Granskning av SSA:s arbete i Samverkansgruppen

Mats,

Jag kritiserade inte dina åsikter, jag kommenterade bara det sätt dom framförs på. Jag tror det biter bättre utan alltför yviga gester.

73 Leif SM5KNV

Leif,

Ursäkta min uppgivenhet, men jag tror ingenting biter på de som vi åsyftar....

Om en redaktör använder "platsbrist" som skäl för att publicera en faktiskt väldigt välskriven, kompakt och viktig insändare, då dristar jag mig till att säga att undertakets höjd mer och mer börjar komma i golvsocklarnas höjd.

Det är uppenbart att det fanns politiska skäl att reducera insändaren till en tredjedel av ursprungsstorleken. Det inser de flesta på denna sida...

Hur kommer man till rätta med cencurtendenserna inom SSA?

73 de LRR, Mats
 
Jag pratade med QTC-redaktören (Jonas HJZ) på telefon. Han sa att "ni i oppositionen ska naturligtvis få in ett genmäle" och satte sedan begränsningar på max 500 ord och att vi inte fick citera direkt ur eposten mellan PTS och Tore DZB. Jag argumenterade mot detta.

73 de Lars, BJL

Vad var anledningen till att du inte fick citera direkt ur eposten?
Det är väl inte brukligt att man lägger sig i vad som står i ett genmäle?

/Emil
 
Ja man kan undra varför Du SA0JBL inte fick citera direkt ur e-posten?
Man kan ju undra om vår medlemstidnings ansvarig utgivare tillika vår ordförande var inblandad?
Han var i varje fall informerad då webbredaktören stängde av ESR:s, genmäle, som kommentar och rättelse av SSA:s tidigare famösa inlaga på webben. Genmälet var författat av SM0AOM och SM7EQL.
Han sanktionerade i alla fall att genmälet stängdes av.
Men ingenting förvånar ju längre!
Tore SM7CBS
 
Hmm, hur var det nu?

Alla amatörer är lika men en del amatörer är mer lika än andra, för att anspela
på känd fabel :)
 
Ja man kan undra varför Du SA0JBL inte fick citera direkt ur e-posten?
Man kan ju undra om vår medlemstidnings ansvarig utgivare tillika vår ordförande var inblandad?
Han var i varje fall informerad då webbredaktören stängde av ESR:s, genmäle, som kommentar och rättelse av SSA:s tidigare famösa inlaga på webben. Genmälet var författat av SM0AOM och SM7EQL.
Han sanktionerade i alla fall att genmälet stängdes av.
Men ingenting förvånar ju längre!
Tore SM7CBS

Tore SM7CBS! Hej! Du påstår saker som är direkt felaktiga. Jag eller styrelsen i SSA lägger oss inte i vad våra redaktörer för QTC,SSA.se och Bullen gör och skriver.
73 de Tore SM0DZB
 
Tore SM7CBS! Hej! Du påstår saker som är direkt felaktiga. Jag eller styrelsen i SSA lägger oss inte i vad våra redaktörer för QTC,SSA.se och Bullen gör och skriver.
73 de Tore SM0DZB

Det betyder alltså att de bägge redaktörerna helt på eget bevåg är ansvariga för att inte genmälen publiceras och att motparten i diskussionerna inte får samma förutsättningar att ge sin bild i diskussionerna som de "trogna". Det är alltså de bägge redaktörerna som censurerar och redigerar vad som kommer med eller inte med.

Det är precis vad du nu säger Ordförande!
Vad är då ditt ansvar som ansvarig utgivare?
Är det inte ditt ansvar att se till att det sköts på ett demokratiskt och rättvist sätt?

Du bevisar med ditt uttalande att HELA föreningen SSA är mycket sjukt och det MÅSTE till en ändring vad gäller bemanningen inom vissa funktioner och hela styrelsen!
 
Tore SM7CBS! Hej! Du påstår saker som är direkt felaktiga. Jag eller styrelsen i SSA lägger oss inte i vad våra redaktörer för QTC,SSA.se och Bullen gör och skriver.
73 de Tore SM0DZB

Hur många tror på det uttalandet? Räck upp en hand...

Vi har efterfrågat hög moral, trovärdighet och ärlighet från ordföranden och styrelsen.

Är detta svaret på vår fråga?

SM6LRR, Mats
 
Tore SM7CBS! Hej! Du påstår saker som är direkt felaktiga. Jag eller styrelsen i SSA lägger oss inte i vad våra redaktörer för QTC,SSA.se och Bullen gör och skriver.
73 de Tore SM0DZB

Lögnerna blir bara djupare och djupare... Både webbredaktören och redaktören för QTC hänvisar ofta till vad Tore -DZB godkänner eller vill ansvara för...

