Gammalt

OK SM0GLD, konsthuvud etc.
Ser vi på de gamla försöken med stora lurar etc för att pjla flyg så är det störe avstånd mellan öronen.
Ser vi oxo på system (militära) för att pejla ljud, exvis från fiendens motorfordon, med datorstyrda mikrofonsystem, så är det stooora avstånd.
Så nog tyckete jag att man skulle kunna lyssna med valfritt avstånd mellan mikrofonerna...
Ser vi på stereomikrofoner av olika slag som finns, inte minst de på digitala inspelare så sitter mikarna väldigt tätt.

Jag brukar lyssna på 5 MHz bandet, som jag nämnde i annan tråd, bl.a. på 5375 kHz och Norskan, med tåv mottagare och varin antenn då, får man en viss effekt av att signalen kommer olika i resp mottagare.
Ofta beroende på de konditioner som råden den dagen.

SM4FPD
 
Apropå vad jag skrev i #16:
En auto-rotor ?
Nej. Rotera får man nog göra själv, men man hör åt vilket håll man ska rotera om motstationen är i huvudloben av antennerna, i alla fall om inte stackarna sitter för långt ifrån varandra. Tanken är att sända på en av stackarna så jag hörs lika brett som jag hör. Men som sagt, det är långt bort, kanske bara förblir en tanke.
/Jan
 
Binauralt kallas väl tekniken. Det finns en fuskväg i vissa SDR mottagare, där man direkt lyssnar på I/Q signalen i ett par stereolurar, blir rätt intressant ljudbild.
 
Tänk ändå den som finge ha en radiomöbel med inbyggd bar i hemma... något man bara kan drömma om tyvärr.
 

Attachments

  • 1148791_10203011036895457_1143036540_n.jpg
    1148791_10203011036895457_1143036540_n.jpg
    171,8 KB · Views: 40
Back
Top