FT5ZM - litet tankar

KNV skrev; "I år är det 35 år sedan jag fick mitt hett efterlängtade cert och signalen SM0KNV. Bodde på den tiden i Bromma.
Att jag var ”oerhört oskicklig och rent av dålig operatör”, vet jag inte direkt. Jag skulle kalla det för oerfaren, med allt vad det medför. Jag var inte purung och tycker jag hade upparbetat ett visst mått av sunt förnuft. Och att förstå att ”UP 1” betyder att DX:et kör split var inte alltför svårt. Men visst gjorde jag fel och sände på DX:ets frekvens, det gjorde jag. Det händer även idag, fast inte så ofta. Det händer ju ibland att man får ett ”senior moment”, hi!"
---

Tack tack, ja jag har inga större avvikande meningar om vad du skriver i stort. Ville bara känna dig lite på pulsen då det aldrig skadar att se på saker och ting från flera synvinklar. Dvs man får försöka att placera sig på olika stolar - t ex den oerfarne nybörjarens stol - och försöka förstå hur olika personer resonerar. Själv fick jag mina DX-ögon öppnade efter mina egna DX-peditioner till Grand Cayman isl och Cook-öarna. Den som aldrig suttit "på andra sidan" har enligt min mening missat något stort. Det är helt enkelt en häftig upplevelse att vara ett eftertraktat DX-byte och höra hur getingboet surrar och alla bålgetingarna jagar en! En del vänligt sinnade men andra rent av livsfarliga.

Och då skall vi komma ihåg att varken ZF eller ZK1 är några ovanliga och särskilt eftertraktade DXCC-länder. Kan mycket väl tänka mig hur operatörerna på FT5ZM känner sig när de styr världen med sina F-tangenter och Enter-slag. Fler skulle få möjligheten att uppleva detta och därmed få en ökad förståelse för vad allt detta handlar om. Ibland rycker det i DX-peditionstarmen och man vet aldrig när nästa DX-pedition kan bli av. Dock känner jag nog mer för minimalistiska övningar där antalet QSO inte är det enda kvalitetsmåttet utan istället skulle jag vilja leta upp de stationer jag själv vill köra och i övrigt köra DX-peditionen på mina egna villkor. Så egoistisk kan man tillåta sig vara när man betalar allt ur egen ficka - vilket nog inte FT5ZM kan göra. Här gäller det att tillfredsställa "aktieägarna" som sponsrat kalaset. Häpp!

>>>Slutligen kan jag säga att efter 35 år är jag fortfarande inte en skicklig CW-operatör. Men övning ger färdighet. Jag har övat i 35 år, hi!

Det är sant att man aldrig blir fullärd. När jag läste Mats inledande inlägg var jag tvungen att Googla på "Leaderbord" ett uttryck jag aldrig hört talas om förut och inte visste ens att det existerade. Nåväl, nu vet jag mer och kan väl förstå att de "Big Guns" som "kört allt" flera gånger om ständigt måste ha nya utmaningar att kämpa för. Då blir det naturligt att köra en DX-pedition om och om och om igen på olika trafikslag, olika band och kanske med olika något annat. Jo jag fattar precis tänket här! Utan att jag kände till det här med "Leaderbord" så har det faktiskt hänt att jag själv jagat något rart DX på så många band som möjligt och förmodligen finns registrerad på någons Leaderbord - hemska tanke. Egentligen ointressant då jag ju inte samlar på vare sig diplom eller QSL. Inte ens DXCC har jag köpt. Jag drogs väl med i hetsjakten eller var det grupptrycket som styrde. Man hör ju ens DX-jagande kompisar berätta med andan i halsen hur många QSO de haft med FT5ZM... Några av dom får knappt luft när dom skall skryta om sina bravader.

>>>Slutligen kan jag säga att efter 35 år är jag fortfarande inte en skicklig CW-operatör.

Jaså, då har du kanske svårt att lära. 35 år är ju en ganska lång period för att bli varm i kläderna och kvala in som skicklig CW-operatör. :-)

Själv har jag slutat be om ursäkt för att jag efter slit, svett och tårar avancerat i min hobby och blivit duktig på vissa saker. Jag är mäkta stolt över vad jag lärt mig och tycker nog att jag nått nästan ända upp till toppen som 60-åring. Nu börjar väl snart nedfärden på ålderspuckeln och i takt med att handleden blir allt styvare att vippa på så blir teckengivningen knackigare liksom hjärnan ev börjar snöa in när det gäller att hålla reda på femtioelva saker samtidigt i ett häftigt Pile-up.
 
