FT5ZM - litet tankar

Syftet med "leaderbaords" är att hålla koll på vilka band man kört stationen på... eller att visa andra hur duktig man är :)
Tack för infon. Det låter snarare som det senare ;) Har man inte koll på det själv...?
// Åke
 
Jag hade inte heller hört talas om "leaderboards". Tack för info och länken, Mats. Jag var säker på att jag kört FT5ZM även på 17m SSB och 15m CW, men det verkar inte vara med. Hmmm. Rätt nöjd ändå eftersom jag nyss körde dem på 80m CW. Så, enligt mig själv har jag kört dem på 10m, 12m, 15m, 17m, 30m 40m och 80m. Allt på min 100m horisontella loop, med stege och s-match. :-)
Sture
 
Faktiskt precis därför jag skaffade en fåfängesignal.
Jag vet inte hur ofta jag fick just svaret HA6BNV...
Till slut tröttnade jag. Nu blir det sällan fel.
Ge mig en SM-signal så skall jag sluta vara "fåfäng"! :)
// Åke
 
Jag tycker att det är mysigast att leta med vfo.n efter svaga stationer långt bort, gärna på 17m där det inte är tävlingar och hets. Och med hjälp utav dsp.n i min radio lyfta fram stationen och ha ett lite längre och spännande qso, gärna där vi snackar teknik. Mitt qth har inte en störning. Jag minns speciellt en gång när jag pratade i en halvtimma med en som bodde i en stuga på Irland och körde 8watt på en tråd mellan nocken och skorstenen en stormig natt. Han hade varit raf-pilot under andra världskriget.
Jag kan förstå spänningen i contestkörandet också, men det är inte min kopp te. Jag jobbar med datorer dagligen, därför vill jag inte sitta och och ha dessa framför mig när jag skall njuta av radion.
 
Så, enligt mig själv har jag kört dem på 10m, 12m, 15m, 17m, 30m 40m och 80m. Allt på min 100m horisontella loop, med stege och s-match. :-) Sture

Imponerande att få dem i synnerhet på 40 och 80 meter med 100W och horisontell loop Sture! Visst är det en tjusning att nå långväga stationer med enkla medel.

CW rules for LP and QRP DX!

73 de LRR, Mats
 
Njae, jag kör ca 700W på alla band, utom på 30m där det är 100W för min del. Tycker ändå det är kul att loopen funkar så pass bra på alla band. Det gick för övrigt trögt på 30m, och kanske andra länder får köra högre effekt där?

SA2CER nämner Contest. Och visst blir DX-jagandet mer tävlingsinriktat med dessa leaderboards?

Jag har aldrig räknat hur många DXCC jag har, och bryr mig inte om pappers-QSLn särskilt mycket. Har dock tryckt upp nya kort så att jag kan svara om FT5ZM skickar. ;-)

Sture
 
100 meter blev visst 100 W då jag läste för fort.

Oavsett vilket, var det en prestation med horisontell loop på det avståndet.

73 de LRR, Mats
 
Tack, säger jag som också kör 100m stegmatad loop. Avståndet till FT5Z är dock inga bekymmer. Däremot har jag haft svårt att höra dem på 160m och då inte heller försökt. På 80m är det svårt att hävda sig utan effekt i en pile men från 40m och uppåt går det utmärkt.

För övrigt SA5A så var just 30m lättast att köra. Kanske just därför att man inte tävlade med "kilowattarna".

Har ibland kört något QSO från SK3BG som har 1kW och Yagiantenner i toppklass. Det man hör kör man ofta redan på första försöket. Det känns nästan osportsligt, som doping liksom... :)
 
Sista dagens aktivitet för FT5ZM.

De som inte kört har en bra chans på 24901 (lyssnar 3-5 up). 599 på mätaren här i Moskva i skrivande stund. Ingen hiskelig pile, så borde gå för de flesta att få QSO.

73 de RM2D, Mats

För SSB-amatörer kan 28487 vara lika bra chans. 59 här oxo.
 
Last edited:
Lite bökigt att leta var han lyssnar när man kör remote med enbart en mottagare, men lyckades och så hamnade även jag i loggen.
Mest lyssnat de gånger jag varit på och egentligen inte direkt ansträngt mig, liksom inte hela världen om jag hade misslyckats!
 
Back
Top