Gamla lytar användbara?

SM0NOR

Well-Known Member
Tjena,
Vid en källarstädning fick jag fram en kartong gamla lytar i klassen 10.000-100.000 microfarad. Varierande spänningar mellan 25 volt och 63 volt.
Frågan: Är dessa fortfarande användbara? En kvalificerad gissning är att dom är från mitten av 70 till början av 80-talen.

73!
 
Jag brukar kolla om dom har torkat genom att rulla dom på bordet.
En "färsk" elektrolytkondensator rullar balanserat.
En "torr" elektrolytkondensator rullar som ett obalanserat hjul.

/Micke
 
Jag brukar slänga så gamla färskvaror och köpa färska om jag behöver någon.
de
FPD
 
Jag skulle nog ta det säkra för det osäkra och göra som Roy, dvs. betrakta dem som färskvaror. Varför skapa onödiga problem för såpass få kronor?

Men visst kan det vara kul att testa...

73 de Kai

PS: Friskt kopplat, hälften brunnet ;)
 
Dåliga elektrolyter?

Jag läser på ett annat forum där vissa själv reparerar sina platt-TV.
Ibland med lyckat resultat, ibland inte.
Ofta är orsaken elektrolyter som håller på att lyfta på hatten och säga adjö.
Dessa platt-TV är inte lastgamla, så jag vill nog påstå att det gjordes bättre elektrolyter på 70/80-talet.
Eller kan det vara så att det köps billiga komponenter av fabrikanterna idag?
 
Det är nog så att man utsätter eleketronlyterna för ripple, nuförtiden.
Ett rippel som tar knäcken på dem.
Eleketrolyter som är avsedda för ändamålet är dyrare.
Och förlänger livslängden på produkten onödigt mycket.

Förr använde vi lytar som filter för 50 Hz och nästan utan rippel.
Det var så dimensionensiorat att det blev mest likspänning.
Idag belastar man dem med 50 - 200 kHz fyrkantvåg, i hackade nätdelar och andra pulskretsar


de
FPD
 
Man använder nog ofta skitkondingar idag.
Jag har byggt en del hifi och en av de stora fördelarna med att bygga själv är just att du har råd att lägga några extra tior på de få komponenter du behöver och få riktigt bra sådana.
I en masstillverkning av 1 miljon plasmaskärmar gör 50 öre/komponent i besparing många goa miljoner för tillverkaren. Bättre då att stoppa in skit.
Dessutom med den extra bonusen att kunden snart måste köpa en ny skärm.
// Åke
 
Just sådana här feta kondingar är inte direkt billiga... en snabb sökning på Mouser gav 50 USD för en 50.000 microfarad@50 volt. Då är det säkert det dubbla på vårt eget rabattvaruhus i Solna....


Jag skulle nog ta det säkra för det osäkra och göra som Roy, dvs. betrakta dem som färskvaror. Varför skapa onödiga problem för såpass få kronor?

Men visst kan det vara kul att testa...

73 de Kai

PS: Friskt kopplat, hälften brunnet ;)
 
Testa dem försiktigt på låg spänning först för att sedan öka på lite i taget..
Har användt en del gamla med gott resultat.
Ett vanligt problem i dagens apparater är att ventilationen är värdelös och därmed pajar kondingarna jäkligt fort. Byter kondingar på moderkort i datorer ofta och det är i princip alltid de kondingar som sitter runt CPU ..Dvs där det är om varmast ..

// Freddy / SM7WDG
 
Jag brukar oxo spara det mesta, som en ekorre har jag stora lager av sparade saker som är bra att ha. Även kondinger.
När man sedan behöver något är det ändå alltid fel värde, fel storlek eller fel spänning. Man får ändå köpa nytt.
De gamla färskvarorna blir efterhand ännu äldre.
Jag är säker på att många sparat gamla grejer för framtiden, och framtiden har gjort att de nu är 20 år ännu äldre.

När det gäller stora filterelekertrolyter så går det ju faktiskt att testa dem.
Laddad kan en 47 000 µFaradare hålla en glödlampa lysande en stund. En enkel test.
De har ofta stor tolerans vid ny, kanske -50 till +10 procent av märkvärdet.

de
FPD
 
Klart du ska prova. Bara att använda lämplig skyddsutrustning :).