Ja, leaderboards och tävlingsmoment kan verkligen ta fram det sämsta ur människor.

Själv är jag en lyckligt lottad individ, som aldrig någonsin har kännt någon tävlingshets eller behov av att vinna över någon, annat än mig själv, då jag ibland sätter upp mål och ger mig själv belöningar för uppnådda mål.

(om jag gör bort städningen och gräsklippningen/snöskottningen innan helgen så kan jag unna mig att inte göra ett dugg nytta på hela helgen)

Några stycken här uppe i Umeåtrakten kör ju med specialsignaler i år för att vi är kulturhuvudstad i år.
Till dom som har kört ihop ett antal kontakter med oss så utdelas ett diplom.

Vi satte mycket blygsamma mål för diplomen, alla oavsett hur liten station, ska kunna samla ihop till åtminstonde grunddiplomet, sedan har vi tre nivåer på diplomet, men i ärlighetens namn kommer det nog att vara ganska enkelt att köra ihop ett guld-diplom.

Dessutom finns ju då en "Leaderboard" där man kan se vem som har kört mest och flest av dessa S*2014ECC stationer, och dom som ligger i toppen hugger verkligen som pirayor när en signal luftas, dom frågar om/när man tänker byta band och mode och har förmodligen lagt larm på alla signaler i sina clusterprogram.

Många har mailat oss och tackat för en kul aktivitet och en del har frågat vilka av signalerna som är aktiva vilka tider på dygnet.
(några av oss jobbar heltid och har familjer/barn och kan i princip bara köra helger och lite kvällar och är således lite extra svårkörda)

I vårat fall hetsar leaderboarden lite lagom, vi är ju inte super-rara stationer så det blir en gemytlig tävlingshets mellan dom i listan, men visst märker man att vissa människor är tävlingsmänniskor.

På en DX-expidition är ju insatsen högre, där är nog ett extra tävlingsmoment med leaderboard onödigt, för många människor sätter ett för högt värde i att hammna längst upp i listan, och när man själv har kört sina QSOn kan man ju bara hoppas att motståndarna INTE lyckas, eller kan man kanske fortsätta att påverka listan ändå, man kanske kan hindra någon annan att köra dx'et genom att tuna på frekvensen lite, man kanske kan lura en motståndare att dom finns i loggen genom att uppge sig för att vara dx'et?

Men sånt sysslar ju inte hedervärda radioamatörer med, det är väl ingen som tar tävlandet på så blodigt allvar, eller hur?
 
Clublog grejen är djävulens påfund.
Det är bara klubben för inbördes beundran.
3 qso räcker. 1 SSB, 1 CW och 1 Digital. Fast på olika band.
vad spelar det för roll om man har 28 band slot. Det är ren idioti det där.
Det skapar oreda. Försökte idag köra dom på 12m med 5 w men se den gubben gick inte.
 
Clublog:

Har med stort intresse som aktiv DXare och diplomjägare följt med i denna tråd. Clublog i sig är inget nytt påfund, Clublog har väl på senare år mer börjat fungera som aggregator för en stor mängd expeditioner. Tidigare fick man söka i loggen på respektive expeditions sida nu får man det serverat på silverfat på samma plats bara.

Personligen har jag inget intresse alls i de "sk" leaderboard funktionerna, jag tävlar enbart med mig själv som aktiv diplomjägare och samlar nya länder, band/mode slottar. Ungefär som man utökar sin samling frimärken som filatelist eller har nån annan "samlarhobby". Tror dom flesta av oss samlar på något ;) Annars så tror inte jag att leaderboardsen spelar så enormt stor roll för hur stor pajlen är, jag har ju haft "förmånen" att vara aktiv DXare redan innan internet och nog var pajlerna lika stora då som nu, när det var ett rart DXCC land igång. Förut gick alla DXare och väntade på den där papperskatalogen som kom från ARRL en gång om året för att se hur många "pinnhål" man åkt upp och hur många "pinnhål" ens radiokompisar lyckats ta sig det senaste året. Clublog har bara skapat ny interaktivitet och moderniserat topplistorna. DXCC fanns ju redan innan de flesta på detta forum ens var födda.

