Glimlampa ifrån en Xelex förstärkare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har en röd glimlampa ifrån en Xelex förstärkare
på benen till glimlampan sitter det 150 KOhm på varje ben
jag antar att det är för 220V AC nätspänning.

Nu vill jag koppla glimlampan för 117 V AC i stället hur gör man då
kan man köra utan motstånd eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

Glimlampor skall ha en förkopplingsresistor för att halla strömmen under kontroll, om du har en lampa avedd för 230 V så funkar kanske tillfredställande på 117 V.
Om du finner att den lyser för svagt, så uppmanar jag till lite experimenterande i akt o maning att förkovra sig...

Mät strömmen vid nominell spänning, räkna ut vilken serieresistans som krävs för den "nya" (117 V) spänningen.
 
Last edited:
Hej jag får koppla upp glimlampan med variacen och mäta strömmen och
sen så blir det lite Ohms lag så får vi se vad vi hamnar någonstanns.

mvh Lasse sm0ydo
 
Om du har 2*150Kohm vid 230 volt så kanske det räcker med 1*150Kohm vid halva spänningen (230/2 = 115) ? :)

300000*115/230 = X Kohm :rolleyes:
 
Last edited:
Om du har 2*150Kohm vid 230 volt så kanske det räcker med 1*150Kohm vid halva spänningen (230/2 = 115) ? :)

300000*115/230 = X Kohm

Nej så enkelt är det inte.

SM0YDO said:
Nu vill jag koppla glimlampan för 117 V AC i stället hur gör man då kan man köra utan motstånd eller?

Det går inte att köra utan förkopplingsmotstånd!

Det är inte lätt att mäta glimströmmen 0,00025 -0,0005 A vilket är vanliga strömmar för glimlampor vid 50Hz, jag föreslår därför indirekt strömmätning.

Du behöver mäta brinnspänningen över glimlampan respektive spänningen över ett av förkopplingsmotstånden för att kunna räkna ut dina nya värden.

Glimlampor ”brinner” normalt vid en spänning av ~65 – 115Volt.

Nu ser spänningsdelaren ut så här.

230 = U 150k + U glimlampa + U 150k

Mät spänningen över det första 150k motståndet och räkna ut strömmen i kretsen.

Mät spänningen över glimlampan.

Beräkna spänningen över de nya motstånden U nya = 117 – U glimlampa.
( Spänningen över glimlampan ska vara oförändrad)

Beräkna det sammanlagda värdet på de nya motstånden U nya / I

Dela med 2 och du har värdet för varje motstånd.

Exempelvis

U 150k mäts till 75 Volt vilket ger I =0,5mA

U glimlampa mäts till 80 Volt

U nya = 117 – 80 vilket ger U nya =37 Volt

U nya/I 37/0,0005 vilket ger 74kOhm

74 delat med 2 ger 37kOhm närmsta högre värde väljs 39kOhm

Den nya spänningsdelaren blir i exemplet

117 = U 39k + U glimlampa + U 39k

73 de SM7NTJ Lorentz
 
"Det är inte lätt att mäta glimströmmen 0,00025 -0,0005 A vilket är vanliga strömmar för glimlampor vid 50Hz".

230/300000 = 0,76 mA

115/78000 = 1,47 mA !

D.v.s. dubbla strömmen genom glimlampan, är det bra?
 
"Det är inte lätt att mäta glimströmmen 0,00025 -0,0005 A vilket är vanliga strömmar för glimlampor vid 50Hz".

230/300000 = 0,76 mA

115/78000 = 1,47 mA !

D.v.s. dubbla strömmen genom glimlampan, är det bra?

Jag tror att du läste mitt inlägg lite för fort och missade lite av texten:D

150/300000 = 0,5mA då glimlampan tar cirka 80 av 230 Volt

37/78000 = 0,47mA då glimlampan tar cirka 80 av 117 Volt

Strömmen genom glimlampan är i stort sett oförändrad, vilket den ska vara då spänningen över glimlampan och strömmen genom glimlampan ska vara lika före och efter ombyggnaden.

Före 230= 75+80+75 Volt
Efter 117 =18,7+80+18,5 Volt

/ Lorentz SM7NTJ
 
I min bok så 'tar' inte glimlampan någon spänning !
Men den behöver en viss spänning för att 'tända' på samma sätt som ett lysrör.
I lysrörskretsen så sitter det en drossel som har till uppgift att begänsa strömmen i lysröret när det har tänt.

Motståndens enda uppgift är att begränsa strömmen genom glimlampan och är inte en 'spänningsdelare' !

Du kanske jämför med en lysdiod ?

En glimlampa består av en glaskolv med någon ädelgas, ofta neon, under lågt tryck (100-1000 Pa och två elektroder. När en spänning på något tiotal till hundratal volt läggs mellan elektroderna alstras ljus genom glimurladdning, främst vid den negativa elektroden (katoden). Om lampan drivs med växelström ser det för ögat ut som att det lyser vid båda elektroderna.

När glimlampan har tänts sjunker dess resistans till ett mycket lågt värde, och för att begränsa strömmen och skydda lampan används en resistor, skyddsmotstånd, seriekopplad med lampan.

I min värld så är strömmen i hela kretsen lika var du än mäter under förutsättning att spänningen är konstant !:rolleyes:
 
Last edited:
En liten glimlampa har en såpass hög impedans
så att brinnspänningen ligger i häraden 60 V.