Så mycket var Tores -CBS fråga värd, en ytterligare lögn från SSA... ynkligt och föraktfullt.
 
Finns ju en annan aspekt också, ansvarig utgivare är ju enligt det som skrivs i den tidigare länken skyldig att granska allt som skrivs både i papperstidningen och webbupplagan.

Citat " Samtidigt betyder det att inget får publiceras i tidningen mot den ansvarige utgivarens vilja. Det är hon som bestämmer vad som ska stå i tidningen. I princip måste den ansvarige utgivaren därför förhandsgranska allt som står i morgondagens tidning. " slut citat.

När Tore, som står som ansvarig utgivare då skriver, citat " Tore SM7CBS! Hej! Du påstår saker som är direkt felaktiga. Jag eller styrelsen i SSA lägger oss inte i vad våra redaktörer för QTC,SSA.se och Bullen gör och skriver.
73 de Tore SM0DZB " slut citat, så är det väl ett flagrant brott mot en ansvarig utgivares skyldigheter.

Vem blir först med att polisanmäla detta? eller är det möjligen inte straffbart? utan bara ett grovt moraliskt brott mot hur man tar sitt ansvar som ansvarig utgivare? Hur som helst tyder det väl ytterligare en gång på att ordföranden antingen inte begriper? eller fullständigt skiter i hur saker och ting egentligen borde fungera?

Johan / SA3BYC
 
Detta är ju faktiskt inte så märkvärdigt. Det är som på alla andra arbetsplatser; Demokrati finns inte. Tänk på vad du säger till chefen, säg aldrig emot. Var diplomatiskt så långt det går och vädra aldrig dina verkliga åsikter för arbetsledningen. Jag har lärt mig detta efter 25 år på samma jobb.

Nu är jag - efter diverse jobb - inne på min 6:e arbetslösa period sedan jag vädrade mina åsikter på min gamla arbetsplats där jag jobbde i 25 år. Dock, nya tider skola komma, nya styrelser som arbetar efter sina normer, inget märkvärdigt alls.

Det som är lite sorgligt i just detta är att SSA faktiskt representerar sveriges sändaramatörer i internationella sammanhang. SSA/sverige kommer kanske att få ett löjes skimmer över sig gentemot andra organisationer inom amatörradio i övriga delar av världen gällande HAREC.
 
När Tore, som står som ansvarig utgivare då skriver, citat " Tore SM7CBS! Hej! Du påstår saker som är direkt felaktiga. Jag eller styrelsen i SSA lägger oss inte i vad våra redaktörer för QTC,SSA.se och Bullen gör och skriver.
73 de Tore SM0DZB " slut citat, så är det väl ett flagrant brott mot en ansvarig utgivares skyldigheter.

Nej, det finns nog inga uttalade skyldigheter. Men om man inte har lite koll på vad som skrivs så riskerar man ju att få ta sitt ansvar, vilket kan innebära böter eller fängelse.
 
Appropå DL3 mötet i Utanede den 5 oktober ...

Jag saknar allt förtroende för Tore -DZB och tycker det är bedrövligt att inte Anders -CNN som trots allt skulle kunna ha en chans att återupprätta förtroendet för SSA skall komma till DL3 mötet i Utanede.

Anders har i ett mycket bra inlägg på ssa.se nyligen, som tyvärr inte lagts ut här på Ham.se, verkligen gjort intrycket av att vilja få till en positiv dialog om allt som varit, våga erkänna det som blivit fel och Anders har också visat vilja att staka ut en bra kurs mot framtiden. Jag hoppas verkligen att detta inlägg snart hamnar här också.

Med Tore på plats däremot så förväntar jag mig inget annat än en politiker show utan någon som helst bäring inför framtiden. Har det upplåtits tid på mötet för de kritiska röster som hörts från SM3 land? Knappast efter vad som framgår av dagordningen i alla fall, något som i så fall är en skandal efter vad som förevarit.

Med frånvaron av Anders -CNN sällar jag mig till de som väljer att bojkotta DL möten där DZB deltar, detta då det i mitt fall absolut inte motiverar en resa på i storleksordningen 35 mil.

Jag citerar ett inlägg på ssa.se appropå DL7 mötet där en mycket omdömesgill och erfaren amatör skriver, citat """ Jag kommer inte att gå på DL7-mötet om han är där för jag litar inte ett dugg på vad han säger. Han har tydligt visat att man inte kan lita på vad han säger. Han tror att han är skicklig då han manipulerar och slirar på sanningen! Jag har mött sådana tidigare i mitt arbetsliv så jag känner igen beteendet. För mig framstår han som olämplig som ordförande för SSA och måste avgå om vi ska kunna lite på SSA framgent! """ slut citat.