Clublog är enligt mitt tycke inte enbart av ondo, en jädra bra grej som man tagit fram är att alla QSO som en expedition har analyseras, och man sedan kan se när det är öppningar från olika delar av världen. Det går att hitta öppningar som kanske inte är helt självklara, och är även till bra hjälp för dem som kanske är nybörjare och inte riktigt har koll ännu.

FT5ZM:

Det har blivit en hel del lyssnande på denna operation, några av operatörerna är helt outstanding medans andra bidrar till det totala kaos som verkar råda ibland. Jag har haft förmånen att känna en drös välkända DXexpeditionärer och DXare under årens lopp, har själv deltagit i ett antal Dxpeditioner och under årens lopp lärt mig ett och annat som är viktigt om man åker på Dxpedition somjag gärna delar med mig. Jag rekommenderar alla att åka iväg någon stans och köra en DXpedition, det ger stor mersmak! och skapar bättre förståelse för vilka problem som finns när man är på en DXpedition.

Något som är A och O är:

"Pileup behaviour directly reflects the quality of the DXpedition operator"

Jag har själv som DXpeditions op lyckats få de mest dumma sydeuropéerna att foga sig genom att vara konsekvent. Konsekvens är nyckeln när man är på en DXpedition.

Man bör tänka på följande.

1. Identifiera sig ofta, minst vart annat var tredje qso. om pilen är orolig identifiera dig efter varje qso.

2. Kör split! tala om detta efter varje qso!

3. Var extremt konsekvent, ropar du efter en viss station, ge dig INTE även om det tar 20 minuter att genomföra QSOt för att andra ropar samtidigt. Man visar då att det hjälper inte att skrika och gorma man kommer ändå inte fram, även italienare fattar detta tillslut!

4. Undvik att visa känslor, och undvik att läxa upp folk verbalt. Om man tar ovanstående som exempel. Fortsätt bara fråga efter "who is the tango india" eller "tango india again". Kommentera inte de som ropar ändå och stör.

5. Favorisera inte att köra kompisar, kör man bara NA, kör då inte nån SM ändå.

6. Ha lagom hastighet på CWn, detta kan anpassas något beroende på band och vilken världsdel man kör, en lagom hastighet är i regel 28-32 WPM. Om man kör på de högre banden och kör jänkkare kan man gott och väl dra upp till 40-45 WPM för att jänkarna är duktiga operatörer (i regel). Kör man japaner kör aldrig mer än 28 WPM.

7. Undvik att köra "by numbers". Ibland kan pilen va så stor att man måste ta till detta men det är i princip bara från "top ten most wanted" DXCCn som det behövs, by numbers är dåligt därför att vågutbredningen snabbt kan ändras, vilket innebär att även QRP stationer kan låta som om dom har slutsteg fast dom bara kör med några futtiga watt. Om de ska ligga och vänta i en timme på "sitt" nummer är det kört.

8. Ha god kännedom om öppningar och bestäm i förväg vad som är syftet med expeditionen. Ska vi försöka köra så mycket som möjligt, eller ska vi försöka fokusera på att ge detta DXCC till de delar av världen som har svårt att köra detta DXCC.

9. En särskild punkt om att köra split.
- Undvik att sprida ut pilen för mycket.
- Hoppa ALDRIG runt i pilen och kör stationer. Detta är ren "rysk-roulett" och DXare blir extremt irriterade på detta och försöker sig då på "brute force". Ropa ropa ropa ropa i hopp om att DXet ska höra.
- Svep i ett konsekvent mönster i pilen och leta stationer. Börja längs ner i pajlen, kör en station och byt sedan frekvens något och kör nästa, byt frekvens igen i samma mönster. De operatörer hemmavid som är duktiga har lärt sig att 1. Lyssna 2. Lyssna 3. Lyssna och då märker man direkt om DXet använder denna teknik. Då kan man bara leta rätt på den station som DXet kör, lägga sig några kHz längre upp och ropa och va säker på att man hamnar i VFOn hos DXet! Pang - där satt den i loggen.