Man brukar begränsa strömmen till 0,5 mA för att
få en användbar livslängd. Det går alltså åt ett seriemotstånd
på runt 120 k när lampan ska användas på 115 V.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag får nog hålla med XYY här. Det blir inget spänningsfall att tala om över glimlampan, utan torde i så fall ligga i mV-området...

Att helt enkelt halvera förkopplingsmotståndet låter därför sunt och är även vad jag skulle göra. Inte mer matematik än så...

73/Lasse
 
I min bok så 'tar' inte glimlampan någon spänning !
/QUOTE]

Jag tror att det är dags för lite fortbildning för de som tvivlar.

Glimlampan är en helt annan typ av lampor an glödlampor. De består av två elektroder i ett ädelgasfyllt glashölje. När den pålagda spänningen överstiger ett visst värde kommer gasen att bli ledande genom att den joniseras. Man måste även i det här fallet koppla in ett seriemotstånd för att begränsa strömmen. Spänningen över själva lampan blir då konstant. Spänningens värde beror på det gastryck som tillverkaren valt. Vanligen ligger brinnspänningen mellan 60 och 150 V. Tändspänningen är dock högre. Matningsspänningen måste därför vara minst lika med tändspänningen. Seriemotståndet dimensioneras enligt följande:
Motståndet (kOhm) = (Matningsspänning(V) - Brinnspänning(V) ) / Ström (mA)
ELFA fakta sid 1726 (särtryck sid 6)

Om det inte finns något spänningsfall lyser inte glimlampan.

Jag ser nu Karl-Arnes inlägg, det är skönt med fler som har koll.

73 de SM7NTJ Lorentz

p.s. Jag vet hur både lysrör och lysdioder fungerar;)
 
" Det går alltså åt ett seriemotstånd
på runt 120 k när lampan ska användas på 115 V."

Lite närmare 150 kOhm än dina 78 Kohm:rolleyes:

Byt ut ditt 'brinnspänning' mot Tändspänning så blir det lite bättre.

När lampan har tänt så sjunker motståndet till några få ohm och därför måste du begränsa strömmen med ett förkopplingsmotstånd :rolleyes:
 
Last edited:
Av ren nyfikenhet kopplade jag upp en glimlampa med 100k förkopplingsmotstånd till 150V DC. Över lampan mäter jag då 71 V. Således är det helt korrekt som Lorentz säger och jag har lärt mig något - igen! :) Det tackar vi för!

73/Lasse
 
När lampan har tänt så sjunker motståndet till några få ohm och därför måste du begränsa strömmen med ett förkopplingsmotstånd :rolleyes:

Rimligtvis visar mätningen att lampans Ri, när den är tänd, ligger i häraden 90-95 kohm...

/Lasse
 
Jag har tagit reda på ett lämpligt förkopplingsmotstånd för 230V på okända glimlampor genom att ha en 500k vridpot i serie,
minskar man sakta motståndet tills man upplever att båda "benen" glöder i nästan hela sin längd så har man ett lämpligt värde.


(ja, isolationstrafo och jordfelsbrytare används..)
 
Av ren nyfikenhet kopplade jag upp en glimlampa med 100k förkopplingsmotstånd till 150V DC. Över lampan mäter jag då 71 V. Således är det helt korrekt som Lorentz säger och jag har lärt mig något - igen! :) Det tackar vi för!

73/Lasse

Då bör strömmen bli (0.00079 A) c:a 0,8 mA och lampans livslängd avsevärt förkortas.... eller?

("Man brukar begränsa strömmen till 0,5 mA för att
få en användbar livslängd").
 
Last edited:
Då bör strömmen bli (0.00079 A) c:a 0,8 mA och lampans livslängd avsevärt förkortas.... eller?

("Man brukar begränsa strömmen till 0,5 mA för att
få en användbar livslängd").

Så kritiskt är det inte...
Man märker av livslängdsminskningen när strömmen överskrids med 10-potenser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man då gör det enkelt, utan långrandiga matematiska beräkningar så kan man halvera motståndet när man halverar spänningen, lampan lyser och lever längre.:)

Se inlägg #4.:rolleyes:
 
Last edited:
Om man då gör det enkelt, utan långrandiga matematiska beräkningar så kan man halvera motståndet när man halverar spänningen, lampan lyser och lever längre.:)

Så sant. Och det har ju även sagts tidigare i tråden.

Men nog kunde du väl. liksom jag, vara så storsint att du erkänner att du tänkt fel! ;)

En fråga typ denna, kanske skulle finnas med på certifikatprovet...

/Lasse
 
Så sant. Och det har ju även sagts tidigare i tråden.

Men nog kunde du väl. liksom jag, vara så storsint att du erkänner att du tänkt fel! ;)

Det kan jag inte hålla med om, se inlägg #4 där jag enkelt löser detta 'lilla' problem.:)

En fråga typ denna, kanske skulle finnas med på certifikatprovet...

/Lasse

NEJ NEJ !
Som lärare av c:a 70 nya amatörer så vet jag att då får vi inga nya amatörer :eek:

När dom har svårt för att använda Ohm's lag för enkla beräkningar så skulle detta problem orsaka ett mycket stort 'manfall' :eek:
 
Back
Top