Jag instämmer till 100%

Johan / SA3BYC

Ps. det är trist som fn ... eftersom Tillman kommer att hålla ett tekniskt föredrag och vad jag hört och läst av honom, så skulle jag gladeligen åka 55 mil för att få höra det ;)
 
Last edited:
Appropå DL3 mötet i Utanede den 5 oktober ...

Jag saknar allt förtroende för Tore -DZB och tycker det är bedrövligt att inte Anders -CNN som trots allt skulle kunna ha en chans att återupprätta förtroendet för SSA skall komma till DL3 mötet i Utanede.

Anders har i ett mycket bra inlägg på ssa.se nyligen, som tyvärr inte lagts ut här på Ham.se, verkligen gjort intrycket av att vilja få till en positiv dialog om allt som varit, våga erkänna det som blivit fel och Anders har också visat vilja att staka ut en bra kurs mot framtiden. Jag hoppas verkligen att detta inlägg snart hamnar här också.

Vad hindrar dig från att själv lägga ut det här Johan?
 
Har gått tillbaka i tråden på ssa.se och Anders har mycket klart skrivit att han inte har något emot om någon lägger ut hans inlägg här. Så du har helt rätt -FBJ, vad hindrar mig, just ingenting. Så jag tar mig friheten, med CNN's uttalat goda minne, att kopiera ut hans första inlägg efter de frågetecken som debatterades kring det då just avklarade DL6 mötet.

citat från ssa.se ...

av SM6CNN (Anders) fre 13 sep 2013, 20:05

Hej,
Här kommer info från SM6-mötet i söndags.

Min information innehöll fyra delar med totalt en timme planerad tid.
1. Provfrågegruppen
2. Ungdomsverksamheten
3. Elsäkerhetsverket
4. IARU

Jag hade inget manus för mina presentationer.

Här är stolparna för informationen om provfrågegruppen:
-Forumet
Jag tycker det är bra att vi har ett öppet forum men jag ogillar när diskussionerna urartar med rena personangrepp.
-Genmälet i QTC nr 9
Tyvärr innehåller styrelsens genmäle två sakfel där ESR nämns. Rättelse kommer i QTC nr 10
-Provfrågegruppen
Provfrågegruppen vilar i avvaktan på besked från PTS hur arbetet ska gå vidare. PTS bearbetar f.n. inkomna typfrågor som före den 1/6 låg på Google kontot. SSA:s frågor kom in för sent för att beaktas i denna omgång.
-Mitt ansvar
Jag har tagit på mig uppgiften som SSA:s representant i det fortsatta arbetet i provfrågegruppen. Detta innebär för mig att jag inte engagerar mig i det historiska skeendet. I det fortsatta arbetet är det för mig inte viktigt att diskutera vem som gjort rätt eller fel eller vem som orskat den situation vi nu har. Med ett undantag, mitt ansvar som styrelseledamot. Den frågan utreds av revisorerna. Här har jag givetvis ett ansvar.
-Varför revideras provfrågebanken?
Innehållet i en provfrågebank regleras grovt i dokument T/R 61-02 Annex 6. Här finns de ämnesområden som bör ingå i utbildningen för certifikat. Varje lands myndighet bestämmer sedan vilka frågor som ska ingå inom varje ämnesområde och sedan i certifikatprov.
PTS har konstaterat att det finns ämnesområden i Annex 6 som inte beaktas i den nuvarande provfrågebanken. Dessa gluggar ska täppas till och ny teknik och elsäkerhetsfrågor ska tas in. Detta görs först genom typfrågor som refererar till varje ämnesområde. När typfrågorna är fastlagda bryts de ner till en eller flera provfrågor.
-Annex 6, Chapter 7
Kapitel 7 berör etik och trafikmetoder, hittills utan några rubriker. I en kommande revision av Annex 6 kommer Kapitel 7 att delas upp med rubriker på samma sätt som i de övriga kapitlen. Genom IARU har jag fått tillgång till den förväntade ändringen och har börjat fylla Kapitel 7 på databasen med egna typfrågor. Dessa frågor refererar till kompendiet "Etik och trafikmetoder" på SSA:s hemsida.
-Relationen med ESR och PTS
När konflikter uppstår försöker jag helst klara upp dem genom telefonsamtal. På forumet löser man inga konflikter. Med email är det oftast svårt att förstå det egentliga problemet. Vi blir inte alltid överens men oftast förstår vi varandra och jag uppskattar den direktkontakten.
Slut referat.