10. Var lugn! Betee dig inte hetsigt. Prata i normal samtalstakt och tydligt. Är man på en DXpedition är det viktigare att QSOt får ta mer tid för att förvissa sig om att båda parter har uppfattat allt korrekt. Kör man contest pileup är det hastighet som istället är nyckeln!

-----

Man får räkna med om man ska åka på en sån här stor expedition som FT5ZM och punga ut i runa slängar 100.000-200.000 kr ur egen fick a och det innebär att de som följer med inte alltid är de bästa operatörerna." Bara för att man spelar på den finaste, dyraste golfbanan betyder det inte att man kan spela golf".

Några av FT5ZM operatörerna nyttjar teknikerna ovan och det är en ren fröjd att följa med i det som händer, sedan finns de som verkar sitta där och slita sitt hår, skäller på DXare och pilen är ursäkta språket "som en jävla soppa". Jag fick mig själv en rejäl känga här om veckan när jag skulle köra FT5ZM. Jag kom hem från jobbet och kastade mig på riggen, slog igång och lyssnade på bandet. Hörde att de var igång på ett band som jag ej kört Amsterdam på. Lyssnade ett bra tag, kunde identifiera klart och tydligt att han sa flera gånger "FT5ZM" och "listening up". Det var väl en 20 QSO som flöt på, hittade var han körde en station och la mig lite ovanför och ropade mitt call. Han frågade "who is the whiskey", repeterade callet varvid kalrn exploderade och skällde ut mig efter noter och kallade oss europeer för dumma jävla idioter som inte fattar att han bara kör NA. Jag hade god lust att säga "men säg det då för fan".

Ja här är ett exempel på varför pilen kring FT5ZM ibland verkar helt galet hopplös. "Pileup behaviour directly reflects the quality of the DXpedition operator" .

73 de Teemu SM0W
 
Last edited:
Teemu skrev; "Ja här är ett exempel på varför pilen kring FT5ZM ibland verkar helt galet hopplös. "Pileup behaviour directly reflects the quality of the DXpedition operator"."

Ja, det är en mycket bra sammanfattning som är relevant för de flesta Pile-up:sen, om man undantar de mest oerfarna operatörerna som inte ännu lärt sig de grundläggande trafikmetoderna. Dessa är till en viss grad "styrbara" men inte fullt.

Om man lyssnar på en exemplariskt fin Pile-up som löper på en god stund utan några som helst missöden (det finns sådana tillfällen) så kommer man förr eller senare att upptäcka;

En erfaren operatör som av misstag sänder på DX-ets frekvens. Kan hända den bästa och har hänt både Teemu och mig. Vi skyller på alla menyer i radion Teemu. :-)

Det som då händer är att en eller flera som hört misstaget känner sig tvingade att upplysa om saken. Detta görs i regel med uppmaningen UP UP UP. Om det inte hjälper kommer allt fler radiopoliser till undsättning och stämmer in i kören UP UP IDIOT LSN.

Vi som är erfarna och insett hur psyket fungerar suckar djupt men klarar precis av att inte hetsa upp oss. Någon gång har det dock slunkit ut ett UP eller två. Vi vill ju bara väl med vår information eller hur Teemu?

Men inte alla klarar av att behärska sig. Nu vaknar nästa gäng, de som vill försöka få tyst på de som först sände UP UP och IDIOT etc.

Det är här Pile-up:et brukar urarta med folk som medvetet börjar störa genom att tuna in exakt på DX-ets frekvens och sända prickar i en lång rad. Andra som tycker tilltaget är skitkul stämmer in i sången och det blir allt fler deltagare där alla krigar mot alla utan att veta vem fienden är och varför. Här kommer begreppet ZOO in i bilden och följer man DX-clustren så ser man från tid till annan att uttrycket ZOO rapporteras där.

Detta inferno kan pågå ganska länge och ibland har DX-et stängt ner sin station eller bytt frekvens utan att de som stör har märkt det. Andra gånger ebbar störningarna ut och det blir ordning och reda på frekvensen igen. Allt flyter på i ett snabbt och rytmiskt tempo.

