pile-up:s som upptar stora delar och på vissa band försvårar (nästan omöjliggör) för de som vill använda banden för annan mer avslappnad trafik.

>>>All kritik ska riktas mot dom som ropar och inte vet hur man ska bete sig."

Det låter också som en enkel förklaring som jag inte köper.

Enligt min 40 åriga erfarenhet av Pile-ups (i huvudsak på CW) tar det ganska många år innan man som nykomling börjar inse hur man bör bete sig för att kvala in bland de erfarna. När man lyssnar över banden så finner man faktiskt även många old timers med placeringar högt upp i topplistorna som fortfarande tummar på de många oskrivna reglerna i sin iver att få ett nytt land i loggen eller komma före i kön. En del är kass operatörer medan andra är duktiga men har vassa armbågar. Djungelns lag där de starkaste vinner. Samtidigt måste det väl finnas plats för de gröna hopplöst oerfarna att genom egna bistra erfarenheter försöka bli erfarna och skickliga som du är nu.

Men...

Jag förmodar att du själv liksom jag, var oerhört oskicklig och rent av en dålig operatör i början av din karriär. Kanske du liksom jag lyssnade dåligt och inte alltid uppfattade "UP-kommandot" och inte heller kände till att det i nio av tio fall på CW betyder "UP" - Jag lyssnar 1 kHz upp. Du ropade väl förmodligen på DX-ets frekvens och störde de erfarna skickliga operatörerna precis som jag gjorde eller hur? Av misstag så klart och p g a mindre vetande. Inte för att medvetet störa och jäklas. Kommentera gärna detta.

Jag menar att i och med DX-peditionerna numera har blivit så stora och kör med hög effekt till effektiva antenner så blir de ju lätta att höra även för de mest oerfarna nybörjarna som får all sin information uteslutande från DX-clustret. Det är inte heller säkert att de oerfarna är medvetna om att de verkligen är så himla oerfarna och oskickliga att de borde låta bli att ropa på t ex FT5ZM. Hur skall en oerfaren veta det och hur erfaren måste man vara för att få lov att delta. Vem avgör?

Allt är ju relativt...

Jag som enligt min egen egen bedömning är en mycket skicklig CW-operatör upplevs ibland av andra som är ännu skickligare än jag (det finns massor med sådana som jag betecknar som superproffs) som rent av en "very bad operator" - ett uttryck som jag läste på DX-clustret just hemkommen från en av mina DX-peditioner till Pacific. Man ser ibland uttryck som "no ears" etc men det kan ju vara en störning som gör att det blir en propp i flödet. Men kanske just den negativa kommentaren var skriven av en oerfaren oskicklig nykomling som inte hängde med i 150 takt som min dator sände - och som ville hämnas lite på mig för att han missade ett nytt land. Jo, så var det nog. :-)
 
Plans: Clublog is a fine tool, but this year: OQRS qsl: Yes, but...
But no more clublog leaderboards.
Why? Leaderboards stimulate friendly competition between primary the big gun DXers to work DXpeditions on all possible bands and modes ('slots').
DXers who have worked the same number of slots are ranked according to the time they took to fill the slots (quickest first, or "first past the post").
Some amateurs feel that leaderboards encourage the big guns to work the DX again, and again, having already worked the DX many times before, on many bands and modes, and got their confirmations. So it seems something like a dxpedition contest !
The argue is that this "selfishness" makes it harder and difficult for the little pistols and novice DXers to work the DX.
That is why is am not goiing to use the clublog leaderboards this time during TY1TT.
And more: i am goiing to stay and make more qso's on 1 or 2 particulairy bands in one mode to give the little pistols a chance to work TY.
I hope this will be appreciated, and understood by the dx community.
TY1TT-BENIN-DXpedition
 
Och här har vi myntets andra sida:

Expedition Leaderboards: Good or Bad? | G7VJR's Blog

Det finns som synes både argument för och emot.

Det vi bör fråga oss är om DX-ing har blivit samma njutningsfulla aktivitet som det en gång var - eller om lättillgängligheten till DX genom allsköns icke radiobaserade verktyg (läs internet) har gjort saker och ting litet alltför slentrianmässigt och att breda axlar, vassa armbågar och stora muskler är det enda som gäller numera för att via sin "manlighet" och hur "fantastisk" man är som operatör ?

LRR
 
Att det blir stora Pile-up:s beror på att intresset för DX och diplomet DXCC aldrig har varit så stort som nu.”Alla” jagar DX. Jag tror att aktiviteten på banden skulle vara betydligt mindre om ingen vore intresserad av DX och att jaga diplom. Att ett gäng entusiaster gör egna ekonomiska uppoffringar för åka ner FT5Z, Amsterdam Island, tror jag är mycket uppskattat av ett mycket stort antal radioamatörer. Ett bevis på detta är ju det stora antal ”gubbs” som ropar. Dom åker ju givetvis också ner för att som tycker att det är kul.

Att expeditionen har bra utrustning och är igång under en längre tid gynnar även dom som kanske inte har möjlighet att sätta upp stora antenner och köra med stora slutsteg. När väl anstormingen bedarrar på slutet av expeditionen har dom sin chans att få ett nytt DXCC-”land”.

Att det inte skulle finnas plats för ”avslappad trafik” tycker jag är lite överdrivet. Lyssnade just runt på några olika band och det fanns gott om plats för ”vanliga” QSO:n.

En god operatör blir man genom att lyssna, lyssna och lyssna igen. Hur gör man? Hur gör andra? Fråga på den lokala radioklubben. Finns det några radioamatörer i bekantskapskretsen?

I år är det 35 år sedan jag fick mitt hett efterlängtade cert och signalen SM0KNV. Bodde på den tiden i Bromma.
Att jag var ”oerhört oskicklig och rent av dålig operatör”, vet jag inte direkt. Jag skulle kalla det för oerfaren, med allt vad det medför. Jag var inte purung och tycker jag hade upparbetat ett visst mått av sunt förnuft. Och att förstå att ”UP 1” betyder att DX:et kör split var inte alltför svårt. Men visst gjorde jag fel och sände på DX:ets frekvens, det gjorde jag. Det händer även idag, fast inte så ofta. Det händer ju ibland att man får ett ”senior moment”, hi!

Somliga tycks tro att så fort ett DX dyker upp på clustret är så gott som DX:et redan i loggen. Om man tror det blir man snart besviken. Konkurrensen är jättestor.

Slutligen kan jag säga att efter 35 år är jag fortfarande inte en skicklig CW-operatör. Men övning ger färdighet. Jag har övat i 35 år, hi!

73 Leif SM5KNV
 
Back
Top