Grimeton sändning 1 Juli

SA6BSS

Well-Known Member
Tänkte informera alla intresserade att till helgen så ska Grimeton sända om allt går som det ska.

We plan for transmissions on Alexanderson Day Sunday 1st July. If we are allowed to use the antenna we start the machine transmitter at 8.30 UTC and a message is sent at 9.00 UTC. Second start of the transmitter at 11.30 UTC and a message is sent at 12.00 UTC. The frequency is 17.2 kHz CW.

knåpade ihop en vlf converter enligt vk3ye dot com - LF to HF Converter som verkar funka fint, har ndb fyrarana som referens då jag inte har någon signal generator i det frekvens området.

Har byggt den på exprimentkort, ser ut som f-n, men nu när jag ser att den funkar ska den byggas in fint i en skärmad låda.

Ska bli spännande och lyssna på söndag!
 

Attachments

  • 20120625_153910.jpg
    20120625_153910.jpg
    65,4 KB · Views: 192
Vilket SDR-program som helst som använder ljudkortet som A/D-omvandlare funkar med mikrofoningången som antenningång.

För några år sen körde jag Linrad på laptop ansluten till ett plåttak på ett uthus utan elanslutning. Motvikt var en bit kabel liggande på marken. Lite roligt såg det ju ut med startkabel ansluten mellan takplåten och innerledaren på tunna kabeln till mik-ingången! Signalen var stark, inga problem att höra baktonen som jag mätte till 27 dB under full signal. Med bara startkablarna anslutna hördes SAQ fortfarande, fast väldigt svagt. Jag har även på SK4AO i Falun provat en av dipolerna för 7 MHz som matas utan balun. Det funkade fint och var lättläst med antennen ansluten till mik-ingången på shackdatorn.

Lycka till!

/Jan
 
Tack för tipset, har flertalet sdr program installerade på datorn, lättare att konfa dessa än spectrum lab.

/M
 
Detta låter spännande!

Men hur låter egentligen en 17,2kHz bärvåg mottagen via ljudkortets mikrofoningång?

Jag ska nog prova med blandarmetoden.

/Micke
 
Nja, låter gör den väl inte alls för dina öron kan inte höra en sån frekvens, men när du sedan startar ditt SDR-program så kan du ställa in filter/frekvens så att du kan njuta av CWn enligt ditt eget önskemål.

Eric
 
Nja, låter gör den väl inte alls för dina öron kan inte höra en sån frekvens, men när du sedan startar ditt SDR-program så kan du ställa in filter/frekvens så att du kan njuta av CWn enligt ditt eget önskemål.

Eric

Tack, ville bara få det bekräftat.
Man kan blanda med 18,2kHz, då blir det hörbart.

/Micke
 
"Man kan blanda med 18,2kHz, då blir det hörbart."

Det är just vad SDR-programmet gör i digital form, efter att ha filtrerat, justerat gain, mm.

Jag har bara lyssnat i samband med att SAQ sänder, men både före, under och efter sändningarna finns det andra signaler både över och under, som jag antar att man alltid hittar. Det ser ut och låter som FSK-signaler. Så det finns nog signaler för att prova om RX fungerar innan SAQ sänder.

/Jan
 
Ingen fara att man knäcker mic-ingången?

Hör lite då o då att man bör vara försiktig med att mata in för stark signal på mikrofoningången på datorn. Finns det risk att man ställer till nåt här?
Speciellt obra blir det om ljuddelen är integrerad på moderkortet ...
Erfarenheter?
/Janne
 
Last edited:
Mina ljudkort har klarat sig hittills, men är man försiktig sätter man kanske nån preamp utanför som får gå sönder först. Eller använder bordsdatorn med utbytbart ljudkort. Eller i alla fall med plats för ett sånt om det behövs.

Eller kanske en diodbegränsare mellan jord och signalkabeln? Zenern och dess strökapacitans laddas nog upp av det som kommer i snöret.

/Jan
 

Attachments

  • 5v_pad.JPG
    5v_pad.JPG
    4,6 KB · Views: 420
Jag lyckades få in signalen med en SA612-blandare.
Fick bara delar av meddelandet då hörbarheten inte var så bra.

/Micke
 
Hej!

Grimeton var, som förväntat, hörbar med god signalstyrka här i Trollhättan.
Dock så var störningsnivån från mina grabbar öronbedövande, så jag kunde inte lyssna på meddelandet.

PS. Jag "fuskade" och använde en svensk plåtradio... DS.
 
Last edited:
Har fått fruktansvärda lokala störningar på VLF, troligen från LED-lampor eller något annat switchat.

Kunde höra SAQ som brottstycken mellan QRM-topparna i 200 Hz bandbredd på Telefunken E1720 och en aktiv antenn.

För bara ett par-tre år sedan kunde SAQ höras utan problem (15-20 dB S/N) med bara en tråd in i Hammarlund SP-600-VLF-31.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Kunde höra SAQ ca 1047- 1107 med läsbar signal, tyvärr med mera qrm i hela VLF-bandet vilket märks på 17,2 KHz oxo. Hembakad konverter/antenn inomhus, flervarvig lopp ca 35cm med förstärkare mot mottagare R75.

Tyvärr har min huvudmottagare CR91 lämnat "in" som jag normalt avänder för Lv-Mv mottagning (den har i mitt tycke mycket bra filterbank vid mycket qrm oavsett mode och frekvens)

Eftermiddagssändningen gick inte att ta emot då barnbarnen verkligen kan ge underbara "QRM"

73/
Björn
sm7fcn
 
Eftermiddagssändningen gick inte att ta emot då barnbarnen verkligen kan ge underbara "QRM"

73/
Björn
sm7fcn


Vår torktumlare gick sönder mitt i sändningen:(
XYL´s QRM var svårfiltrerad:D

/Micke
 
Last edited:
Bägge sändningarna tuffade in fint här, det är bara 15 mil bort så konstigt vore annars, filmade också en snutt.

MVI 0422 - YouTube

OK, du blandade upp dig till 10MHz lite drygt.
Jag körde med 4MHz och fick in lite annat skräp.
Kan eventuellt vara 4MHz som går rakt igenom 612:an.

10MHz är nog ett bättre val, lättare att filtrera bort MF-överhörning.
Ska bli kul att optimera konstruktionen.


/Micke
 
Back
Top