Det är då någon sänder CALL? på DX-ets frekvens. Ibland kan någon svara FT5ZM och sen flyter det på som tidigare. Men om CALL? bemöts med LSN eller UP alternativt IDIOT så räcker det för att trigga igång nästa ZOO.

Det verkar som radioamatörer är ett släkte där många har kort stubin och några t o m självantänder för minsta lilla beröring. Men det har väl att göra med tävlingshetsen och rädslan för att inte komma först.

Vill man inte själv delta i Pile-up:sen så finns goda möjligheter att studera beteenden och det kan ju också vara en sysselsättning. Man kan med litet träning dra ganska många slutsatser om hur ett Pile-up kommer att urarta efter att någon råkat göra fel eller jäklas lite.

Att tillrättavisa de som medvetet stör kan vi glömma. De är inte mottagliga för några tips och råd alls. Det enda som gäller är att försöka behålla lugnet själv och avvakta till störningarna försvinner eller koppla in ett smalare CW-filter och i övrigt försöka vara smartare än fienden genom att ta första bästa chans att slå till och få DX-stationen i loggen. Faktum är att man kan ändra sin egen inställning till detta och istället för att bli heligt förbannad se ett ZOO som en utmaning och besegra de vilda djuren genom smart trafikteknik.

Lättare om man tävlar mot sig själv och inte nödvändigtvis MÅSTE ha FT5ZM i loggen på alla band och moder. :-)
 
Hej Bengt,

Ja du, bandpoliserna är ett släkte för sig ;) Man vet inte om man ska skratta eller gråta. I min bok är det i alla fall så att det är bättre att låta de som "råkar" sända på DXets frekvens själva tids nog upptäcka att de gör fel. Men som du skriver så har folk kort stubin. Det kan bero på att DX operatören kör "rysk roulette" och plockar stationer hipp som happ.. jag brukar själv knyta näven i byxfickan ibland när det enbart är rena slumpen som avgör vem som får kontakt. Detta skapar nog frustration hos många. Men i vilken tävling som helst sker det inte "buffling". Till och med schackspelare har tappat fattningen och kastat brädet på sin motståndare ;) Så det är nog en mänsklig reaktion, och enda sättet att komma till rätta med detta är att saken diskuteras och att man uppmanar folk att försöka förstå att det bara blir värre om man kommenterar.

Så länge jag aktivt har kört DX ~20år så har det förekommit bandpoliser i samma omfattning tycker jag, det blir alltid hundra gånger värre när det är en av de "rara" expeditionerna igång. Det nya är puckona som spelar musik, rapar i mikrofonen etc etc. Detta fenomen verkar nytt, och frågan är vad det beror på..

- Frekvensen som vi kört sked på varje dag samma tid i hundra år är ockuperad så då tar jag mig rätten att störa?!?!
- "Jag har kört alla länder så jag kan jävlas med de som inte kört"?!?!
- Man lyckas inte komma igenom pajlen så då stör man istället?!?!
- Om IT9RYH får härja fritt så gör jag det också?!?!
- Vanor medärvda från 27 MHz ?!?!

Frågan är ju vad amatörcommunityt kan göra för att stävja detta. Bygga pejlar och identifiera vem som stör och agera från IARU föreningar mot respekive frekvensmyndigheter? Det känns ju inte helt ogörligt.

73 de Teemu SM0W
 
Hej!

Jag tror att fler borde lägga sig på övre delen av 21 MHz o köra AM, det är ganska avstressande!
Hittils har jag inte FT5ZM i loggen, får väl se nå'n dag om andan faller på, stundtals så är det fullkomligt bedrövligt att höra på eländet.
Så mycket dumheter jag har hört, både CW o SSB. Det verkar vara många hams som är synnerligen ostabila?

Själv körde jag W2IQK nyss på 21.430 AME, inget stress... balsam för själen!
 
Teemu skrev; "Det nya är puckona som spelar musik, rapar i mikrofonen etc etc. Detta fenomen verkar nytt, och frågan är vad det beror på..."
----

Ja det beteendet är faktiskt nytt jämfört med förr. Jag har ställt mig samma fråga. Det kan ha att göra med att många har sina riggar kopplade till datorn där det blir lätt att spela in och återsända allehanda läten. Moderna riggar har inspelningsfunktion med återsändning. Det är lätt att störa om man vill det. Så lätt att många inte kan motstå frestelsen att trycka på en knapp?