Kan nog vara bra... När jag var liten smällde vi kondingar på skoj genom att ösa på alldeles för många volt.
Ibland blev det rätt kletigt...! Ofta small det rätt bra! :eek:
// Åke
 
Kan nog vara bra... När jag var liten smällde vi kondingar på skoj genom att ösa på alldeles för många volt.
Ibland blev det rätt kletigt...! Ofta small det rätt bra! :eek:
// Åke

När jag gick en styr och reglerteknisk utbildning så bröt läraren alla bänkuttag med huvudbrytaren när han gick hem för dagen så att ingen skulle ha glömt någon lödstation eller något expriment på.

Något vi utnyttjade genom att försåtsminera alla labbaggregat som också gick på den brytaren med kondensatorer, så när läraren kom till salen lite före oss elever för att göra kaffe och slog på brytaren så brakade det loss. :eek:

Det funkade varje gång :D
 
Jag brukar få in radiostationer där flera eleketrolyter har lyft på hatten, svällt eller till och med ha exploderat.
Givetvis kräver kunderna garantireparation......
Men jag misstänker att apparaterna kan ha utsatts för överspänning, så jag beslutade mig för att testa eleketrolyter.
Vanligen är dessa specade 16 V, och sitter i radiostationer med värden på 10 - 4700 µF.
Max tillåten spänning är 13,8 V +-15 procent vilket ger nästan 16 V som mest.

Jag tog en rejäl bunt 16 V eleketolyter av olika värden och olika fabrikat buntade ihop och lade spänning på dem.

Med 24 V hände inget trots felra dagars drift.
Med 28 Volt hände inget, ens efter flera dagars drift, inte ens värme.
Med 35 Volt tog det inte så lång tid förrän den första small.

Så vad gör folk med sina radiostationer tro?

I alla fall verkar eleketrolyter tåla mer än de är märkta för, men vi får oxo förstå att några dagars drift med överspänning är väldigt lite, efter en månad eller ett år kanke andra saker händer.

Radiostationerna då? Frågar sig säkert någon.
Ja om ett tiotal eleketrolyter har smällt, svällt eller lyft på hatten.
Hur är det då ställt med övriga 100 eleketrolyter i en transiver?
Vill någon äga denna radio? Även om man byter alla lytar som ser skade ut.
Knappast.
Hemförsäkringen kan i vissa fall ersätta misstag (drulle) som överspänning, misstag med 24 V batteri (24 V kan bli 29 Volt när bilen laddar).
Nu är det förståss så att många lytar i en radio utstätt inte för matnigspänning, de kan ju vara kopplingskodingar eller sitter efter stabbar för 8V eller 5 V.
Åska kan oxo ge tillfälliga överspänningar.

Nå det var ju inget svar på trådens fråga, men visar ändå att lytarna är rätt tåliga, men är ändå en form av färskvara.

de
FPD
 
Angående eletrolyter som lyfter på hatten

Jobbade med dator service och för några år sedan så kom det ut moderkort med "billiga" lytar och på dessa syntes att locket började bukta ut efter drygt ett år.
Bytte massor av moderkort, typ över 100 st hos en kund.
Ryktet sa att även andra datortillverkare hade dessa lytar samt att någon tillverkare försökt kopiera ett "recept" men missat något....

/ 73 Tommy NZB
 

Jo, var på kurs med Kemet före semestern. Dom sa att efter 2 år MÅSTE man reformera alla elektrolyter. Efter som oxidskiktet försämras och inte längre klarar av att hålla spänning. Dom rekomenderade att man laddade kondingen till märkspänning sakta under minst 5 minuter, lite hjälp när man ska välja motstånd. Oftast torkar dom inte ut när dom bara ligger såvida den är tät utan det är den kemiska process som sätts igång när man spänningssätter kondingen. I den processen bildas elektrolyten om till vätgas som vädras ut genom otätheterna i kapseln. En annan intressant sak dom sa var att processen börjar vid 1-2V.
 
Back
Top