Som ni ser så har jag inte berört alla frågor som legat i luften. Det beror inte på att jag undanhåller information utan att jag belyst de frågor som är viktigast för mig i det fortsatta arbetet.

Vi svenska radioamatörer har en unik fördel genom att vi har så korta och så okomplicerade kommunikationsvägar gentemot vår myndighet PTS. Vi har en förening som sysslar med kvalificerad radioteknik på hög nivå. Vi har en förening som genom en stor donation har möjlighet att hålla en ungdomsverksamhet på hög nivå. Det vore väl ett utmanande mål att vi gemensamt ska ta fram Europas modernaste och till dagens förutsättningar bäst anpassade certifikatprov?

73
Anders DL/SM6CNN
 
Angående Anders uttalande skickade jag följande mail till Anders.

--------------------------------------------------------------------------
Hej Anders, du sammanfattar info på DL6-möte:

"... Som ni ser så har jag inte berört alla frågor som legat i luften. Det beror inte på att jag undanhåller information utan att jag belyst de frågor som är viktigast för mig i det fortsatta arbetet.

Vi svenska radioamatörer har en unik fördel genom att vi har så korta och så okomplicerade kommunikationsvägar gentemot vår myndighet PTS. Vi har en förening som sysslar med kvalificerad radioteknik på hög nivå. Vi har en förening som genom en stor donation har möjlighet att hålla en ungdomsverksamhet på hög nivå. Det vore väl ett utmanande mål att vi gemensamt ska ta fram Europas modernaste och till dagens förutsättningar bäst anpassade certifikatprov?

73
Anders DL/SM6CNN "

Den sista meningen: "Det vore väl ett utmanande mål att vi gemensamt ska ta fram Europas modernaste och till dagens förutsättningar bäst anpassade certifikatprov?" har hämtats från ESR.

Vid första mötet med PTS sa Tore -DZB att han inte så någon rimlig mening med att förändra något eftersom "allt är bra som det är"... När jag som representant för ESR beskrev en tanke om vad föreningarna som PTS inbjudit till samarbetsgruppen skulle kunna ha som vision för ett fortsatt samarbete sa jag: "Det vore väl ett utmanande mål att vi gemensamt ska ta fram moderna och till dagens omvärld bäst anpassade certifikatprov, samtidigt som vi gemensamt kan fundera hur vi på bästa sätt får en rekrytering som faktiskt ger oss amatörer som är aktiva på våra frekvensband."

Du Anders var inte med på mötet hos PTS, men jag noterar intressant att argumenten sprider sig och att Du uppenbart har tagit till dig ESR:s argument... och infoga gärna källhänvisning fortsättningsvis när du citerar.

Leif -MCD
--------------------------------------------------------------------------

Det tog SSA två år att bearbeta argument och förslag från ESR, för att senare presentera dessa som sina egna, det är lätt att glänsa i lånta fjädrar...
 
Hej Leif o övriga. Jag var också med på det mötet. Du påstår en sak som är helt fel. Redan på det mötet visade vi från SSA (genom SA5BJM) förslag på revidering av provfrågorna. Därefter har vi presenterat ytterligare 50 nya teknikfrågor som kan ingå i Europas modernaste provfrågor i samklang med CEPT:s rekommendation.

73 de Tore SM0DZB SSA ordförande
 
Det var till och med så att Du och jag hade en kort ordväxling i anslutning till att jag blickade framåt. Där du tyckte att "inget behövde ändras på, allt var bra, för det visste du" men där jag uppmanade dig att för en gångs skull ha en lite strimma visionärt tänkande om vad samarbetet skulle kunna leda till när SSA, ESR och FRO satt runt samma bord. Men självklart blir ditt svar här endast en ny lögn.
Uselt och skamligt Tore
 
Hej Leif o övriga. Jag var också med på det mötet. Du påstår en sak som är helt fel. Redan på det mötet visade vi från SSA (genom SA5BJM) förslag på revidering av provfrågorna. Därefter har vi presenterat ytterligare 50 nya teknikfrågor som kan ingå i Europas modernaste provfrågor i samklang med CEPT:s rekommendation.

73 de Tore SM0DZB SSA ordförande

De 50 frågorna skickade ni ju in långt efter 1 juni som var stoppdatumet för inskickning så de kom inte med. De ANVÄNDS INTE. så där "minns" du fel IGEN.

Förresten hade du inte lämnat över till Anders CNN ? Och ändå fortsätter du sprida din dynga...

73 de Kjell SM7NKK
(som vet när det är dags att lämna scenen)
 
Back
Top