Särskilt tydligt är dessa fenomen när det gäller reaktionerna på IK1JUO:s härjningar på 80 m SSB. Han kan nog reta gallfeber på en del med kort stubin och som därför känner att de måste avreagera sig på olika sätt. Men egentligen gör JUO liksom IT9RYH inga direkta "fel". I alla fall inga fel som ger myndigheterna anledning att ingripa och dra in licenserna. IK1JUO ropar sina CQ DX men kör sedan lokala QSO på DX-delen på 80 m, gärna på frekvenser där han vet att han irriterar många - det smala DX-segmentet. Samma sak med IT9RYH men som liksom IK1JUO är noga med att ange sin anropssignal och sällan tappar fattningen. Båda stormtrivs i sina roller som kändisar och med all uppmärksamhet de får.

Nej jag försvarar inte deras beteende men i rent forskningssyfte är de båda intressanta och fyller funktionen av ett flugpapper som drar till sig en mängd andra personer men som utövar medveten störsändning (i strid med alla föreskrifter och bestämmelser) där de återutsänder RYH och JUO:s CQ-anrop blandat med musik, skrap- och blåsljud samt rapningar. En del för att de är arga och andra för att de njuter av att ha kul.

De båda ligger ofta kvar på sina frekvenser i timtal och om man inte vill lyssna på deras malande så går det ju att byta frekvens.

>>Frågan är ju vad amatörcommunityt kan göra för att stävja detta. Bygga pejlar och identifiera vem som stör och agera från IARU föreningar mot respekive frekvensmyndigheter? Det känns ju inte helt ogörligt.

Rent tekniskt är det inte så svårt att från stort avstånd fastställa ungefärlig position och om det sedan finns folk i närheten av en misstänkt störare så går det så klart att fortsätta pejla och i bästa fall peka ut en fastighet som ev kan knytas till en person som bor där. Men i praktiken så är dessa störare utspridda över hela världen och om vi tar Sverige som exempel. Hur många finns här på ett ungefär? Är vi ens säkra på att någon av de som brukar störa i Pile-up:sen är från Sverige. Och i så fall vem är det och vad kan göras de pejlas in. Kanske SSA skulle starta en pejlningsbyrå och skicka anmälningar till PTS. Något för er i Kvarnbergs-gänget att dra igång? :-)

OID skrev; "Jag tror att fler borde lägga sig på övre delen av 21 MHz o köra AM, det är ganska avstressande!"

Five nine - good audio. Just så skall vi hantera nymodigheterna - back to basic. :-)
 
Nu har det blivit riktigt lugnt och städat i pilerna runt FT5ZM... I alla fall på 10 och 15 CW.

Jag låg och lyssnade på dem då de ropade CQ kanske 2 minuter utan svar, så kunde inte hålla fingrarna borta för en ny band slot :)

73 de RM2D, Mats
 
Hallå

K6VVA:s föredrag är naturligtvis både mycket bra och mycket underhållande. Det är lätt att instämma i åtskilligt, och jag skrattade högt här och där. Samtidigt vill jag nog ändå ställa mig på bromsen lite diskret. Argumentationen påminner i någon mån om en av nationen Sveriges Stora Ödesfrågor: godiset vid kassorna i snabbköpet. Det är tydligen affärsföreståndarens fel att folk köper snask om han/hon ställer fram godis där.

Mitt argument är nog att det är de som köper snasket som till syvende och sist "gör fel"; analogt är det nog inte ytterst DXpeditionens brister, som gör att folk uppträder som svin - jag kan inte befria mig från intrycket att det fortfarande är svinen som begår själva felen, inte minst därför att de är avsiktliga.

73,
Rolf
SM5MX
 
Jag håller i stort sett med dig Rolf, då även jag tycker att ansvaret i huvudsak ligger på oss DX-jägare.

Fast för att knyta an till din metafor; ställer man fram godiset vid kassakön, i lagom höjd, så underlättar det inte för den som ska hålla ordning... ;)

73/Lasse
 
Lasse,

För att nu dra ett ännu mer provocerande exempel: det är inte Systembolaget som bestämmer om jag skall bli alkoholist. Det är jag själv som fattar ett sådant beslut, på samma sätt som jag själv bestämmer om jag skall sända "Bloody idiot" på det lite taffliga DX:ets frekvens.

73,
Rolf
 
På 40m blev jag överkörd och har ett tveksamt QSO i loggen, men nu har det lugnat ner sig. Hettan har lagt sig och igår kväll fann jag en diciplinerad pile på 30m. La ut några anrop och fick tydligt svar med sedvanlig 599. Kostade på mig ett 73 i strid med stress-praxis och fick också ett 73 tillbaka vilket fick mig att le och kanske log även även operatören på FT5ZM över detta övergrepp...:)

Allt kommer till den som har tålamod.
 
Grattis Lasse!

Enträgen vinner.

Idag kanske de flesta tävlingsmänniskor sitter och glor på dumburken och OS, så flera chanser uppenbarar sig säkert innan det är dags för FT5ZM att packa ihop grejerna. Detta sker den 12 februari, så än finns chanser för de som inte kört.

73 de RM2D, Mats
 
>>> Detta sker den 12 februari, så än finns chanser för de som inte kört.
----

Mats, jag har nöjt mig med att lyssna på FT5ZM och inte ens haft sändaren igång vid något enda tillfälle. På så sätt har jag ställt alla mina tidsluckor till förfogande för dig och mina andra radiokollegor som kanske haft ett extraordinärt stort behov av att få utbyta 5NNTU och skriva in FT5ZM i loggen. Inte heller har jag orsakat några störningar för andra, medvetna eller omedvetna amatörer. Och sparat el har jag också gjort liksom att inga träd behöver huggas ner för att tillverka pappers-QSL. Nåja en liten gren har jag sparat i alla fall. Miljövänligt. Egentligen borde jag tilldelas diplom för min heroiska insats i denna expedition.

Men grattis ändå till alla som inte kunde hålla sig på mattan och därmed knep FT5ZM många gånger om och nu kan stoltsera på Leaderbord. :-)
 
EQL de LRR

Jag håller med Dig Bengt. Du är ett föredöme och vi har dig och ett fåtal andra lyssnare att tacka att det blivit så enkelt att knipa dem i pilerna :)

Man får väl dock anta att grabbarna på kobben är glada att inte alla amatörer varit så föredömligt miljömedvetna och generösa att ställa tidsluckorna till förfogande... Det hade inte blivit så skoj för dem om tiden på kobben fyllts med ensamma timmar på banden :)

73 de LRR
 
EQL de DLK


Tack EQL, föredömligt att stå tillbaka när vi andra roar oss.

Jag har inte lagt så mycket tid på FT5ZM men jag tycket det varit omväxlande både lätt och svårt. Lättast har det varit på 160m (två rop) där jag nu nått mitt personliga mål på 250 Entities. Alla andra kryss på Leaderboard är bonus och fyller också en tom ruta i det egna loggprogrammet. Körde dom även (CW o SSB) på 12 meter trots jag inte har antenn för det bandet, det fick gå med 15m elementet i min Quad. Det är ju "nära" men med superhögt SWR.

Ibland undrar jag vad allt detta går ut på. När man lyssnar på banden tycks många gå in i detta med nästan livet som insats. Men visst är det roande, och så är det är ju en hobby. Inget som egentligen är viktigt.

73/SM7DLK
 
Här kommer en fråga "for dummies" (eller kanske av en sådan) - det nämns "leaderbords" på flera ställen i tråden.
Vad är det och vad är syftet?

// Åke
 
Åke,

Skriv in exempelvis ditt call i rutan på denna länk: https://secure.clublog.org/charts/?c=FT5ZM&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter#

Tryck på "Find QSOs"

Gå ner ett par rader och tryck på ordet SWEDEN i raden "Leaderboard"

Här på du då "bästalistan" för SM vad gäller FT5ZM.

Du kan trycka på varje call och se vilka band och trafiksätt var och en har kört stationen på.

Syftet med "leaderbaords" är att hålla koll på vilka band man kört stationen på... eller att visa andra hur duktig man är :)

73 de LRR
Mats
 
Back
Top